Een houtkachel of gashaard staan vaak niet bekend als de meest duurzame producten. En dat is (deels) waar, fijnstof en andere stoffen die vrijkomen bij verbranding van hout zijn ongezond voor mens, dier en milieu. Denken we alleen aan mensen dan is het goed mogelijk dat ze benauwd worden van de rook. En zeker als […]
...
lees meer
Van Loon Group introduceert een nieuw bedrijf, exclusief gericht op de productie van vleesvervangers: No Meat Today Company. In Almere is een nieuwe fabriek geopend, die speciaal is ingericht voor de ontwikkeling en productie van een breed scala aan non meat producten. Naast het innovatieve FiberFort™ wordt het al bestaande merk The Blue Butcher ondergebracht […]
...
lees meer
Het CBL (de branchevereniging van en voor supermarkten en foodservicebedrijven) ondertekent vandaag een verklaring waarin de Europese Commissie opgeroepen wordt een wet in het leven te roepen ter bescherming van bossen en natuurlijke ecosystemen. Dit doet CBL samen met nog ruim 40 andere Europese bedrijven, onder meer retailers, fabrikanten en financiële instellingen. Het CBL is […]
...
lees meer
Organisaties die met een concreet stappenplaninzetten op de implementatie van duurzame IT , zien als direct gevolg hiervan verbeterde ESG-scores (61% van de organisaties), toenemende klanttevredenheid (56% van de organisaties) en belastingbesparingen (44% van de organisaties). Toch weet het gros van de organisaties niet hoe ze duurzame IT-toepassingen kunnen implementeren en de milieu-impact van bedrijfs-IT […]
...
lees meer
CLIC, de eerste Europese campus voor de ontwikkeling van stadslogistiek, krijgt een belangrijke rol in het verduurzamen van de energiehuishouding in de regio Amsterdam. CLIC en Alliander gaan hiervoor samenwerken met overheidsorganisatie NP RES, die regio’s ondersteunt in de energietransitie. CLIC mag zichzelf daarmee ‘logistieke proeftuin’ noemen. Dertig Nederlandse regio’s ondertekenden het afgelopen kwartaal een […]
...
lees meer
Vloerenfabrikant Interface lanceert vandaag twee nieuwe collecties: Iridescence is een collectie luxe vinyltegels (LVT) en Ice Breaker de nieuwe collectie tapijttegels. De Iridescence-collectie is geïnspireerd op mineralen en organische kleurstellingen die vaak te zien zijn in abstracte schilderijen, de tegels bevatten ten minste 39% gerecycled materiaal en zijn CO2-neutraal gedurende de volledige levenscyclus. De kleuren […]
...
lees meer
Caatje Kluskens, een 22-jarige studente Media en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam, heeft met haar pitch voor het vak ‘Food, Animals and the Environment: The relationship between humans, non-humans and the environment’ de jury overtuigd dat een interdisciplinair keuzevak is te creëren rondom het thema mens en dier, in het licht van de klimaatcrisis. […]
...
lees meer
Nederland streeft naar een circulaire economie in 2050. Daarin worden minder grondstoffen gebruikt en worden ze zo veel mogelijk opnieuw gebruikt. Om te weten in hoeverre dit ook echt gebeurt, moeten grondstofstromen op één plek en op dezelfde wijze worden geregistreerd. Dat gebeurt nu nog niet. Als pilot ontwikkelt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu […]
...
lees meer
Joost van Strien en Chris Feickens ontvangen als eerste in Nederland het BioCyclicVegan keurmerk, voor hun groenteteelt vrij van dierlijke mest. Dit betekent dat zij hun producten officieel ‘biovegan’ mogen noemen. Van Strien en Feickens gebruiken op hun bedrijf Zonnegoed enkel plantaardige meststoffen en halen zo ook in de biologische landbouw alle productiedieren uit de […]
...
lees meer
Wolkat en HEMA zijn samen een circulaire samenwerking aangegaan op het gebied van textiel. Bij 24 HEMA-filialen is het vanaf heden mogelijk om gebruikt textiel in te leveren. Hiermee is een belangrijke stap gezet naar het realiseren van een circulaire textielindustrie. Speciale inzamelpunten zijn ingericht voor klanten om oude kleding en overig textiel zoals handdoeken […]
...
lees meer
Sustainable Brand Index en Adformatie brengen Sustainable Brand’s New World. De videoserie, gepresenteerd door Harm Edens, brengt merkeigenaren met elkaar in gesprek over de duurzame transities waar ze middenin zitten. Eerlijke, openhartige en inspirerende verhalen over verantwoordelijkheden, dilemma’s en toekomstbestendigheid van merken. Dat is de oogst van drie afleveringen van Sustainable Brand’s New World, een […]
...
lees meer
Het aandeel goed recyclebare kunststofverpakkingen is de afgelopen 7 jaar nauwelijks toegenomen. Gedetailleerd onderzoek naar het ontwerp van de kunststofverpakkingen op de Nederlandse markt wijst uit dat op dit moment 27% van deze verpakkingen goed recyclebaar zijn. Dit constateert Wageningen University & Research in een onderzoek in opdracht van NVRD. Het ontwerp van deze verpakkingen […]
...
lees meer