Fairtrade Original maakt het gat tussen de wereldmarktprijs en een leefbaar inkomen voor de koffieboer een kopje kleiner

Op 1 oktober is het wereldkoffiedag. Een dag om stil te staan bij ons kopje koffie. Vooral omdat koffieboeren nog altijd te weinig overhouden aan een van de populairste dranken ter wereld. Veel koffieboeren wereldwijd leven onder de armoedegrens en dreigen daarom het bijltje erbij neer te moeten gooien. Met het betalen van een rechtvaardigere […] ... lees meer

Starten met circulariteit: technische dienstverleners in de industrie

Een technisch installateur kan een belangrijke rol spelen bij de transitie naar een circulaire economie bij industriële klanten. Maar wat is circulariteit precies? Hoe werkt dat in de praktijk? En welke kansen biedt het voor jouw bedrijf? Je leest het in het rapport ‘Starten met circulariteit: technische dienstverleners in de industrie’. In 2050 wil de […] ... lees meer

Samenwerking GroenLeven, Univé en partners in Duurzame Zekerheid lost meerdere maatschappelijke problemen op

GroenLeven is zonne-energiepartner van Duurzame Zekerheid, het energieconcept van Univé. Op dinsdag 28 september is het partnerschap tussen de partijen onderstreept met de ondertekening van een nieuw contract. Met Duurzame Zekerheid gaat de coöperatie de daken van haar zakelijke leden asbestvrij maken. GroenLeven voorziet als ervaren marktleider in grootschalige zonne-energie deze daken daarna van zonnepanelen: […] ... lees meer

The Greta Effect: Children are turning their parents into green shoppers

Kantar, the world’s leading data-driven analytics and brand consulting company today identified children as the most important influencers in making our daily household shopping habits more environmentally responsible. Who Cares, Who Does, a new sustainability study from Kantar, finds that almost half of households (49%) say the COVID-19 pandemic has made sustainability even more important to them. The percentage of ‘Eco-active’ households has grown from 16% in 2019 to 22% in 2021. Family, mostly children, were identified as […] ... lees meer

Andrélon stapt over naar 100% gerecyclede flessen

Andrélon (Unilever) kondigt voor dit jaar grote veranderingen aan. Alle shampoo- en conditioner flessen waren al recyclebaar en het nummer 1 Nederlandse haarverzorgingsmerk** stapt nu ook over naar PCR-plastic – dat staat voor post consumer recycled plastic. Hierdoor zijn de flessen 100% gerecycled* én recyclebaar. Door deze duurzame keuze voor plastic dat al eerder gebruikt […] ... lees meer

Belastingbetalers crowdfunden reclamecampagne tegen EU-reclames voor vlees

Op Brusselse billboards en bussen is deze week een bijzondere advertentiecampagne te zien: reclame tégen de EU-reclames voor vlees en zuivel. De campagne, gestart door ProVeg International, wordt gefinancierd door belastingbetalers uit de hele Europese Unie. De EU besteedt jaarlijks ongeveer 60 miljoen euro belastinggeld aan het promoten van de consumptie van vlees en zuivel. […] ... lees meer

Keycycle is het eerste duurzame alternatief voor het vervangen van sloten

Keycycle is de eerste circulaire oplossing voor het vervangen van cilindersloten. Een goed slot kan een leven lang meegaan, maar wordt toch regelmatig vervangen: na een verhuizing, het wisselen van schoonmaker of het kwijtraken van een sleutel. Bij de aanschaf van nieuwe sloten worden de oude cilinders meestal weggegooid. Keycycle recyclet cilinders en geeft ze […] ... lees meer

Betere man-vrouw verhouding geregeld voor top bedrijfsleven

Het ingroeiquotum voor een betere man-vrouw verhouding in de top van het bedrijfsleven is een feit. Vandaag stemde de Eerste Kamer in met het wetsvoorstel van ministers Dekker (Rechtsbescherming) en Van Engelshoven (Emancipatie). Dat is nodig omdat de resultaten vanuit het bedrijfsleven voor meer diversiteit al jaren achter blijven. Het streven is de wet in […] ... lees meer

VIRGA SHELL: Waterdichte en ademende outdoorjas gemaakt van 100% gerecycled materiaal

Blue LOOP Originals zet zich sinds 2013 in om textielafval een hoogwaardig tweede leven te geven. Hun missie luidt: WORN to REBORN. De Virga Shell is de laatste baanbrekende innovatie van het Twentse merk. De Blue LOOP Originals Virga Shell is een waterdichte en ademende jas gemaakt van 100% gerecycled polyester. Daarnaast maakt het merk […] ... lees meer

NIVO neemt eerste elektrisch aangedreven hogedrukunit in bedrijf

Schoonmaakbedrijf NIVO nam vorige week een unieke hogedruktrailer in ontvangst uit handen van BOS Sneek op het Oldehoofsterkerkhof te Leeuwarden. Een belangrijke stap in de transitie naar fossielvrij en geluidsarm reinigen met hoge druk. De komende weken wordt hier, in opdracht van de Gemeente Leeuwarden, door NIVO Specialistische Reiniging de letters van LF2018 op het […] ... lees meer

Ruim 71% van bedrijven houdt lichten onnodig aan in de nacht

De Natuur en Milieufederaties (NMF’s) hebben in het kader van de NachtvandeNacht campagne afgelopen weken 1.588 bedrijven gefotografeerd in de nacht. De foto’s werden ad random gemaakt in verschillende gemeenten in alle provincies. Maar liefst 71% van de bedrijven had onnodige verlichting branden. Daarvan had 42% de binnenverlichting aan, 33% de buitenverlichting en 25% van […] ... lees meer

Project Drawdown launches Climate Solutions at Work

In the wake of the most recent headline-making IPCC report, the need for sweeping climate transformation has never been more apparent. The private sector, with its vast resources, must play a crucial role in this transformation—and employees can help lead the charge. Drawdown Labs, a program of the nonprofit organization Project Drawdown, aims to help global […] ... lees meer