Duurzaamheid is een thema wat niet fragmentarisch voorbij moet komen, maar als rode draad binnen een bedrijf aanwezig hoort te zijn. Er vinden vandaag de dag al vele innovaties plaats, van duurzame kranen tot bezuinigen op reistijd. Een onderwerp waar nog vaak aan voorbij gegaan wordt is duurzaamheid op het gebied van bellen. Mobiel bellen […]
...
lees meer
Henkel en IGNIS, de Spaanse geïntegreerde hernieuwbare energiegroep, hebben een tienjarige Virtual Power Purchase Agreement (VPPA) getekend met betrekking tot twee nieuwe zonne-energiecentrales in Spanje. Het aandeel van Henkel in de geproduceerde elektriciteit komt overeen met de vraag van meer dan 40 productievestigingen van het bedrijf in Europa. Met behulp van dergelijke langlopende VPPA’s draagt […]
...
lees meer
UV-licht van de zon breekt drijvend plastic op de oceanen langzaam af; deels tot onzichtbare, zwevende plasticdeeltjes, maar voor een ander deel ook tot stoffen die vervolgens door bacteriën helemaal kunnen worden afgebroken. Dat blijkt uit experimenten in het laboratorium van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee, NIOZ, op Texel. In het jongste […]
...
lees meer
VNO-NCW is voorstander van Europese wetgeving die helpt misstanden op het gebied van arbeids- en milieuomstandigheden in handelsketens (IMVO) wereldwijd uit te bannen. ‘Alleen op Europees niveau – en als we samenwerking tussen bedrijven met NGO’s en vakbonden in sectoren stimuleren- kunnen we tot diep in ketens over de wereld de situatie verbeteren en echt […]
...
lees meer
De eerste 100 duizend handtekeningen zijn binnen voor het Europese burgerinitiatief ‘Good Clothes Fair Pay’ dat zich hard maakt voor een leefbaar loon voor kledingmakers wereldwijd. Bijna 60% van de handtekeningen is gezet door mensen met een Nederlandse nationaliteit. Het behalen van de mijlpaal van 100 duizend is belangrijk om in meer Europese landen handtekeningen […]
...
lees meer
Philips becomes the first health technology company to have its entire value-chain CO₂ emissions reduction targets approved by the Science Based Targets initiative (SBTi). Philips also awarded ‘double A’ score by global environmental non-profit CDP for leadership in corporate transparency and performance on climate change and water security – Philips’ 10th consecutive A-list score for […]
...
lees meer
Het MVO Platform schreef een positiepaper voor het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de Initiatiefwet verantwoord en duurzaam internationaal ondernemen op 18 januari 2023. Goede IMVO-wetgeving in Nederland moet impact hebben in productielanden, uitvoerbaar zijn voor bedrijven en passen in het huidige juridische bestel. Dat betekent dat wetgeving in lijn moet zijn met het internationale […]
...
lees meer
Nelson Schoenen rolt in al haar 110 winkels in Nederland, het inzamelproject uit waarbij de consument in de gelegenheid wordt gesteld om afgedragen, oude schoenen in te leveren waarna deze gerecycled zullen worden tot nieuwe grondstof waarvan vervolgens deurmatten, voetbalvelden of nieuwe schoenen kunnen worden gemaakt. Vanaf nu kunnen in alle Nelson winkels schoenen worden […]
...
lees meer
Meer dan duizend privéjets vlogen afgelopen jaar binnen een week van en naar vliegvelden rond het Zwitserse Davos, tijdens het jaarlijkse World Economic Forum. Tijdens de top was de CO2-uitstoot van deze vluchten richting het bergresort vier keer hoger dan in een gemiddelde week. Dat blijkt uit een analyse van CE Delft in opdracht van […]
...
lees meer
Een groep van 3 Friese melkveehouders en 3 Friese akkerbouwers hebben het initiatief genomen tot de oprichting van Carbon Coöp. Het doel van deze coöperatie is het ontwikkelen en uitrollen van een extra inkomstenbron voor deelnemende bedrijven via vergoedingen voor de vastlegging van CO2 of het verminderen van van de CO2-emissie in de productie. Door […]
...
lees meer
Sinds 2014 kent Sustainable Brand Index™ een juryprijs toe genaamd Initiatief van het Jaar (Venture of the Year) – ter ere van een initiatief op het gebied van duurzame branding en communicatie. Dit jaar kan er in drie verschillende categorieën genomineerd worden, te weten: Innovaties/ producten, Campagnes/ communicatie en Partnerships. Het doel van de vakprijzen […]
...
lees meer
De kansen en knelpunten voor verduurzaming in de horeca staan centraal in de Routekaart Horeca. De horecasector voelt steeds meer de noodzaak om bij te dragen aan de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Maar hoe pak je zoiets in de praktijk aan? In deze routekaart staan acties hoe de sector, van huurders tot eigenaren, bij […]
...
lees meer