De Vieze Verkiezing zet de meest brutale fossiele reclames in de schijnwerpers

Greenpeace organiseert voor het eerst De Vieze Verkiezing, de verkiezing voor de meest ‘brutale’ fossiele reclame van het jaar. Zaterdag 30 oktober start de nominatieronde waarin iedereen de meest absurde, ouderwetse, belachelijke, oftewel: de meest brutale fossiele reclame van 2021 mag nomineren. Met De Vieze Verkiezing laat Greenpeace zien dat reclame voor klimaatschade echt niet meer van […] ... lees meer

Nieuw duurzaam ijsconcept: Little Cow & Cookies

The Organic Jersey Farm zet haar eerste stappen op Nederlandse bodem met het duurzame ijsconcept: Little Cow & Cookies. Little Cow & Cookies is het lekkerste biologische ijs gemaakt van de boterzachte, biologische melk van de kleine Jersey koeien en verschillende ambachtelijke koekjes die ‘wereldberoemd’ zijn in Europa. In een unieke verpakking die geheel recyclebaar […] ... lees meer

Klimaatnota 2021: klimaatbeleid leidt tot meer CO2-reductie, maar extra stappen blijven nodig

Het kabinet heeft afgelopen regeerperiode een flinke slag gemaakt om de CO2-reductie in Nederland te versnellen. Waar de CO2-reductie in 2030 vorig jaar nog op 30-40% werd geraamd, verwacht het Planbureau voor de Leefomgeving in de Klimaat- en Energieverkenning 2021 dat de CO2-reductie in 2030 (op basis van vastgesteld en voorgenomen beleid) uitkomt op 38-48%. […] ... lees meer

Nieuwe plasmareactor kan chemie veel groener maken

Chemici van UAntwerpen bouwden een nieuwe plasmareactor, op basis van microgolfstralen. Dat opent de deur naar een veel duurzamere manier om op industriële wijze aan stikstoffixatie te doen. Van groot belang, want stikstoffixatie – onder meer gebruikt voor de productie van kunstmest – is vandaag enorm belastend voor het milieu. Eerst enkele definities: – Atomair […] ... lees meer

Duurzaamheidsstudio Etiquet is er voor MKB-ondernemers die het verschil willen maken

Duurzaamheidsstudio Etiquet verdubbelt haar capaciteit en zet volledig in op het verbeteren van duurzaamheidsprestaties in het Nederlandse bedrijfsleven. Hiermee speelt Etiquet in op de toenemende vraag van ondernemers én werknemers om hun bedrijf te verduurzamen en meer betekenis te geven. Het nieuwe gezicht naast oprichtster Floor Meeder is dat van Lise-Lotte Verhoef. Beide met een […] ... lees meer

Palmolive presenteert hele body wash-assortiment in duurzaam jasje

Duurzaamheid is een ongoing topic: we willen de wereld beter achterlaten dan dat we haar vonden. Toch blijkt dit in de praktijk niet altijd even makkelijk te zijn. Uit onderzoek blijkt namelijk dat Nederlanders zich vaak laten leiden door hun portemonnee: voor meer dan een kwart van de Nederlandse consumenten wint een lagere prijs het […] ... lees meer

Samenwerking GoodFuels met Renewable Energy Group zorgt voor het versnellen van duurzame biobrandstoffen voor de zeevaart

Het Nederlandse bedrijf GoodFuels, wereldwijd vooraanstaand aanbieder van duurzame mariene biobrandstoffen en Renewable Energy Group, Inc. (REG), wereldwijd producent en leverancier van hernieuwbare brandstoffen, hebben een langdurige overeenkomst gesloten voor de levering en ontwikkeling van duurzame mariene biobrandstofoplossingen voor de wereldwijde scheepvaartindustrie. Met de expertise in biobrandstoffen van REG en de grensverleggende sterke punten van […] ... lees meer

TNO ontwikkelt waste treatment tool voor plastic uit rivieren

Rivieren wereldwijd zijn vervuild met plastic afval en nadat The Ocean Cleanup dit plastic uit de rivieren verwijderd heeft, moet het ook op de juiste manier worden verwerkt. Afvalverwerking, infrastructuur en kosten voor plastics zijn echter wereldwijd divers en complex. TNO heeft de Waste Treatment Tool ontwikkeld om de beste verwerkingsopties van rivierplastics te bepalen. […] ... lees meer

Nederlanders eten in 25 jaar tijd ruim 2 miljard Fairtrade bananen

Dit jaar zal het totaal aantal gegeten Fairtrade bananen in Nederland boven de 2 miljard stuks uitkomen. In november is het 25 jaar geleden dat in ons land de eerste Fairtrade banaan ter wereld verkocht werd. Sinds 1996 is bijna 350 miljoen kilo Fairtrade bananen in de winkelmandjes van de Nederlandse consument beland. Door deze […] ... lees meer

CEO’s dringen er bij wereldleiders op aan ‘samen meer te doen’ in de race naar Net Zero

De Alliance of CEO Climate Leaders, georganiseerd door het World Economic Forum, deed een beroep op regeringen en wereldleiders om COP26 te gebruiken als hun beste kans om de uitstoot tegen 2030 te halveren en tegen 2050 netto nul te bereiken. Ondertekenaars stellen concrete stappen voor aan wereldleiders die zouden helpen bedrijven versnellen hun emissiereductie, […] ... lees meer