Per 1 januari 2020 stopt Stichting Veldleeuwerik na bijna 18 jaar als verbinder, realisator en voorloper in de duurzame landbouwketen. Veldleeuwerik zocht het afgelopen jaar actief naar nieuwe financieringsmogelijkheden. Hierbij stonden de belangen van de teler voorop. Omdat deze verkenning tot op heden niet heeft geleid tot concreet resultaat, stopt het huidige Veldleeuwerik met ingang […]
...
lees meer
Deloitte presenteert de resultaten van het onderzoek ‘The price tag of plastic pollution’. Geschat wordt dat de wereldwijde hoeveelheid plastic afval uit rivieren ligt tussen de 0,8 en 2,7 miljoen ton per jaar. Dit leidde vorig jaar tot een geschatte kostenpost tussen de $ 6 en $ 19 miljard. Het onderzoek toont de noodzaak aan voor lokale overheden, bedrijven […]
...
lees meer
De Amsterdamse startup Circos lanceert vandaag een kledingabonnement voor kinder- en zwangerschapskleding in Nederland en Denemarken. Met dit abonnement wil het bedrijf een duurzaam en betaalbaar alternatief bieden voor het kopen van kleding die maar kort gedragen wordt en daarna op de vuilstort eindigt. Via de website kunnen klanten kiezen uit meer dan vijfhonderd kledingstukken […]
...
lees meer
Biologische kruidenthee van Nederlandse bodem die de natuur herstelt, milieuvriendelijke inkt van koffieprut en shampoo-capsules die CO2-uitstoot besparen. Dat zijn de duurzame startende ondernemingen die ASN Bank, onderdeel van de Volksbank, dit jaar beloont tijdens de twaalfde editie van de ASN Bank Wereldprijs; de competitie voor duurzame ondernemers met een slim idee voor een betere […]
...
lees meer
A year ago, Royal Dutch Shell CEO Ben van Beurden delivered the first Elsevier Economics Lecture on the need for an energy transition. Yesterday, KLM President and CEO Pieter Elbers took an in-depth look at the global drive for sustainability in the air transport sector. He presented his case for the broader value of air […]
...
lees meer
Als eerste displayproducent ter wereld biedt Holbox de mogelijkheid inzicht te krijgen in de materialen waaruit een display bestaan: het materiaalpaspoort van een display. Op de display wordt een zogenaamd ‘Sustainability ID’ afgebeeld. Dit is een QR-code die te scannen is met iedere smartphone. Als de klant of consument deze QR-code scant komt het materiaalpaspoort […]
...
lees meer
In 2030 zijn de wereldwijde digitale datastromen naar verwachting meer dan 20 keer zo groot als die in 2018. Door die snelle groei van data verdubbelt de stroom die daarvoor wereldwijd nodig is en komt in 2030 uit op 5% van het wereldwijde elektriciteitsgebruik. Datacenters, communicatienetwerken en apparaten moeten daarvoor wel flink efficiënter worden, anders […]
...
lees meer
Uit handen van Jacqueline Cramer, hoogleraar duurzaam ondernemen en oud-minister van VROM, ontving Albert Heijn een GTL-award voor haar aanpak van geluidsoverlast en emissies bij supermarkt-bevoorrading. De uitreiking vond plaats op de 23e editie van het Congres Geluid, Trillingen en Luchtkwaliteit op 5 en 6 november in Hoevelaken. De GTL-award wordt uitgereikt aan bedrijven en instellingen die […]
...
lees meer
De 9.900 melkveehouders die zijn aangesloten bij de Europese zuivelcoöperatie Arla Foods ondernemen gezamenlijk actie om hun CO2-voetafdruk sneller te verlagen. Als eerste zuivelbedrijf van Europa ontplooit Arla Foods in zeven landen tegelijk een initiatief om de CO2-uitstoot drie keer zo snel omlaag te brengen. Arla-melkveehouders zijn nu al de meest klimaatvriendelijke melkveehouders ter wereld. […]
...
lees meer
Het aanbrengen van zonnepanelen op opleggers kan het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot van vrachtwagens fors verminderen. Startup IM Efficiency wil volgend jaar de eerste Nederlandse trucks uitrusten met zijn SolarOnTop-systeem en daarna ook het vrachtverkeer in andere Europese landen. Uit berekeningen blijkt dat de zonnepanelen van het SolarOnTop-systeem 5,5 procent brandstofbesparing kunnen opleveren. Omdat de dynamo […]
...
lees meer
Dell Technologies luidt een nieuw decennium van verantwoordelijkheid en innovatie in met doelen die de sociale impact van het bedrijf wereldwijd zullen bevorderen. De ambitieuze doelen zijn de spil van het 2030 Progress Made Real-plan van het bedrijf. Deze zijn gebaseerd op de overtuiging dat technologie en data, in combinatie met de menselijke geest, positieve krachten zijn […]
...
lees meer
Een aantal bedrijven dat deelneemt aan het Convenant Duurzame Kleding en Textiel tekent een Transparency Pledge. Daarin beloven zij onder andere bekend te maken waar zij hun kleding produceren, welke type kleding daar geproduceerd wordt en hoeveel mensen daar werken. Alle bedrijven die deelnemen aan het convenant houden hun productielocaties al jaarlijks bij op een gezamenlijke […]
...
lees meer