Boeing en ELG Carbon Fibre sluiten partnership voor hergebruik van vliegtuigmateriaal

Boeing en ELG Carbon Fibre sluiten een partnership dat tot doel heeft composiet uit de luchtvaartsector te hergebruiken. Het materiaal zal door andere bedrijven worden gebruikt voor het maken van producten als laptophoezen en auto-onderdelen. De samenwerking – die een primeur is in de luchtvaartsector – richt zich op de overtollige koolstofvezel die gebruikt wordt op […] ... lees meer

Van Hulley lanceert 100% circulair en sociaal verantwoorde relatiegeschenken: #vooriedereenbeter

Social Enterprise Van Hulley presenteerde gisteren, 4 december, haar nieuwe lijn: relatiegeschenken gemaakt van afgedankte bedrijfskleding. Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), grootste werkgever in het Noorden, was als launching customer de gastheer van de feestelijke start. Wethouder Roeland van der Schaaf van de Gemeente Groningen, verantwoordelijk voor onder andere arbeidsmarkt, ontving een keycord met daaraan een […] ... lees meer

Lancering partnerschap voor duurzame Belgische chocolade

Belgische chocolade nog beter en nog duurzamer maken. Dat is de gezamenlijke ambitie van de Belgische chocolade- en retailsector, ’middenveld, sociale impactinvesteerders en universiteiten. Onder impuls van vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo ondertekenden ze vandaag in Antwerpen Beyond Chocolate, een partnerschap voor duurzame Belgische chocolade. Ze engageren zich onder meer om kinderarbeid […] ... lees meer

Hendrix Genetics receives a multi-year grant from the Bill & Melinda Gates Foundation to improve poultry production in Africa

The Dutch based company Hendrix Genetics has been awarded a multi-year grant from the Bill & Melinda Gates Foundation to improve poultry production in Africa. The goals of the Sustainable Access to Poultry Parental Stock to Africa (SAPPSA) project are to secure the supply of parent stock genetics to Africa and to set up a […] ... lees meer

Sociaal ondernemen: Van ambitie naar meervoudig rendement

Steeds meer ondernemers zijn zich bewust van de maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan. Hoe kunnen ondernemingen maatschappelijke doelen nastreven én tegelijkertijd de (financiële) continuïteit waarborgen? Deze vraag stond centraal in het wetenschappelijk praktijkonderzoek in opdracht van Stichting Management Studies (VNO-NCW).  Om een antwoord te kunnen formuleren op deze vraag zijn 23 interviews gehouden met […] ... lees meer

Ruim 2500 zonnepanelen vergroenen cateraar Maison van den Boer

Nederlands grootste partycateraar, Maison van den Boer, heeft het dak van haar centraal servicecentrum in Veghel getransformeerd naar een duurzame energiecentrale. Op dat dak plaatste KiesZon deze maand ruim 2.500 zonnepanelen. Daarmee gaat de cateraar, opgericht in 1906, elk jaar meer dan 600.000 kWh aan duurzame energie opwekken. Milieuvriendelijkheid staat bij Maison van den Boer […] ... lees meer

Koningin Máxima onthult True Cost ananas

Hare Majesteit koningin Máxima onthulde gisteren in Waddinxveen ten kantore van Eosta een ‘True Cost ananas’. Aan de onthulling zat een prijskaartje en een debat vast. De ‘ware kosten’ van de Nature & More ananas bedroegen namelijk € 2,85, legde Volkert Engelsman, directeur van Eosta, uit. Tegen die prijs kan de ananas biologisch geteeld worden […] ... lees meer

RSM and Global Compact NL close alliance to help business impact SDGs

Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) and Global Compact Network Netherlands (GCNL) are joining forces to use management knowledge to advance the positive impact of businesses towards the UN Sustainable Development Goals. They signed the alliance at GCNL’s annual meeting, where they launched their SDG progress report ‘Business on their way to 2030’ which was hosted at Erasmus […] ... lees meer

Succesvolle FNLI-stakeholderbijeenkomst IMVO-convenant Voedingsmiddelen

Op 29 november jl. kwamen verschillende stakeholders, waaronder leden van de FNLI, verschillende NGO’s, vakbonden en het ministerie van Buitenlandse Zaken, bij elkaar in Nieuwspoort. Onder leiding van Pierre Hupperts, de convenantsvoorzitter, gingen de partijen met elkaar in dialoog over de uitvoering van het IMVO-Convenant Voedingsmiddelen. “Met dit convenant onderschrijft de levensmiddelenindustrie, als onderdeel van […] ... lees meer

How Companies Can Increase Market Rewards for Sustainability Efforts

There is a connection between public sentiment about a company and how the market rewards its corporate social performance, according to George Serafeim, Professor of Business Administration at Harvard Business School. For the first time, a link has been drawn between public sentiment about a company’s sustainability practices and how that company is valued in the market. […] ... lees meer

Auping en DSM-Niaga realiseren doorbraak met circulair matras

Koninklijke Auping en DSM-Niaga hebben een compleet circulair matras ontwikkeld. Elk onderdeel van het nieuwe modulaire ontwerp is eenvoudig te scheiden van de rest en is volledig recyclebaar voor hergebruik in een nieuwe matras. Matrassen vormen wereldwijd een van de grootste bijdragen aan stortafval vanwege de complexe samenstelling van aan elkaar gelijmde materialen. De nieuwe […] ... lees meer

GoodFuels brengt wereld’s eerste 100% duurzame stookolie op de markt

GoodFuels Marine, Nederlandse pionier en markleider in duurzame brandstoffen voor de scheepvaart introduceert de eerste duurzame stookolie- met nagenoeg geen CO2- en zwaveluitstoot. Met deze “gamechanger” verwacht GoodFuels direct grote impact te kunnen maken op de ambitieuze klimaat doelstellingen voor de scheepvaart. De introductie van de brandstof GoodFuels Bio-Fuel Oil markeert het hoogtepunt na 3 […] ... lees meer