Duurzame boerderijwinkels pleiten voor een lager btw tarief voor gezonde duurzame producten. Dat is de belangrijkste uitkomst uit een enquête onder 250 duurzame landwinkels en verkooppunten van groene en gezonde streekproducten uitgevoerd door de Milieufederaties (NMF’s) . “Het is van groot belang dat milieu vervuilende activiteiten worden doorberekend in het eindproduct. Zo ontstaat er een […]
...
lees meer
De bedrijfsspecifieke adviezen van ForFarmers in combinatie met onze voerproducten zorgden in 2020 voor een daling van circa 10% van de CO₂-uitstoot per kg melk vergeleken met 2019. Het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen is een van de doelstellingen van de melkveehouderijsector, in lijn met het klimaatakkoord. Het is ook een van de criteria […]
...
lees meer
Het is weer bijna het einde van het jaar. Tijd om de balans op te maken wat het meest gelezen nieuws is op het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen (www.duurzaam-ondernemen.nl). Het meest gelezen nieuwsbericht in 2020 gaat over de drie Utrechtse broers die zwembroeken maken van plastic flessen. De LinkedIn post hierover kreeg maar liefst 130.000 […]
...
lees meer
Een stijging van bijna 200% in gratis winkel-levering bij Nederlandse topverkopers, maar nog nauwelijks duurzame bezorgopties beschikbaar voor de consument. Dat blijkt uit de Paazl Delivery Index 2020, een onderzoek naar het bezorgproces van de Twinkle100 (editie 2020) uitgevoerd door het Amsterdamse softwarebedrijf Paazl. Gratis thuisbezorging wordt nog steeds door meer dan driekwart van de onderzochte bedrijven aangeboden en er was een […]
...
lees meer
Schonere lucht, fors meer zelfgeproduceerde duurzame elektriciteit, minder afval, minder (drink)waterverbruik en minder klachten. Dat zijn de belangrijkste pluspunten van de Milieumonitor Moerdijk 2019 die onlangs is gepresenteerd. De milieubelasting van het haven- en industrieterrein Moerdijk wordt continu gemeten aan de hand van zeven thema’s: energie, lucht, water, afval, geluid, natuur en klachten. De input […]
...
lees meer
Nederlandse supermarkten werken hard aan de verlaging van de CO2-uitstoot. Met nog één jaar op de teller, is de gezamenlijke doelstelling van 20% meer energie-efficiëntie in 2020 al behaald. Nederlandse supermarkten hebben in de periode 2010-2019 namelijk 22% efficiëntie gerealiseerd. Dat blijkt uit de voortgangsrapportage ‘Ontwikkeling energie-efficiëntie in de supermarktsector’. De verwachting is dat deze […]
...
lees meer
IKEA Nederland gaat 250 huurwoningen inrichten voor deelnemers van het Leger des Heils die voor het eerst weer op eigen benen staan en een vaak kale huurwoning gaan bewonen. Daarnaast doet het bedrijf een financiële donatie aan het impactfonds Woonvermogen – een stichting verbonden aan het Leger des Heils – waardoor nieuwe woonplekken voor daklozen […]
...
lees meer
Nederland stimuleert de komende 5 tot 10 jaar de teelt van eiwitrijke gewassen zoals veldbonen en aardappelen om minder afhankelijk te worden van importstromen van eiwitrijke grondstoffen (soja) van buiten de Europese Unie. Ook investeert het Rijk de komende jaren in onderzoek naar innovatieve eiwitrijke bronnen voor zowel mensen als dieren, zoals insecten en micro-algen. […]
...
lees meer
Amsterdam Logistic Cityhub en VolkerWessels Bouwmaterieel hebben een overeenkomst gesloten waarmee laatstgenoemde de primeur heeft de allereerste gebruiker te zijn. VolkerWessels Bouwmaterieel gaat in totaal ruim 14.000 m2 innemen in Amsterdam Logistic Cityhub. Daarbij maakt het gebruik van de hal, opslagruimte gevaarlijke stoffen, kantoorruimte, parkeerplaatsen en de kadefaciliteiten. Meebouwen aan de toekomst van emissievrij transport […]
...
lees meer
Een primeur voor Nederlands bekendste schortenmerk WITLOFT, het merk breidt de huidige collectie uit en komt met een duurzame lijn denim schorten. Hiervoor heeft het merk zijn krachten gebundeld met het meest duurzame denim merk van Nederland: MUD Jeans, een voorbeeldbedrijf voor de circulaire economie. Samen streven ze naar een betere wereld met minder afval. […]
...
lees meer
BELA Group presenteert vandaag met grote trots zijn nieuwe naam: Looop. Ook Rined Fourages, Agri Trade GmbH en alle verwante bedrijven gaan per 01-01-2021 onder die naam verder. Het is een naam die in één klap duidelijk maakt waar het bedrijf voor staat. “Wij dromen van een 100% circulaire wereld waar afval niet langer bestaat,” vertelt […]
...
lees meer
VALIO, Finland’s largest global dairy cooperative company, and Royal DSM, a purpose-led, global science-based company active in Nutrition, Health and Sustainable Living, have signed a collaboration agreement to significantly reduce the carbon footprint of dairy production in Finland. VALIO, chosen as Finland’s most sustainable brand, is determined to improve animal and human welfare, while taking […]
...
lees meer