MVO Nederland analyseert duurzaamheid Rijksbegroting: uitvoering blijft achter bij ambitie

In de Rijksbegroting die het kabinet op Prinsjesdag presenteerde ontbreken concrete maatregelen die passen bij de ambitie in het coalitieakkoord. Dat blijkt uit een analyse van MVO Nederland, het grootste duurzame-bedrijvennetwerk van Nederland. Hierin is de begroting beoordeeld op zeven thema’s: in hoeverre dragen de plannen bij aan een kantelpunt richting een duurzame, nieuwe economie? […] ... lees meer

Kees Vendrik beoogd voorzitter platform voor maatschappelijk dialoog en reflectie klimaatbeleid

De heer drs. C.C.M. (Kees) Vendrik is door het kabinet geselecteerd als beoogd voorzitter van het platform voor maatschappelijk dialoog en reflectie over het klimaatbeleid. Het platform zal per 3 november 2022, aan het eind van de dag van het Klimaatakkoord, officieel van start gaan en het Voortgangsoverleg van het Klimaatakkoord vervangen. Vanaf dat moment […] ... lees meer

Samenwerking tussen Neste, Borealis en MAM brengt nieuwe fopspeen op de markt gemaakt met hernieuwbare grondstoffen

Neste, Borealis en MAM kondigen samen een productontwikkeling aan die mogelijk is gemaakt door samenwerking in de waardeketen. MAM creëert al meer dan 45 jaar innovatieve en unieke babyproducten zoals fopspenen en zuigflessen, en heeft onlangs hun eerste klimaatneutrale fopspeen gelanceerd. De nieuwe MAM Original Pure fopspeen is gemaakt van polypropyleen (PP) van hernieuwbare oorsprong […] ... lees meer

Eevery lanceert CO2 Calculator voor MKB

Eevery breidt haar duurzaamheid – en verbeterplatform uit met een CO2 Calculator. Naast het meten, verbeteren en communiceren van duurzaamheid maakt het bedrijf nu ook de CO2-uitstoot inzichtelijk. Net als de rest van het platform is de tool gericht op het MKB. De totaaloplossing is efficiënt en toegankelijk. Een jaarabonnement van € 720,- biedt onbeperkt […] ... lees meer

Chocomel, ‘De enige èchte’, komt met plantaardige variant

Vanaf nu is Chocomel ook verkrijgbaar in een plantaardige variant. Het merk komt hiermee tegemoet aan de groeiende vraag naar plantaardige producten. Chocomel Plant-based is een plantaardige drank gemaakt op basis van cashewnoot en erwt. Chocomel-liefhebbers die willen variëren kunnen nu ook genieten van ‘De enige èchte’, zonder in te leveren op de smaak die […] ... lees meer

Duurzame webshop Sophie Stone opent 1 oktober eerste fysieke winkel in hartje Utrecht

Op zaterdag 1 oktober opent Sophie Stone officieel haar deuren aan één van de populairste winkelstraten van Utrecht: Steenweg 11. Sophie Stone heeft als duurzame webshop bekendheid opgebouwd onder duurzame mode en lifestyle shoppers. Nu is het tijd voor de volgende stap: het brede publiek dat shopt in de mainstream winkelstraten. Sophie Stone, opgericht in […] ... lees meer

Onderzoek IBM: Chief Supply Chain Officers geven prioriteit aan duurzaamheid

Organisaties staan onder toenemende druk om duurzame, transparante en sociaal bewuste supply chains te creëren. Uit een nieuw onderzoek van IBM blijkt dat Chief Supply Chain Officers (CSCO’s) zich enorm inspannen om hun organisatie klimaatneutraal te maken. Maar liefst 52% van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan dat duurzaamheid bovenaan hun prioriteitenlijst staat. Het […] ... lees meer

De voordelen van duurzame online marketing

Do something green! Nu de wereld steeds meer online gaat, volgen bedrijven dit voorbeeld en verschuiven ze hun marketinginspanningen naar het internet. Maar met de enorme hoeveelheid informatie en ruis op het internet kan het moeilijk zijn om door de groene jungle heen te snijden en je doelgroep te bereiken. Dat is waar duurzame online […] ... lees meer

Europees project voor meer gerecyclede kunststoffen in elektronica

De komende vier jaar neemt een consortium van bijna 20 Europese bedrijven en kennisinstituten alle aspecten van het toepassen van gerecyclede kunststoffen onder de loep. Het doel van dit Europese INCREACE-project is om meer gerecyclede kunststoffen in elektronica te toe te passen. Partners for Innovation heeft de leiding over een deelproject om mensen bij deze […] ... lees meer

Agrifood-organisaties geven circulariteit een gezicht

Verschillende organisaties uit de agrifoodsector hebben bijgedragen aan een impactvideo over circulariteit binnen de keten. Met deze video willen de organisaties de impact weergeven die de agrifoodsector maakt door het verwaarden van bijproducten die tijdens het productieproces vrijkomen. Deze bijproducten zitten boordevol waardevolle nutriënten en worden steeds vaker hergebruikt in nieuwe toepassingen zoals dier- en […] ... lees meer

Lowlander brouwt Pumpkin Weizen van geredde pompoen

Botanisch brouwer Lowlander haalt een frisse wind door het herfstbok seizoen en introduceert de Lowlander Pumpkin Weizen (5% abv). Aansluitend op de ambitie van het biermerk om in 2030 ‘Nature Positive’ te worden, draagt de Pumpkin Weizen bij aan de strijd tegen voedselverspilling. Het herfstbier is gebrouwen met geredde pompoenen die vanwege schoonheidsfoutjes niet verkocht […] ... lees meer

Bewuste Visweek zet onbekende helden uit het water in de schijnwerpers

Van 26 september tot en met 2 oktober is de tiende editie van de jaarlijkse Bewuste Visweek: een initiatief van keurmerken Marine Stewardship Council (MSC) en het Aquaculture Stewardship Council (ASC) die alle Nederlanders en Belgen oproept om stil te staan bij duurzame visvangst en verantwoorde viskweek. Daarbij viert MSC dit jaar haar 25-jarig bestaan. […] ... lees meer