Nobian, een leider in essentiële chemicaliën, en Vulcan, een Australisch mijnbouwbedrijf dat zijn eerste Zero Carbon Lithium™ en hernieuwbare energieproject ontwikkelt in Duitsland, starten een pilotproject om de haalbaarheid van de productie van lithiumhydroxide uit lithiumchloride te onderzoeken. Lithium is een belangrijke grondstof voor de snelgroeiende Europese markt voor batterijen en elektrische voertuigen (EV). Strategisch […]
...
lees meer
We staan in Nederland voor een paar grote opgaven. Eén daarvan is het omschakelen naar een circulaire economie, alleen al omdat grondstofprijzen nu al stevig stijgen. We zijn geneigd om te kijken naar bedrijven om dit probleem aan te pakken. “De markt” moet en kan dit probleem oplossen is de traditionele gedachte. Maar in werkelijkheid […]
...
lees meer
We kunnen bijna 100 miljard ton CO₂ uit de atmosfeer halen nog voor de eeuw om is. Dat wil zeggen, als hoge-inkomenslanden overschakelen op een plantaardig dieet. Landbouwgrond voor veeteelt terugbrengen in zijn oorspronkelijk staat levert dubbele koolstofwinst op: gelijk aan ongeveer 14 jaar agrarische uitstoot. Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit Leiden in Nature […]
...
lees meer
Coca-Cola Vietnam and The Ocean Cleanup today announced that the Can Tho river in Can Tho City has been selected as one of 15 river locations around the world as part of a global partnership between the two organisations to use advanced technology to help stem the tide of plastic pollution entering oceans, by first […]
...
lees meer
KLM start vandaag met het bijmengen van 0,5% Sustainable Aviation Fuel (SAF) voor vluchten die vertrekken vanaf Amsterdam. Daarnaast zal KLM haar klanten vanaf donderdag 13 januari de mogelijkheid bieden om daar bovenop een hoeveelheid duurzame brandstof in te kopen. KLM wil op deze manier de markt voor SAF verder stimuleren. Het reizen moet in […]
...
lees meer
Damen Shipyards Group heeft de Skoonbox overgenomen van Skoon Energy. ’s Werelds eerste maritiem gecertificeerde, multifunctionele batterijcontainer zal worden gebruikt om hernieuwbare energie te leveren op de eigen werven voor toepassingen waar momenteel voornamelijk dieselgeneratoren of scheepsmotoren worden gebruikt. Deze 20-voets container is de eerste stap naar Damen’s duurzame batterijnetwerk voor mobiele en tijdelijke toepassingen. […]
...
lees meer
Een duurzame kop met zwart goud voor iedereen: dat is waar het koffiemerk Mister Barish voor staat. Door de verkoop van losse koffiebonen, tegen eerlijke prijzen ingekocht van plantages met milieuvriendelijke producten, wil het merk het groeiende gebruik van wegwerpplastic tegengaan. Uniek in Nederland: Mister Barish verkoopt maandelijkse abonnementen waarbij de klant per kopje koffie […]
...
lees meer
KPN introduceert in Nederland als eerste de ecosim voor alle klanten. De nieuwe simkaart, gemaakt van gerecyclede koelkasten, is straks de standaard voor alle nieuwe fysieke simkaarten. Het pasje waaruit de simkaart kan worden geklikt, bestaat in de nieuwe vorm uit 100 procent gerecycled plastic. KPN, één van de duurzaamste telecomproviders wereldwijd, wil in 2025 nagenoeg volledig […]
...
lees meer
Het luxe beautymerk Rituals Cosmetics mag zich met trots ‘B Corporation’ noemen. Rituals sluit zich hiermee aan bij een groeiende beweging van bedrijven die zich inzetten om een meer inclusieve, eerlijke en circulaire economie te realiseren. B Corp-gecertificeerde bedrijven voldoen aan de hoogste normen op het gebied van maatschappelijk en duurzaam ondernemen. De certificering is niet het einddoel, maar markeert een […]
...
lees meer
Duurzaamheid neemt binnen de bedrijfsvoering een belangrijke rol in bij steeds meer ondernemingen. Klanten hechten er waarde aan, en het levert op termijn vaak een besparing op. Daarnaast lever je natuurlijk een bijdrage aan een betere wereld voor mens en milieu. Zowel nu als in de toekomst. Duurzaam ondernemen heeft dus diverse voordelen, maar het […]
...
lees meer
Een van de redenen om duurzaam te ondernemen, is te willen bijdragen aan een leefbare planeet in de toekomst. Een waar de mensen in harmonie met alle flora en fauna leeft, zonder kostbare bronnen uit te putten. Vergeet echter ook je eigen toekomst als ondernemer niet. Met alle inspanningen van nu voor een beter milieu […]
...
lees meer
Consumenten hebben een hogere bereidheid om een meerprijs voor biologische producten te betalen, na uitleg over wat biologisch is, zo blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute, in opdracht van Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector. De positieve houding ten opzichte van biologische producten steeg significant van 52% naar 75%. Het onderzoek toont daarnaast een […]
...
lees meer