Het Nationaal Contactpunt OESO-richtlijnen (NCP) accepteert de klacht die vier inheemse organisaties vorig jaar indienden tegen Pluspetrol. Het op papier in Amsterdam gevestigde oliebedrijf moet zich verantwoorden voor ernstige vervuiling in de Peruaanse Amazone. Het NCP kijkt daarbij ook naar de fiscale constructies die Pluspetrol in staat stellen om belasting te ontwijken. Het bedrijf heeft […]
...
lees meer
Amazon en Global Optimism kondigen vandaag aan dat ruim 100 bedrijven The Climate Pledge hebben ondertekend. Onder de 49 nieuwe ondertekenaars die zich vandaag aansluiten bij The Climate Pledge zijn bekende merken zoals Philips, Heineken, Colgate-Palmolive, PepsiCo, Telefónica en Visa. Alle Pledge-ondertekenaars zijn bij elkaar goed voor meer dan 1.35 triljard dollar aan jaarlijkse omzet. […]
...
lees meer
Corporate accounting for the cost of carbon is rising, with the number of companies using or planning to use an internal carbon price increasing 80% over just five years . Of nearly 6,000 companies surveyed on carbon pricing in 2020, more than 2,000 – representing over US$27 trillion in market capitalisation – disclosed that they […]
...
lees meer
Met de meivakantie in het vooruitzicht, lanceert het duurzame reisplatform Honeyguide op 23 april 2021 een app vol unieke plekken in eigen land met positieve voetafdruk. Met de lancering wil Honeyguide als een van de eerste organisaties in de Nederlandse reiswereld de keuze voor duurzaam reizen en beleven toegankelijk en gemakkelijk maken. De Honeyguide app […]
...
lees meer
De samenwerking tussen Libbey en Rebottled wordt uitgebreid. Na een samenwerking van een jaar hebben ruim 81.000 gebruikte wijnflessen een nieuwe bestemming gevonden door te zijn getransformeerd tot duurzame drinkglazen. Deze ongekende tijden hebben geleid tot grote uitdagingen voor zowel Libbey als bedrijven wereldwijd. Ondanks deze uitdagende periode, zijn ook betekenisvolle samenwerkingen opgebloeid, en is […]
...
lees meer
Om de ambitie van de Europese Green Deal waar te maken, zijn de komende tien jaar aanzienlijke investeringen nodig. Een groot deel moet uit de private sector komen. PwC’s Green Deal Monitor #7 belicht hoe Europese CEO’s denken over klimaatverandering en ESG-kwesties, en wat dit betekent voor Europa en de Green Deal-ambities. Klimaatverandering en risicomanagement In […]
...
lees meer
Consumenten kopen steeds vaker biologische producten volgens onderzoek van de Rabobank. Biologische voedingsmiddelen zijn in de beleving van de consument gezonder en duurzamer. Ook de aandacht voor dierenwelzijn en smaak zijn veelgehoorde argumenten voor het kopen van bioproducten. De afzet binnen de Europese markt is in de jaren 2000 tot 2019 gegroeid van 7 miljard […]
...
lees meer
Het Klimaatplein vroeg de ruim zeventig mkb-bedrijven die deelnemen aan de Nederlandse Alliantie voor Klimaatactie welke deelonderwerpen van CO2-neutraal ondernemen zij extra belicht willen zien. Deze zeventig bedrijven zijn al bezig om de eigen uitstoot van broeikasgassen te reduceren met 40% in 5 jaar tijd. Zij krijgen via de Alliantie Klimaatactie kennis en inspiratie aangereikt […]
...
lees meer
Swinkels Family Brewers werkt er voortdurend aan om slimmer en duurzamer te ondernemen. Dat laat ze ook zien in een jaar waarin er financiële tegenslagen zijn. De investeringen en focus om volledig circulair te ondernemen werden onverminderd voortgezet. Het doel om in 2020 50% circulair te ondernemen werd met 52% ruimschoots behaald. Het familiebedrijf ligt […]
...
lees meer
Deze week is allesbepalend voor gezonde, duurzame voeding. Amendement 171 (AM171), de ontwerpwetgeving die in 2018 is voorgesteld door de AGRI-commissie van het Europees Parlement om strenge en nieuwe beperkingen voor plantaardige voedingsmiddelen in te voeren, staat ter discussie. Tijdens het ‘supertrialoog’ van het Europees Parlement, de Commissie en de Raad van Ministers dat tussen […]
...
lees meer
In 2021 echt duurzame keuzes maken voor je garderobe? Dan is het tijd om je bestaande patronen te doorbreken en dit jaar echt andere keuzes te maken. Tenminste als het aan het Nederlandse merk ‘studio subtl’ ligt. Dit nieuwe, premium mannenmerk heeft duurzaamheid tot in elk detail doorgevoerd. De Brabantse oprichter Jorn van het Hof […]
...
lees meer
Decathlon begrijpt dat het uitkiezen van de perfecte yoga-artikelen lastig kan zijn. Want waar moet je voor welke yogastijl op letten? Voor hun nieuwe yogamerk Kimjaly doen ze daarom beroep op hun internationale netwerk aan ervaren yogi’s en instructeurs. Aan de hand van de wensen en feedback van deze kenners, lanceert het sportmerk in april […]
...
lees meer