Koopdrang consument en niet aanbod is bepalend voor verduurzaming fast fashion

Uit onderzoek van bewegingswetenschapper Irene Maldini blijkt dat alternatieve duurzame kledingontwerpstrategieën geen tot weinig impact hebben op het consumentengedrag. Een belangrijk punt hierbij is dat kleding over het algemeen niet wordt geconsumeerd op basis van vervanging van een ander of oud kledingstuk. Daarom kunnen ontwerpers de vraag naar kleding niet beïnvloeden door middel van nieuwe […] ... lees meer

Samenwerken aan een duurzame internationale productieketen geneesmiddelen

Hoe kan de geneesmiddelensector de productieketen verduurzamen? Deze vraag stond op 20 november centraal tijdens een bijeenkomst bij de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. Sprekers van verschillende organisaties gaven hun visie op deze kwestie. Met het ondertekenen van de Green Deal Duurzame Zorg committeren de Vereniging, Bogin en Neprofarm zich aan het verduurzamen van de geneesmiddelensector. Eén […] ... lees meer

Social enterprise Soupalicious, Unilever en Voedselbanken Nederland (VBN) starten een unieke samenwerking

Social enterprise Soupalicious, Unilever en Voedselbanken Nederland (VBN) starten een unieke samenwerking om honger door armoede én voedselverspilling tegen te gaan. Met dit bijzondere pact hebben de partijen inmiddels al 1 miljoen kommen soep kunnen doneren aan de voedselbank. Alle voedselbanksoepen worden gemaakt van geredde groenten en reststromen. Daarnaast creëert de samenwerking banen voor mensen […] ... lees meer

Van Oord deelt visie op energietransitie via whitepaper

Van Oord heeft vandaag het eerste exemplaar van de whitepaper ‘Enhancing the energy transition’ gepresenteerd aan de kroonprins Frederik van Denemarken. Dit vond plaats tijdens de WindEurope Offshore in Kopenhagen, het internationale event waar de laatste ontwikkeling binnen de offshore windsector worden gepresenteerd. Met de whitepaper laat Van Oord zien wat zijn bijdrage aan de […] ... lees meer

Duitse dochterbedrijven in Nederland slaan handen ineen voor circulair ondernemen

Een gemeenschappelijke boodschap vanuit de industrie omtrent duurzaam en circulair ondernemen. BASF, Bosch, BMW en Remondis in Nederland starten met een initiatief om duurzame en circulaire innovatie verder te stimuleren. Dit langs de gehele productieketen: van materiaalontwikkeling tot aan recycling. De eerste stap hierin is om met de politiek op dezelfde golflengte te komen. Daarom […] ... lees meer

Dutch COROOS participant in ChemCyclingTM: sourcing of feedstock from post-consumer plastic waste to produce virgin grade material

Leading global packaging and paper group Mondi, in cooperation with chemical producer BASF and the Dutch company COROOS, one of the biggest European companies in the preservation of fruits, vegetables and pulses for premium A-brands and private label products, have cooperated on a state-of-the-art pilot project. Together they produced a stand-up pouch that is safe […] ... lees meer

Child labour and human trafficking remain important concerns in global supply chains

A new report indicates that a significant share of child labour and human trafficking in global supply chains occurs at their lower tiers, in activities such as raw material extraction and agriculture, making due diligence, visibility and traceability challenging. The report, Ending child labour, forced labour and human trafficking in global supply chains, provides the first ever […] ... lees meer

Circular economy: Consumers seek help

People mostly agree on the biggest environmental challenges of our time and many say they already participate in a movement towards a circular economy by reusing and recycling resources, but the latest ING International Survey on Circular economy finds consumers think initiatives from businesses and structural changes are required.  ING’s latest International Survey explores consumer […] ... lees meer

Leading consumer goods companies directly linked to deforestation: soybean, cattle, paper & palm oil risks potential threat to global supply chains

The world’s global consumer goods companies, including Kraft Heinz, RBI and Tyson Foods, are off track to achieve sustainable consumption and production by 2030, and industry commitments to zero net deforestation by next year are now impossible, according to new research by CDP, the environmental non-profit and investment research provider. The CDP Consumer Deforestation Report ‘No […] ... lees meer

Team science leidt tot doorbraak in CO2-conversie

Onderzoekers uit Utrecht en Eindhoven hebben samen met chemieconcern BASF het mechanisme achter CO2-conversie ontrafeld. “We hebben deze puzzel kunnen oplossen vanwege een fantastische samenwerking”, zegt onderzoeksleider Bert Weckhuysen. “Dit onderzoeksresultaat is het sluitstuk van een reeks publicaties die samen hiertoe opbouwen.” De onderzoekers publiceerden hun resultaten op 25 november in Nature Communications. Scheikundigen van […] ... lees meer

GROHE produceert vanaf 2020 CO₂-neutraal

Het afgelopen jaar heeft GROHE nieuwe standaarden geïntroduceerd in de gehele industrie en een integrale benadering van duurzaamheid toegepast, met betrekking tot medewerkers, klanten, procedures, producten en de maatschappelijke bijdrage van het bedrijf. Het doel van GROHE om in 2020 als eerste toonaangevende producent van sanitair een koolstofneutrale productie te hebben bereikt, komt hiermee steeds […] ... lees meer