Land van Ons lanceert de campagne ‘Groene meters Maken’, waarin de coöperatie burgers oproept op om grond te kopen of te geven met als doel de biodiversiteit in Nederland duurzaam te herstellen. Burgercoöperatie Land van Ons heeft de afgelopen twee jaar meer dan een miljoen vierkante meter landbouwgrond kunnen kopen, dankzij de inmiddels meer dan […]
...
lees meer
Op COP26 in Glasgow kondigen Circular Engine en DUINN een nieuw digitaal naslagwerk aan voor productontwerpers, ingenieurs, inkopers en beleidsmakers: www.circulairecijfers.nl . Circulaire Cijfers bevat basisgetallen over de duurzame en circulaire prestatie van materialen. Hoeveel CO2-uitstoot komt er kijken bij de productie van staal? Wat is het energie- en waterverbruik van beton? Per kilogram materiaal […]
...
lees meer
Royal HaskoningDHV heeft de Driehoek 3D Trofee gewonnen. Dit is de prijs voor de organisatie met robuust en inhoudelijk overleg tussen de partners (centrale) ondernemingsraad, de raad van commissarissen en de bestuurder(s). Dit jaar zijn er drie organisaties genomineerd: Royal HaskoningDHV, ANWB B.V. en Thales Nederland B.V. Bij alle organisaties is de Governance Code leidend. […]
...
lees meer
Circulair ondernemen (grondstoffen en afval steeds opnieuw gebruiken) is de toekomst. Veel grondstoffen raken op. Daarom stimuleert Provincie Gelderland bedrijven in het hergebruiken ervan. Veel ondernemers in Gelderland maken al volop circulaire innovaties (vernieuwingen). Om al deze innovaties onder de aandacht te brengen, ze steeds in beeld te houden én eventueel met hun hulpvraag te […]
...
lees meer
De Provincie Zeeland vandaag, 23 november 2021, uitgeroepen tot winnaar van de Europese innovatieprijs voor inkopen, de Procura+ Award. Dat werd bekendgemaakt tijdens een online bijeenkomst van de ICLEI (Local Governments for Sustainability). Gedeputeerde Staten willen naar aanleiding van het succes van het eerste actieplan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen 2017-2020 de komende vier jaar haar inkoopkracht […]
...
lees meer
LRQA is nu verificatiepartner van CDP, Carbon Disclosure Project, een wereldwijde non-profitorganisatie die het wereldwijde systeem beheert voor de openbaarmaking van milieugegevens voor bedrijven, steden, staten en regio’s. De CDP-verificatiediensten van LRQA zijn bedoeld om vertrouwen op te bouwen in duurzaamheids- en klimaatveranderingsstrategieën en om ervoor te zorgen dat de waarde van verbeterde duurzaamheidsprestaties wordt […]
...
lees meer
Uit de onafhankelijke studie van Roland Berger blijkt dat de ambitie van Tata Steel om in 2030 staal te maken met waterstof haalbaar is. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van FNV en Tata Steel om te toetsen of het plan Groen Staal van de FNV en de werknemers realistisch is. Belangrijke voorwaarde is wel […]
...
lees meer
FrieslandCampina en Royal Agrifirm Group trekken samen op om een fysiek gescheiden aanvoerstroom van gegarandeerd ontbossingsvrije soja voor veevoer te realiseren. De beide coöperaties werken hierop samen omdat ze geloven dat dit sneller moet en kan. In de loop van 2022 moet deze ontbossingsvrije¹ soja voor veevoer beschikbaar zijn voor de leden-melkveehouders van FrieslandCampina die […]
...
lees meer
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) deed onderzoek naar zakelijke vliegreizen, de zakelijk luchtvaartreiziger en de toekomst van het zakelijk vliegen. Uit het onderzoek blijkt dat meer zakelijk vliegen zet aan tot meer vliegen. Verschillende mechanismen gaan hierachter schuil. Het zakelijke en privénetwerk worden dankzij de zakelijke reizen uitgebreid. Om deze netwerken te onderhouden wil men soms […]
...
lees meer
Het Fashion for Good Museum lanceert een mbo-programma voor scholen: het Circulaire Mode Programma. Met steun van het VSBfonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds is het museum op dit moment een pilotproject van een jaar aan het draaien om mbo-scholieren kennis te laten maken met duurzame mode en waarom de modeindustrie moet veranderen in een […]
...
lees meer
Als organisatie kun je niet achterblijven als het gaat om duurzaamheid. En er zijn ook verschillende manieren waarop je als bedrijf een steentje kunt bijdragen. Misschien nog wel meer dan je in eerste instantie zou denken. Zo kun je niet alleen geld besparen, maar vooral een goede bijdrage leveren aan een betere planeet. En dat […]
...
lees meer
IKEA gaat vanaf 2028 volledig stoppen met het gebruik van plastic in consumentenverpakkingen. De beëindiging wordt de komende jaren in fases doorgevoerd, beginnend bij de nieuwe producten die IKEA vanaf 2025 verkoopt. Vanaf 2028 zijn alle consumentenverpakkingen volledig plasticvrij. IKEA zet zich in om plasticgebruik en vervuiling tegen te gaan en wil de industrie motiveren […]
...
lees meer