WarmteStad en KWR ontwikkelen digitale tweeling voor meer duurzaamheid

WarmteStad en onderzoeksinstituut KWR ontwikkelen samen een digital twin; een ‘digitale tweeling’ van de warmtecentrale in Groningen. “We bouwen een computersimulatie waarmee we duurzame bronnen zoals restwarmte, zonnewarmte en seizoensopslag slimmer kunnen gebruiken, en daarmee onze warmte nog duurzamer kunnen maken”, zegt Theo Venema, business developer van WarmteStad. WarmteStad en KWR ondertekenden 21 oktober de […] ... lees meer

Enquête Worldfavor toont toenemende rol duurzaamheid bij beleggen

Worldfavor, een in Stockholm gevestigd duurzaamheidsplatform dat bedrijven en organisaties wereldwijd in staat stelt eenvoudig gegevens te ontsluiten, te delen en te benutten om inzichten te verwerven en duurzame acties mogelijk te maken, heeft een enquête uitgebracht over de stand van zaken op het gebied van duurzame beleggingen. Uit het Worldfavor onderzoek blijkt dat 92% […] ... lees meer

TANK ontwerpt het nieuwe kantoor voor Adyen met toepassing circulariteit en duurzaamheid

Eind dit jaar opent betaalplatform Adyen het tweede kantoorgebouw in het voormalige Hudson’s Bay warenhuis in Amsterdam. Voor het interieurontwerp werd samengewerkt met TANK. Wereldwijd ontwerpt TANK kantoren die aanzetten tot ontmoeting en samenwerking. Het interieurontwerp voor Adyen weerspiegelt hun ambitie: verbinding op alle mogelijke manieren. Met elkaar, met hun markt, met de stad en […] ... lees meer

Extra inzet nodig voor circulaire economie

Om de transitie naar een circulaire economie te volbrengen, is meer nodig. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Van Weyenberg  van Infrastructuur en Waterstaat over de huidige stand van zaken. Er moet worden gedacht aan andere strategieën, financiële barrières moeten worden geslecht en de grondstoffentrends gaan nog steeds de verkeerde kant op. ‘Het belang is groot, en […] ... lees meer

Azerion lanceert game The Smurfs: Ocean Cleanup om aandacht te vragen voor de vervuiling van de oceaan

Azerion, het digitale mediaplatform, kondigt  met trots de lancering van de game The Smurfs: Ocean Cleanup aan. De game is ontwikkeld door Azerion en IMPS/Lafig en is de start van Azerions campagne om samen met NL Cares en de Surfrider Foundation aandacht te vragen voor de vervuiling van de oceaan en bij te dragen aan […] ... lees meer

Fairtrade en Nespresso verzekeren samen 10.3 miljoen koffieplanten tegen klimaatverandering

Fairtrade en Nespresso verzekeren aankomend jaar ruim 10.3 miljoen extra koffieplanten tegen schade door klimaatverandering. Via het Nespresso x Fairtrade Crop Insurance Program worden sinds 2020 jaarlijks al koffieplanten van bijna 5000 kleine boeren verzekerd. Dankzij het lokale initiatief Coffee Days for Good doneert Nespresso Nederland voor iedere koffiebestelling door vaste klanten een extra bedrag […] ... lees meer

Royal HaskoningDHV CO2-neutraal in 2030

In aanloop naar de VN-klimaatconferentie (COP26) heeft Royal HaskoningDHV strengere klimaatdoelstellingen geformuleerd om de CO2-uitstoot van haar 65 kantoren wereldwijd en zakelijke reizen van haar 6.000 mensen verder te verminderen. CEO Erik Oostwegel: “De recente extreme weersomstandigheden en het IPCC-rapport laten zien dat er geen tijd te verliezen is om maatregelen te nemen die klimaatverandering […] ... lees meer

Dripl start een frisdrankrevolutie in Nederland

Dripl, de Belgische startup die met verpakkingsvrije frisdrankautomaten een wereldwijde ‘refillution’ wil starten, wordt na een succesvolle investeringsronde nu ook in Nederland gelanceerd. De limonades van Dripl zijn een smakelijk alternatief voor kraanwater en gezonder dan gesuikerde frisdranken. Met Dripl wordt enorm bespaard op wegwerpverpakkingen en transport(emissies). De introductie in Nederland is de eerste stap […] ... lees meer

HNST JEANS: radicaal transparant, circulair en ambitieus duurzaam

HNST is een radicaal transparant jeansmerk dat het beste van twee werelden combineert: stijlvolle jeansmodellen met een lokaal, transparant en circulair productieproces dat in Europa plaatsvindt. Een proces dat volgens founder Tom Duhoux en co-founder en CEO Lander Desmedt universeel zou moeten zijn. En daarom kreeg HNST de tagline ‘nothing to hide’ mee. De jeans […] ... lees meer

Na succesvolle test is The Ocean Cleanup klaar om plastic afval op oceanen op te ruimen

The Ocean Cleanup, de non-profit die technologieën ontwikkelt en opschaalt om de oceanen van plastic te ontdoen, kondigt de ‘proof of technology’ aan bij terugkeer naar Victoria Harbor met afval dat is verzameld van de Great Pacific Garbage Patch. Met deze bevestiging keert de organisatie onmiddellijk terug naar de beruchte gyre om de grootste opeenhoping […] ... lees meer

The Protein Brewery bouwt grootschalige demonstratiefabriek

The Protein Brewery (TPB), een innovatieve ontwikkelaar van eiwitrijke voedingsingrediënten, heeft vandaag bekendgemaakt begin 2022 haar nieuwe hoofdkantoor in het gebouw op Mijkenbroek 3 in Breda te betrekken. Tegelijkertijd zal van start worden gegaan met de bouw van de demoplant, een innovatieve fabriek met een oppervlakte van 1.500 m2 en een productiecapaciteit van duizenden tonnen […] ... lees meer

In de industrie is nog te weinig aandacht voor circulariteit

Het aantal bedrijven in de maakindustrie dat zich actief bezighoudt met circulariteit valt tegen. Dat blijkt uit onderzoek* van Kruizinga.nl. Ruim driekwart van de respondenten geeft aan dat hun bedrijf nog geen plan van aanpak heeft op het gebied van circulariteit. Volgens Boris Vildósola Bustos, Managing Director bij Kruizinga.nl, wordt dat hoog tijd. “Nederland moet in […] ... lees meer