Nederlandse kledingbedrijven werken aan kinderrechten in hun Turkse toeleveringsketen

UNICEF, America Today, Company Fits en Zeeman slaan de handen ineen om ervoor te zorgen dat kinderrechten in hun Turkse toeleveringsketens worden gerespecteerd. “We zijn ontzettend trots op deze samenwerking”, zegt Suzanne Laszlo van UNICEF Nederland. “Want meer respect voor kinderrechten in de kleding- en textielsector begint met het creëren van ‘better business’ door bedrijven […] ... lees meer

Onderzoek: ‘Luchtvaart gebaat bij snelle overstap naar duurzame brandstoffen’

De schadekosten die fossiele brandstoffen in de luchtvaart tot 2050 veroorzaken zijn hoger dan de kosten die gemaakt moeten worden voor een snelle overstap naar duurzame brandstoffen blijkt uit onderzoek van CE Delft. Een verplichting voor het gebruik van duurzame brandstoffen in de luchtvaart, en een hoge prijs voor CO2 zorgen voor duidelijkheid over de vraag […] ... lees meer

Onderzoek naar circulaire havens en bedrijventerreinen in regio Zwolle

Het consortium STEC-New Economy-Defacto-Panteia onderzoekt dit jaar de kansen en bedreigingen en de potentie van een duurzame havenontwikkeling in Kampen (Melmerpolder) en Meppel (Oevers S) en het logistieke bedrijventerrein nabij Zwolle (Hessenpoort). Opdrachtgevers van het onderzoek zijn de gemeenten Zwolle, Meppel en Kampen, Port of Zwolle en Noordelijk Innovatielab Circulaire Economie (NICE). Zij doen dat […] ... lees meer

Milieudefensie voert klimaatactie bij 10 ‘vervuilende’ bedrijven

Met advertenties in kranten, een bannerdrop bij 10 ‘vervuilende bedrijven’ en een fietstocht naar Den Haag doet Milieudefensie vandaag de oproep aan Den Haag: zet het klimaat op 1 in de formatie! Zorg ervoor dat grote bedrijven de rekening betalen van hun eigen vervuiling. Misschien heb je hem al voorbij zien komen: onze paginagrote advertentie […] ... lees meer

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Maar liefst 96 procent van de Chief Financial Officers (CFO’s) van de 250 grootste Nederlandse bedrijven noemt duurzaamheid (ESG – Environmental, Social, Governance) een belangrijk vraagstuk voor hun organisatie. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Amsterdam (UvA) in opdracht van Transformation Forums onder de 250 grootste bedrijven van Nederland. Hoewel vrijwel alle ondervraagde […] ... lees meer

DS Smith zet in op significante CO2-vermindering en commiteert zich aan ambitieuze klimaatdoelstellingen

DS Smith, de duurzame verpakkingsonderneming, kondigt vandaag een reeks ambitieuze klimaatdoelstellingen aan. Deze ambities omvatten een Science Based Target die een vermindering van 40% van de CO2-uitstoot per ton product vereist tegen 2030 (in vergelijking met de niveaus van 2019) en een uitstoot van ten minste netto-nul voor 2050. Deze doelstellingen zullen worden gevalideerd door […] ... lees meer

Foodsector positief over eigen ‘groene’ communicatie, maar gematigd over duurzaamheidsprestaties

Bij de food & agri consultants van Omnicom PR Group (OPRG) groeide de interesse in de verschillende snelheden van verduurzaming bij wereldwijde foodproducerende merken. Waarom is de een sneller dan de ander en wat zijn de beïnvloedende (f)actoren? Een extra trigger vormde het vertrek van Unilever’s CEO Polman en recent Danone’s CEO Faber tijdens hun […] ... lees meer

Nespresso lanceert biologische koffie uit de Democratische Republiek Congo

Nespresso lanceert deze week KAHAWA ya CONGO, een biologische koffie die onderdeel is van het Reviving Origins programma. Dit programma heeft tot doel om de koffieproductie nieuw leven in te blazen in regio’s die te kampen hebben met tegenslagen vanwege bijvoorbeeld klimaatverandering of politieke conflicten. Via het Reviving Origins programma helpt Nespresso koffiegemeenschappen in tot […] ... lees meer

Corona becomes first global beverage brand to achieve a net zero plastic footprint globally

Corona has become the first global beverage brand with a net zero plastic footprint, meaning the brand recovers more plastic from the environment than it releases into the world. This achievement is part of Corona’s vision to be a sustainability leader in consumer packaged goods and is the latest in the brand’s longtime efforts to […] ... lees meer

Brewdog en Tony’s Chocolonely lanceren samen het biertje Tony’s Hopolonely

Tony’s Chocolonely en BrewDog hebben de handen ineen geslagen en lanceren samen ’t unieke biertje ‘Tony’s Hopolonely’. Beide merken zijn B Corp-gecertificeerd en hebben een gezamenlijke missie: de wereld socialer en duurzamer maken, 1 biertje en 1 reep tegelijk. Chocolade en bier? Jazeker, dit limited edition biertje is gebaseerd op Tony’s wit framboos knettersuiker, met […] ... lees meer

Brede coalitie lanceert klimaatplan voor lagere inkomens

Een scholingsplan voor 60 duizend groene banen, isolatie van ruim 400 duizend tochtige woningen van mensen met een lager inkomen, meer groen en elektrisch deelvervoer in achterstandswijken. En 82 duizend hectare natuur erbij. Dat is de kern van de Eerlijke Klimaatagenda die de informateur en de politieke partijen vandaag ontvangen. Een concreet plan van een […] ... lees meer