Dinsdag 7 september is Duurzame Dinsdag, de Prinsjesdag van de duurzaamheid. Vele vernieuwende initiatieven uit de samenleving worden dan onder de aandacht gebracht van politiek Den Haag. Staatssecretaris Steven van Weyenberg ontvangt namens het kabinet de Duurzame Dinsdag koffer met 414 initiatieven van ondernemers en betrokken burgers. Gezamenlijk geven deze initiatieven een inspirerend beeld van […]
...
lees meer
Daags voor de landelijke Verspillingsvrije Week start Lidl de samenwerking met Wageningen University en Kipster om te onderzoeken hoe Lidl in de toekomst volledig verspillingsvrij kan worden. Na de landelijke uitrol van “Verspil Mij Niet” vorig jaar, heeft de supermarkt maar liefst 8,5 miljoen Verspil-Me-Nietjes (artikelen die op de laatste dag van hun houdbaarheid worden […]
...
lees meer
Het regeerakkoord op hoofdlijnen dat informateur Mariette Hamer deze week deelt biedt volop aanknopingspunten voor duurzame ondernemers, aldus MVO Nederland. In aanloop naar de verkiezingen en formatie pleitte MVO Nederland – onder meer via de Minister van de nieuwe economie-campagne – voor een overheid met lef, die echte prijzen stimuleert en duurzame ondernemers ondersteunt. Een […]
...
lees meer
In 2020 was de uitstoot van broeikasgassen 9 procent lager dan in 2019. In totaal is de uitstoot nu 25,4 procent lager dan in 1990. Dit volgt uit de voorlopige cijfers die RIVM en CBS Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag publiceren op emissieregistratie.nl. Ook de overige luchtverontreinigende stoffen laten een daling zien. Alleen de uitstoot van […]
...
lees meer
Hare Majesteit Koningin Máxima en Klaas Knot waren donderdag 2 september op bezoek in Gulpen-Wittem. De koningin bezocht hopvelden, het nieuwe brouwhuis van Gulpener en gooide zelf met koninklijke flair haar hopbellen in de ketel voor een uniek speciaalbier. Het was een fijn bezoek, en een leerzame middag over ondernemen en samenwerken in het prachtige […]
...
lees meer
Wanneer de afstand tot het werk minder groot zou zijn, zou 85 procent van de niet-fietsende Nederlandse forenzen vaker met de fiets naar het werk gaan. Dit blijkt uit onderzoek van ALD Automotive onder ruim 1.000 werkende Nederlanders naar de bereidwilligheid om de fiets voor woon-werkverkeer te gebruiken. Voor afstanden tot 10 kilometer is de […]
...
lees meer
Beter Bed Holding N.V. (BBH) kondigt aan dat Beter Bed, haar Benelux-merk, een nieuwe propositie introduceert: Leazzzy, Beter Bed’s slaap abonnement. Deze volgende stap in de abonnementsmarkt past in de strategie van BBH om haar focus op innovaties en de ontwikkeling van Sleep-as-a-Service. Dit circulaire abonnementsmodel heeft ook veel duurzaamheidsvoordelen. Slaap zacht, doe mee met […]
...
lees meer
Bestellingen die uit meerdere artikelen bestaan, worden vaak bij de klant bezorgd in een te grote doos. Bol.com maakt nu een begin met het op maat verpakken van dit soort bestellingen met de ‘multi-inpakmachine’, wereldwijd de eerste in zijn soort. Losse artikelen pakt bol.com al sinds 2015 grotendeels machinaal in. Maar de multi-inpakmachine kan de […]
...
lees meer
In de eerste helft van 2021 heeft de Nederlandse overnamemarkt zich definitief hersteld. Het aantal verkooptransacties steeg met 21 procent. Daarmee zit de overnamemarkt weer op het niveau van voor de coronacrisis. Dit is een van de belangrijkste uitkomsten van de Overname Barometer, het periodieke onderzoek van de overnameplatforms Brookz en Dealsuite naar cijfers en […]
...
lees meer
Nederlandse consumenten verwachten over vijf jaar een groter deel van hun aankopen online te doen dan vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow, onderdeel van Thuiswinkel.org. “Het startpunt van de klantreis vindt vaker online plaats en met de enorme piek in online bestellingen in het achterhoofd lijkt dit de verwachting […]
...
lees meer
Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Dat scheelt meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis – een besparing van 70%. Voor klanten heeft de nieuwe verpakking ook een voordeel in de keuken: de plastic afvalbak is minder snel vol. De overgang van bakje naar zakje start […]
...
lees meer
Het circulaire ketenproject No CD to Waste heeft tot doel om oude CD’s nieuw leven in te blazen door het afvalplastic te verwerken tot design meubelstukken. No CD to Waste is een samenwerking van kringloopwinkel Emmaus De Bilt, circulair bedrijven vanPlestik, The Good Plastic Company en duurzaam kantoorinrichter Cantor. Hun gezamenlijk doel is om van […]
...
lees meer