Vleesconsumptie fors gedaald in coronajaar 2020

Vorig jaar daalde het vleesverbruik met 1,9 kilo per persoon, blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research in opdracht van Wakker Dier. Door de coronamaatregelen aten Nederlanders minder vlees buiten de deur en thuis compenseerden ze dit maar deels. Anne Hilhorst van Wakker Dier: “Zonder de verleidingen buitenshuis deden mensen wat velen zich al […] ... lees meer

Iconisch Zweeds plantaardig voedingsmerk Oumph! komt naar Nederland.

Onder het motto “Kill Boring” komt het iconische award winnende voedingsmerk Oumph! de (super)markt opschudden. Met producten die nét dat beetje extra bieden – dat beetje Oumph! – schopt het merk flauwe en smakeloze plantaardige voeding naar de vergetelheid. Vanaf nu in het vriesvak van Albert Heijn, Jumbo en Vomar. Voor de lancering ontwierp Nederlandse […] ... lees meer

Nieuw op de Nederlandse markt: de Papercooler, een volwaardig presterende koelbox van 100% papier

Recent is er het duurzame alternatief voor de traditionele piepschuim koelbox op de Nederlandse markt gekomen: de Papercooler. De Papercooler is een volledig recyclebare isolerende verzendverpakking van 100% papier. De isolerende waarde is uitvoerig getest en de resultaten zijn vooruitstrevend. Daarmee is de Papercooler met recht een doorbraak te noemen en een duurzame stap voorwaarts in […] ... lees meer

Eerste commerciële vlucht op waterstof vanaf Rotterdam The Hague Airport naar London verwacht in 2024

De luchtvaartsector werkt aan een plan voor een eerste emissievrije commerciële luchtvaartroute met een 19-zitters vliegtuig tussen Rotterdam The Hague Airport (RTHA) en London. Het toestel, dat ontwikkeld wordt door ZeroAvia, vliegt geheel op waterstof. Luchtvaartpartners ZeroAvia, Royal Schiphol Group, stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport en de luchthaven zelf hebben vandaag een samenwerkingsovereenkomst gesloten […] ... lees meer

Circulair Katoen Initiatief en SUPERNOVA Sportswear onwikkelen sweater van gerecycled katoen

Circulair Katoen Initiatief en SUPERNOVA Sportswear ontwikkelen een sweater van gerecycled katoen. Het doel: een zo hoog mogelijk percentage gebruikt textiel verwerken tot kwalitatief hoogwaardige stof voor duurzame sweaters. Voor de productie van katoen wordt veel water gebruikt. Zo is voor één (biologisch) katoenen shirt zo’n 2.700 liter water nodig. Door gebruik te maken van gebruikt […] ... lees meer

Van skincare op basis van groenten tot aan levende doodskisten: dit zijn de finalisten van de ASN Bank Wereldprijs 2021

Vandaag koos een vakjury de zes finalisten die kans maken op de ASN Bank Wereldprijs 2021. Eind augustus schreven meer dan honderd deelnemers zich in voor dé competitie voor duurzame start-ups in Nederland. Het is inmiddels de veertiende editie waarmee de bank startende duurzame ondernemingen helpt groeien. De zes finalisten zijn: Orbisk, Food for Skin, […] ... lees meer

Pleidooi versnelling klimaatbeleid door Klimaatcoalitie van bedrijven

Een Klimaatcoalitie van bedrijven en de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) pleit voor een radicale versnelling van besluitvorming zodat grote CO2-reductie maatregelen tijdig worden gerealiseerd. Het betreft maatregelen, die beslissend zijn voor de realisatie van het doel in 2030 en de ‘Road to Zero’ in de jaren daarna. De versnelling van besluitvorming betreft onder meer: […] ... lees meer

BAM zet grote stap in hightech productie vernieuwende concepten met woonfabriek in Oudkarspel

Houtindustrie Stam & Landman (HSL) en Gevelelementen Noord-Holland (GNH) – dochterondernemingen van BAM – hebben woensdag 27 oktober op Bedrijvenpark Breekland in Oudkarspel het startsein gegeven voor de realisatie van een hypermoderne productiefaciliteit voor de prefabricage van woningen. Daarmee speelt BAM in op de toenemende vraag naar betaalbare, duurzame, circulaire en gezonde woningen. In 2023 […] ... lees meer

Royal Auping, Tony’s Chocolonely en Zeeman textielSupers genomineerd voor ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year 2021-2022

De ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ is een jury prijs binnen het concept ‘Retailer of the Year Nederland’. Jaarlijks wordt deze juryprijs georganiseerd waarbij een jury samen met vakgenoten bepaald welke duurzame retailer in Nederland het beste presteert. Royal Auping, Tony’s Chocolonely en Zeeman textielSupers zijn genomineerd voor de 2021-2022 editie. Tijdens een […] ... lees meer

‘Nederland veroorzaakt nieuwe golf van ontbossing in Amazone’

De explosie van de soja- en veeteelt in de Braziliaanse Amazone-provincie Rondonia veroorzaakt een nieuwe golf van ontbossing  op het grondgebied van de Inheemse groep Karipuna. Dat blijkt uit onderzoek van Greenpeace Brazilië, in samenwerking met de Karipuna en de Braziliaanse Inheemse ngo CIMI. In 2020 was Nederland de belangrijkste afzetmarkt voor soja uit Rondonia. De […] ... lees meer

McDonald’s introduceert eerste plasticvrije Happy Meal programma in Nederland

In de beweging naar een duurzamer Happy Meal introduceert McDonald’s haar eerste plasticvrije Happy Meal programma in Nederland. Als gasten vanaf morgen voor een speeltje in plaats van een leesboekje kiezen, krijgen ze een Jurassic World verrassing gemaakt van papier. De kartonnen verpakking van deze verrassing is FSC-gecertificeerd. Het familierestaurant kondigde onlangs aan wereldwijd vanaf […] ... lees meer

Een op drie Nederlanders vindt dat bedrijven moeten wegblijven van maatschappelijke kwesties

Maar liefst 33 procent van alle Nederlanders vindt dat bedrijven zich niet moeten uitspreken over maatschappelijke kwesties. Dit blijkt uit onderzoek van PR- en contentmarketingbureau Mediatic onder 1.080 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Wanneer organisaties dit toch doen, twijfelt het grootste gedeelte van de ondervraagden aan hun oprechtheid. Zo denkt maar liefst driekwart van alle Nederlanders dat bedrijven […] ... lees meer