South Pole roept bedrijven op zich te scharen achter nieuwe toekomstbestendige groene claim: Funding Climate Action

Vandaag lanceerde South Pole ‘Funding Climate Action’ (FCA), een nieuwe klimaatclaim en bijbehorend klimaatlabel om bedrijven te helpen op geloofwaardige wijze te communiceren over klimaatmaatregelen binnen en buiten hun waardeketen. Het label is een kwaliteitsmerk dat laat zien dat een organisatie verantwoordelijkheid neemt voor haar emissies en een uitgebreid proces heeft doorlopen om ervoor te […] ... lees meer

Reclame Code Commissie oordeelt: ‘Fair Travel’-campagne van TUI is misleidend

De ‘Fair Travel’-campagne van TUI Nederland is op vijf punten misleidend bevonden. Met dit oordeel kwam de Reclame Code Commissie deze week naar aanleiding van een klacht die werd ingediend door Eric Stam, docent op een luchtvaartschool, en 25 medestanders, waaronder Fossielvrij NL en Reclame Fossielvrij. De klacht richtte zich op vijf onderdelen van de […] ... lees meer

100% circulair substraat biedt potentie voor duurzame insectenkweek

Insecten kunnen een belangrijke rol spelen in het tegemoetkomen aan de groeiende vraag naar dierlijke eiwitten, waarbij voor optimalisatie van duurzame en productieve insectenkweek een sleutelrol is weggelegd. Onderzoek, op initiatief van RavenFeed, wijst erop dat substraat op basis van circulaire reststromen kan dienen als hoogwaardige voedingsbron voor de zwarte soldaatvlieg. RavenFeed zet zich in […] ... lees meer

UPV Wetgeving: Afgedankt textiel wordt beter gerecycled dankzij Nederlandse traceerbaarheidstechnologie

Aware™ helpt producenten en importeurs van duurzaam textiel met het rapporteren en behalen van de doelen in de nieuwe UPV Textiel wet die op 1 juli van kracht gaat. Het Aware™ Virtual ID, een Digital Product Passport (DPP), helpt merken hun impact te meten aan de hand van eerstehands data en geeft hen de mogelijkheid […] ... lees meer

Consument shopt in de toekomst vaker online en duurzamer, maar niet per se in een metaverse

Consumenten verwachten in de toekomst meer online te gaan besteden. Ze verwachten 37% van hun uitgaven online te besteden in 2028, 5 procentpunt meer dan het werkelijke percentage in 2022. Daarnaast gaan consumenten duurzamere keuzes maken bij hun online aankopen en hechten ze meer waarde aan hun data. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht […] ... lees meer

Nederlandse bedrijven laten het afweten op biodiversiteit

De VBDO (Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling) heeft vandaag de belangrijkste bevindingen onthuld van haar jaarlijkse AGM engagement rapport. Het rapport belicht cruciale inzichten die zijn verkregen door het onderzoeken van activiteiten en in gesprek gaan met 33 Nederlandse, beursgenoteerde bedrijven op het gebied van biodiversiteit. Het identificeert onder andere gebieden waar bedrijven vooruitgang […] ... lees meer

Vanaf 1 juli aanscherping energiesparingsplicht voor bedrijven en instellingen

Energiebesparing is belangrijk om energiekosten te besparen, maakt Nederland minder afhankelijk van de import van fossiele brandstoffen en zorgt voor minder CO2-uitstoot. Veel bedrijven en instellingen zijn nu al verplicht om energiebesparende maatregelen te nemen die zich in vijf jaar of minder terugverdienen. Om het besparen van energie verder te stimuleren scherpt het kabinet de […] ... lees meer

Lay’s vertelt het verhaal achter haar duurzaam geteelde aardappels

“Achter de beste chips, zitten de beste aardappels”, zo luidt de slogan van de nieuwe zomercampagne van Lay’s. Met deze campagne wil Lay’s haar consumenten bewust maken van de duurzaam geteelde* 100% kwaliteitsaardappels* die worden gebruikt voor het maken van hun favoriete chips. Een groot deel van deze aardappels worden in Nederland geteeld. De rest […] ... lees meer

De meest duurzame herbruikbare koffiebeker?!

De koffiebeker, het is misschien wel het meest actuele gespreksonderwerp bij de koffieautomaat op dit moment. En dat heeft alles te maken met de wet- en regelgeving rondom het uitbannen van ‘single use plastics’ (SUP). Hieronder valt ook de eenmalige koffiebeker die vaak bestaat uit papier met een plastic coating die vervolgens na eenmalig gebruik […] ... lees meer

VANBER lanceert duurzame tassen gemaakt van cactusleer

Het nieuwe Nederlandse merk VANBER presenteert een innovatieve lijn van duurzame rugtassen, vervaardigd uit cactusleer. Deze bijzondere materiaalkeuze benadrukt de toewijding van het merk aan duurzaamheid en biedt consumenten een milieuvriendelijk alternatief voor lederen of kunststof tassen. Het gebruikte cactusleer is afkomstig van de Mexicaanse Nopal cactus, ook wel bekend als de ‘prickly pear’. Deze […] ... lees meer

Amsterdammers bouwen drijvende kathedraal van stedelijk afvalmateriaal

Marius Smit, oprichter van de sociale onderneming Plastic Whale, kondigt zijn nieuwste project aan: Cathedrall (geschreven met ‘-all’, verwijzend naar: ‘voor iedereen’). Het is een drijvende kathedraal gebouwd van diverse stedelijke afvalmaterialen. Samen met partners D/DOCK, een creatieve studio en impactinnovatiebureau Max-G wil Smit een breed publiek betrekken bij de circulaire transitie. De drijvende kathedraal […] ... lees meer