Companies with more greenhouse gas emissions than France and Spain combined reducing emissions by 35%, in line with the Paris Agreement

As world leaders meet in Madrid this week, with one year left until countries are expected to submit enhanced climate targets to keep the Paris Agreement on track, a significant portion of the private sector is already delivering on the 2015 global climate accord.  285 companies responsible for more than 752 million metric tons of […] ... lees meer

Vegan pizza met plantaardige kaas gelanceerd bij Jumbo

Deze week lanceert Heura een volledig plantaardige diepvriespizza met vegan kaas bij de Jumbo. Eerder kwamen New York Pizza, Domino’s en Papa John’s al met vegan kaaspizza’s. ProVeg Nederland is blij dat deze bedrijven inspelen op de groeiende vraag naar plantaardige producten en verwacht dat vegan pizza’s het komende jaar een deel van het bestaande […] ... lees meer

Bierbrouwerij plant ruim 50.000 bomen

Bird Brewery plantte begin dit jaar zelf 10.000 bomen. Door samenwerking met ruim 300 horecazaken en speciaalwinkels, waarbij voor elke liter van hun bier een boom wordt geplant, zijn zij intussen de 50.000 bomen voorbij. Een absolute mijlpaal voor deze jonge, duurzame brouwers. “Hier ben ik enorm trots op”, begint mede-oprichter Ralph van Bemmel. “Het […] ... lees meer

Eurostar viert 25ste verjaardag met nieuwe duurzame initiatieven

Eurostar, de hogesnelheidstrein die het Verenigd Koninkrijk met het vasteland van Europa verbindt, benadrukt sinds zijn oprichting de milieuvoordelen van de hogesnelheidstrein en heeft de overstap naar duurzame manieren van transport altijd aangemoedigd. Met zijn milieuprogramma ‘Groene Reis’, dat al in 2007 werd opgezet, heeft Eurostar zijn koolstofvoetafdruk met meer dan 40%1 verminderd. Eurostar vierde […] ... lees meer

​Appelsientje stapt over op meest duurzame, premium sapverpakkingen van dit moment

De premium fruitdrankenfabrikant Riedel zet zich voortdurend in voor duurzaamheid en heeft hierin weer een volgende, grote stap gezet. Voor Appelsientje is Riedel overgestapt op de nieuwste, meest innovatieve sapverpakkingen van het moment, met een enorme besparing op fossiel plastic en een aanzienlijke verlaging van CO2-uitstoot als gevolg. Appelsientje Bio is vanaf nu, als eerste […] ... lees meer

Nieuw in Nederlandse retail: verzenddoos die meer dan 50 keer hergebruikt kan worden

Schoenenretailer Omoda introduceert in samenwerking met verpakkingsspecialist Paardekooper na succesvolle pilot nieuwe duurzame packaging op grote schaal. Achter de schermen zijn ze er al een half jaar mee bezig, maar vandaag is dan echt de officiële lancering van Omoda’s ecobox: een nieuwe herbruikbare verpakking die het verzenden en retourneren van pakketjes weer een stukje duurzamer […] ... lees meer

Eilandeninitiatief moet met hulp van bedrijven eind maken aan plasticvervuiling

Het Nederlandse Searious Business en International Union for Conservation of Nature (IUCN) komen in actie tegen de groeiende plastic afvalberg op eilanden. De partners lanceren het initiatief ‘Plastic Waste Free Islands’. Searious Business, die het oorspronkelijke initiatief heeft ontwikkeld, wil de eilanden de komende twee jaar zo goed als afvalvrij maken en zet daarom in […] ... lees meer

Na Black Friday de kater: een enorme stroom retouren

Black Friday, Cyber Monday, Black Week: het uit Amerika overgewaaide shopping-fenomeen wordt ook in Nederland elk jaar groter. Webwinkels stunten met bodemprijzen en verkoopaantallen schieten omhoog. De keerzijde van de koopjesdag? Een stroom aan retouren. Het Amsterdamse bedrijf BuyBay verzacht de kater en lost het retourprobleem voor bijna alle grote e-tailers van Nederland op. Kopen, […] ... lees meer

Bedrijven kunnen straks ook CO2-voetafdruk compenseren in Nederland

Eind dit jaar wil de Stichting Nationale Koolstofmarkt de eerste koolstofcertificaten uitreiken aan het project ‘Valuta voor Veen’. Dit project voorkomt in de Veenwouden (Friesland) uitstoot van CO2. Het grondwaterpeil wordt verhoogd, waardoor oxidatie van de veenlaag wordt vermeden en opgeslagen koolstof behouden blijft. Het project en de certificering zijn ook belangrijk voor het bedrijfsleven […] ... lees meer

Strategy Trends onderzoek 2019: Belgische CEO minder energiebewust dan Nederlandse

De grote aandacht voor energie en klimaat in het politiek-maatschappelijke debat werkt nog niet door in het Belgische bedrijfsleven. Dat is een van de uitkomsten van het Strategy Trends onderzoek dat organisatieadviesbureau Berenschot de voorbije zomer uitvoerde in samenwerking met de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK). Aan het onderzoek namen 132 […] ... lees meer

Green Business Club committeert zich aan een duurzaam Beatrixkwartier tijdens meet-up in WTC The Hague

Vandaag werd in het World Trade Center The Hague een volledig energieneutrale bijeenkomst georganiseerd, waarbij alle leden van de Green Business Club Beatrixkwartier zich committeren om vóór 2030 energieneutraal te zijn. Dit doen zij door onder andere vóór eind 2020 een plan van aanpak op te maken hoe dit op bedrijfs- en gebiedsniveau gerealiseerd kan […] ... lees meer

Duurzame samenwerking tussen Searious Business en Moonen Packaging

Searious Business en Moonen Packaging zijn een intensieve samenwerking gestart. Het doel is helder: in 2030 moet honderd procent van de verpakkingen van gerecyclede of hernieuwbare grondstoffen gemaakt zijn. Samen met de klanten van Moonen Packaging worden verpakkingen stap voor stap verduurzaamd. Searious Business speelt daarbij een belangrijke rol.   “Een samenwerking met Searious Business ligt […] ... lees meer