Bugatti is de winnaar in een recent onderzoek naar CO2. Niet als het gaat om de CO2-uitstoot per gereden kilometer, wél als het gaat om CO2-uitstoot van de website. Het automerk stootte met hun site namelijk het minste uit, zo blijkt uit onderzoek van het Groningse B2Design. De Gemeente Haarlem komt in dat onderzoek als tweede uit de […]
...
lees meer
Veel consumenten begrijpen de informatie die bedrijven geven over CO2-compensatie slecht. De helft van hen ziet geen of weinig verschil tussen CO2-reductie en CO2-compensatie. De term ‘CO2-neutraal’ begrijpen de meeste consumenten niet. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft laten onderzoeken in hoeverre consumenten de claims over CO2-compensatie bij aankoop van een vliegticket begrijpen. De ACM […]
...
lees meer
Om de verandering naar een meer circulaire samenleving een extra boost te geven, start het Nederlandse pocketwearmerk Secrid partnerships met DDF (Dutch Design Foundation) en WDCD (What Design Can Do). Gedrieën delen zij de visie dat de kracht van creativiteit cruciaal is voor een duurzamere industrie en betere producten. Een eerste initiatief wordt al op […]
...
lees meer
Hoe kan de verduurzaming van bedrijventerreinen en de bedrijven die er gevestigd zijn, worden versneld? Wat betekent dit voor de rollen, verantwoordelijkheden en instrumenten van de rijksoverheid en andere overheden, marktpartijen en samenleving? Deze vragen staan centraal in het advies dat de Rli is gestart over verduurzaming van bedrijventerreinen. Bedrijventerreinen kregen lange tijd relatief weinig […]
...
lees meer
Brancheorganisatie NLconnect gaat sectorbrede rekenregels opstellen voor de duurzaamheid en circulariteit van glasvezelmaterialen en -componenten in de breedbandindustrie. Hiermee kunnen fabrikanten uniforme ecopaspoorten opstellen voor hun glasvezelproducten en zodoende de ecologische voetafdruk van de materialen objectief aantonen. Dit draagt bij aan de verdere verduurzaming van de digitale infrastructuur. ADVA, Amadys, Attema, BAM Telecom, Eurofiber, Genexis, Glaspoort, Maunt, Netways Europe, Prysmian Group, TKF, T-Mobile en […]
...
lees meer
VDL Bus & Coach en RWE werken samen in het innovatieve project Anubis, waarbij 43 ion-lithium batterijen een ‘tweede leven’ krijgen: na intensief gebruik in elektrische bussen van fabrikant VDL worden gebruikte batterijendoor RWE gekoppeld op het terrein van de elektriciteitscentrale in Moerdijk, om zo een energieopslagsysteem te vormen. Op deze manier leveren de ‘second […]
...
lees meer
Duurzaam ondernemen is bij veel ondernemers vandaag de dag een populair thema. Velen vinden het belangrijk om duurzaamheid hoog op de agenda te hebben staan, maar tegelijkertijd stoeien veel ondernemer met de vroeg hoe ze dat het beste kunnen aanpakken? Wat is de investering die je hiervoor moet doen, waar moet je beginnen en wanneer […]
...
lees meer
Quicargo heeft onderzoek gedaan naar overheidssubsidies voor elektrische vrachtwagens, hoe dit er in de toekomst uit gaat zien en wat de rol van transportbedrijven zelf is. Uit het onderzoek blijkt: De subsidiepot voor etrucks van de overheid is ontoereikend geweest, deze is binnen één dag met 259% overschreden. Het doel van de overheid om in 2050 […]
...
lees meer
Ondanks economische onzekerheid investeren steeds meer bedrijven in duurzaamheid. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek van SAP Insights. Naast de positieve impact op het milieu verwachten veel bedrijven dat verduurzaming goed is voor hun concurrentiepositie en winstgevendheid op de lange termijn. Aan het onderzoek werkten ruim 6600 leidinggevenden uit 40 landen mee. De resultaten […]
...
lees meer
Het totale verbruik van vlees en vleeswaren per hoofd van de bevolking in Nederland ligt in 2021 op 76,1 kg (op basis van karkasgewicht). Dit is vrijwel gelijk aan de 75,9 kg in 2020. Dit blijkt uit berekeningen van Wageningen University & Research in opdracht gemaakt voor Wakker Dier. Deze getallen betekenen dat de dalende […]
...
lees meer
Kraft Heinz, één van de grootste voedingsmiddelen- en drankenbedrijven ter wereld, zet een volgende stap in haar samenwerking met verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot. Kraft Heinz is de eerste grote FMCG-speler die op deze schaal innoveert in de toeleveringsketen om eten verpakkingsvrij aan Nederlandse consumenten aan te kunnen bieden. De twee typisch oer-Hollandse ontbijtproducten, chocoladehagelslag van […]
...
lees meer
Volgens het Living Planet Report (LPR) 2022 van het Wereld Natuur Fonds (WWF) is de populatiegrootte van in het wild levende dieren – zoogdieren, vogels, amfibieën, reptielen en vissen – sinds 1970 gemiddeld met 69% gedaald. Het rapport dat tot stand komt met medewerking van bijna 100 internationale wetenschappers en onderzoekers toont de ‘dubbele noodsituatie’ […]
...
lees meer