Amsterdams outdoor kledingmerk wil 5 miljoen m² land vergroenen

Sommige bedrijven pakken het groen ondernemen graag direct groots aan. Zo ook het innovatieve Nederlandse outdoormerk Cortazu. Middels verkoop van hun kleding streeft dit merk naar een vergroening van zeker 5 miljoen m² grond aan de voet van de Kilimanjaro, dit doen ze door 50.000 man in hun kleding naar buiten te brengen. Groen en […] ... lees meer

Keurmerk Max Havelaar gaat verder onder de naam Fairtrade Nederland

Max Havelaar, de keurmerkorganisatie die staat voor betere werk- en leefomstandigheden van onder meer bananen-, cacao- en koffietelers, gaat vanaf 1 januari a.s. verder onder de naam Fairtrade Nederland. Die stap geeft uiting aan het succes van een Fairtrade beweging, die in Nederland is begonnen maar nu tot in alle uithoeken van de wereld een […] ... lees meer

Climate Action 100+ progress report records accelerated company commitments to net-zero emissions but gaps remain

Almost half the focus companies of Climate Action 100+ – the world’s largest ever investor engagement initiative on climate change – have now established commitments to reach net-zero emissions by 2050 or sooner, its latest progress report reveals. The Climate Action 100+ 2020 Progress Report also outlines the significant growth and evolution of Climate Action […] ... lees meer

Deelnemers Convenant Duurzame Kleding en Textiel gebruiken meer duurzamere grondstoffen

Het aandeel duurzamere grondstoffen neemt opnieuw toe bij de kleding- en textielbedrijven die zijn aangesloten bij het Convenant Duurzame Kleding en Textiel. In 2017 was 16 procent van de grondstoffen duurzamer, in 2018 28 procent en in 2019 is dit opgelopen tot 38 procent. De aangesloten bedrijven zetten hiermee weer een stap naar een duurzamere […] ... lees meer

Consument steeds bewuster van schadelijke gevolgen palmolie

Steeds meer consumenten zijn zich bewust van de desastreuze gevolgen van de palmolieproductie voor het tropisch regenwoud, dat blijkt uit onderzoek van het palmolievrije margarinemerk The Flower Farm. Het bewustzijn ten aanzien van palmolie is beduidend gestegen ten opzichte van een half jaar geleden. Het aantal mensen dat aangeeft enige kennis te hebben van de […] ... lees meer

Samenwerking Oxfam Novib , BIC Institute en Flow+ om SDG’s bij ondernemers onder de aandacht te brengen

In de wereld gaan veel zaken goed, maar er is nog veel ruimte voor verbetering. Dat is ook de reden waarom alle bij de Verenigde Naties (VN) aangesloten landen zich in 2015 een aantal doelen hebben gesteld. Deze moeten leiden tot een aantoonbare verbetering op 17 aandachtsgebieden in 2030. Thema’s als armoede, ongelijkheid, onrecht en […] ... lees meer

Samenwerking tussen LeasePlan en Radiuz verbreedt keuze mobiliteitsoplossingen voor werkgevers

Om werkgevers beter te ondersteunen bij het aanbieden van flexibele en duurzame mobiliteit aan werknemers, gaat LeasePlan een samenwerking aan met multi-mobiliteitsaanbieder Radiuz. Bestaande en nieuwe klanten van LeasePlan krijgen door de samenwerking toegang tot mobiliteitsoplossingen zoals ov, deelmobiliteit en parkeren. De samenwerking tussen LeasePlan en Radiuz is tot stand gekomen vanuit een gedeelde visie […] ... lees meer

Business schools on the barricades for sustainability

During the coronavirus crisis, business schools, like everyone else, switched to online education. They initiated training programs to make companies more resilient and started researching the impact of the coronavirus crisis. That is not nearly enough, however, according to the Chair in Management Education for Sustainability at Antwerp Management School and Breda University of Applied […] ... lees meer

Campina volledig geproduceerd met groene boerenstroom

Steeds meer leden-melkveebedrijven van FrieslandCampina zijn ook energieboer. Ze wekken duurzame energie op door middel van zonnepanelen, windmolens of monomestvergisting. Zoveel zelfs dat vanaf 1 januari 2021 het stroomverbruik voor de productie van alle Nederlandse Campina-producten gedekt wordt door opwek van groene stroom vanuit de eigen coöperatie. Een mooie stap in het verduurzamen van de […] ... lees meer

RUG en AkzoNobel maken duurzame coating uit groene grondstof

Scheikundigen van de RUG hebben samen met collega’s van AkzoNobel, de wereldleider op het terrein van coatings en verf, een nieuw proces ontwikkeld om biomassa om te zetten in een coating van hoge kwaliteit. Het proces werkt met alleen zichtbaar licht, zuurstof en UV-licht en combineert hernieuwbare grondstoffen met groene chemie. Deze aanpak kan op […] ... lees meer

Leading energy companies announce Transition Principles

Leading energy companies, bp, Eni, Equinor, Galp, Occidental, Repsol, Royal Dutch Shell and Total today announced they have agreed to apply six Energy Transition Principles as they play their part in the energy transition. The six Principles, agreed and embraced by the companies, are to: PUBLIC SUPPORT FOR THE GOALS OF THE PARIS AGREEMENT: publicly support […] ... lees meer

Zalando vergroot transparantie en deelt eerste inzichten uit duurzaamheidsbeoordeling van eigen merken en partners

Sinds de lancering van zijn duurzaamheidsstrategie, do.MORE, in oktober 2019 zet Zalando zich in om zijn ethische normen voortdurend te verbeteren. De doelstelling is om tegen 2023 alleen nog samen te werken met partners die hieraan voldoen. Tegelijkertijd heeft Zalando het voor alle merken die op zijn platform producten aanbieden, verplicht gemaakt om inzicht te […] ... lees meer