‘Ethisch datamanagement is MVO voor gevorderden’

Neemt alleen de Belastingdienst onvoldoende maatregelen om onethisch koppelen van data te voorkomen? Impact Centre Erasmus vroeg zich af of er breed aandacht is voor ethisch datamanagement. Dit vormde de aanleiding voor nader onderzoek en een enquête onder leden van het MVO Expertpanel. Ruim honderd mvo professionals hebben de enquête ingevuld. Wat bleek? Slechts 25 […] ... lees meer

Religie als ‘motor van verandering’ voor meer vrede en gelijkheid

Religieuze gemeenschappen kunnen een motor van verandering in de samenleving zijn, onder meer om geweld en discriminatie tegen te gaan en de positie van vrouwen te versterken. Vanuit die overtuiging gaat vandaag, 3 mei 2021, in zeven landen het vijfjarige en interreligieuze JISRA-programma van start met steun van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit programma […] ... lees meer

Hoe een cannabisbedrijf kan bijdragen aan verduurzaming

In deze tijd staan veel soorten bedrijven voor dezelfde uitdaging: verduurzaming. In iedere branche zie je slimme verbeteringen. Zelfs de cannabisbedrijven dragen hun steentje bij. Hoe ze dat doen? Wat te denken van milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal. Cannabis en milieuvriendelijke verpakkingen Als je denkt aan milieuvriendelijke verpakkingen bij coffeeshops kom je misschien niet verder dan de kleine […] ... lees meer

Eerste groene merkactivatiebureau van Nederland

Het eerste groene merkactivatiebureau van Nederland is geboren: The Groundbreakers. Creative event agency ID310 kiest na vijftien jaar voor een groene koerswijziging en gaat verder als merkactivatiebureau The Groundbreakers. De productie van de merkactivaties doen ze op een zo duurzaam mogelijke manier. Een primeur in de evenementenbranche! The Groundbreakers ontwikkelt groene merkactivaties door vanaf het […] ... lees meer

Duurzaamheidsverbintenissen: Overeenkomsten en verschillen tussen retailbedrijven en merkfabrikanten

Klimaatverandering, uitputting van grondstoffen, ongelijkheid. De levensmiddelen- en drankensector en de detailhandel staan voor een ongekend aantal duurzaamheidsuitdagingen – en spelen zelf vaak een grote rol in de problemen die moeten worden opgelost. Liever dan deze uitdagingen te negeren of te ontkennen, nemen steeds meer bedrijven hun verantwoordelijkheid door zich in te zetten voor positieve […] ... lees meer

Peiling: 85% Albert Heijn-klanten vindt dat supermarkten geen zaken moeten doen met aanjagers ontbossing

Een overweldigende meerderheid van de Albert Heijn klanten in Nederland (85%) vindt dat supermarkten geen zaken moeten doen met bedrijven die vernietiging van bossen in Brazilië aanjagen. Dit blijkt uit een nieuwe YouGov-enquête voor Mighty Earth. Terwijl de gedetecteerde ontbossing in de soja- en vlees aanvoerketens toeneemt, blijft de supermarktgigant zakendoen met bedrijven, zoals agro-multinationals JBS, […] ... lees meer

LIVEKINDLY Collective en ProVeg gaan samenwerken: ‘Plantaardig eten wordt de nieuwe norm’

LIVEKINDLY Collective en ProVeg hebben een partnerschapsdeal gesloten. De twee organisaties willen van plantaardig eten de nieuwe norm maken. Veerle Vrindts, CEO van ProVeg, is erg blij met de deal. ‘LIVEKINDLY Collective wil plantaardige voeding op grote schaal toegankelijk maken. Daarom sluiten zij perfect aan bij waar wij als ProVeg voor staan: de consumptie van […] ... lees meer

MVO-update bol.com 2020: CO2-uitstoot per pakket met 39% verlaagd

Bol.com streeft naar klimaatneutraal winkelen in 2025. Dit betekent dat het bedrijf haar directe voetafdruk terugbrengt tot 0 gram CO2-uitstoot per pakket, en dat bol.com haar klanten helpt een duurzame keuze te maken als ze op het platform winkelen. Met 12 miljoen klanten in Nederland en België staat het bedrijf midden in de samenleving en […] ... lees meer

Duurzaamheid product beïnvloedt koopgedrag consument

Bij de aanschaf van een product let 58 procent van de Nederlanders op de duurzaamheid van het product. Meer dan een kwart van hen stelt dat de duurzaamheid van het product zelfs belangrijker is dan de prijs van het product. Dat blijkt uit onderzoek van technologiebedrijf Epson, uitgevoerd onder 1035 consumenten in Nederland. “Een ontwikkeling […] ... lees meer

CONO Kaasmakers claimt klimaatpositief

Een innovatieve stap op het gebied van klimaat. CONO Kaasmakers spreekt als eerste zuivelorganisatie in Nederland de ambitie uit om in 2030 met haar hele kaasketen klimaatpositief te zijn. Hiermee bevestigt de boerencoöperatie, bekend van onder andere Beemster kaas, haar toonaangevende rol op het gebied van duurzaamheid. Duurzame speler Als merkenbouwer en relatief kleine speler […] ... lees meer

Lamme en HYGENIQ verduurzamen schoonmaak in horeca en luchtvaart

Lamme Textile Management, Napking en HYGENIQ bundelen hun krachten om de horeca en luchtvaart verder te verduurzamen. Voor alle interne schoonmaakactiviteiten van de Lamme vestiging in Nederhorst den Berg, wordt vanaf dit jaar uitsluitend nog gewerkt met de duurzame en milieuvriendelijke reinigingsmiddelen van HYGENIQ. Deze producten hebben een onafhankelijke Cradle to Cradle™ certificering, wat betekent […] ... lees meer