De januskop van het bedrijfsleven

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 28 augustus 2002). Het bedrijfsleven heeft de twee gezichten van een januskop. De parlementaire enquête naar de bouwfraude toont schrapende en frauderende ondernemers, die zonder scrupules deals sluiten ten koste van de gemeenschap. Gelijktijdig profileert zich de maatschappelijk ondernemer. De zakenman als moderne Florence Nightingale die zich zorgen maakt om de jeugd, het milieu en de derde wereld. Beide beelden zijn karikaturen. Frauderen is niet de dagelijkse praktijk van het bedrijfsleven. Natuurlijk, een ondernemer gaat voor de maximale winst. Wantrouw dan ook de verhalen over vrijheid van het ondernemerschap, want de zakenman is onderworpen aan de terreur van zijn toeleveranciers, de banken en de klanten. Het gepraat over ‘concullega’s’ is flauwekul. Hij haat zijn concurrenten, en droomt ervan eens de grote klapper te maken. ... lees meer

DuPont gebruikt maïs als grondstof voor kledingstukken

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 27 augustus 2002). Chemieconcern DuPont heeft een nieuwe toepassing gevonden voor maïs: als grondstof voor kleding. Een zaaltje in een van de gebouwen van het onderzoekscentrum van het Amerikaanse chemieconcern DuPont even buiten Wilmington langs de oostkust. Aan een rekje hangen wat kledingstukken. Een jurkje, een T-shirt en nog wat klein spul. Geen haute couture, maar wel hightech. De uitvinders van nylon, lycra en andere kunstvezels die de textielindustrie een ander gezicht gaven, zijn erin geslaagd een technologisch dubbele Rietberger te maken. Om de as en in dezelfde beweging weer terug: kunstvezels op basis van plantaardig materiaal. Oftewel Sorona. ... lees meer

Nederlanders vertrouwen grote bedrijven niet

Nederlanders hebben geen vertrouwen in de bedoelingen van grote bedrijven. Slechts één op de honderd Nederlanders gelooft dat dergelijke bedrijven handelen in het beste belang van de samenleving. Dit is een van de conclusies van een wereldwijd onderzoek naar de meningen van burgers in meer dan dertig landen over het milieu. Dit onderzoek is uitgevoerd door Gallup International en het NIPO. ... lees meer

Study about CSR Implications for SMEs in Developing Countries

Corporate Social Responsibility (CSR) is a process that has been driven by globalization, deregulation and privatisation. For Trans National Corporations (TNCs) it is an outcome of public pressure arising from their operations in developing countries in relation to human rights, environmental pollution and labour issues. CSR is now being discussed and debated in the public policy sphere – the UK has a Minister for Corporate Social Responsibility. To date, CSR has been a Northern phenomenon in terms of its language and strategy. However, according to a UNIDO study expected later this month, entitled Corporate Social Responsibility: Implications for Small and Medium Enterprises in Developing Countries, “there is an abundance of evidence that -silent’ CSR is thriving in developing countries, albeit under a different name and with a different approach. There are some concerns that CSR has not focused enough on addressing issues of poverty, but the emergence of new partnerships with aid agencies, the UN and NGOs offers the opportunity to refocus that approach. In particular the role of business associations, both mainstream and those from the CSR movement, have an important part to play in creating a multiplier effect. ... lees meer

Olieconcerns veroorzaken meer uitstoot

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 26 augustus 2002). Shell en ExxonMobil zijn vorig jaar vuiler gaan produceren. De twee grootste oliemaatschappijen ter wereld hebben meer broeikasgassen en meer vervuilende stoffen uitgestoten, ook als rekening wordt gehouden met een toename van hun activiteiten. Dit blijkt uit de milieujaarverslagen van Shell en ExxonMobil. Oliemaatschappij BP meldt als enige van het drietal een daling van de uitstoot van broeikasgassen. De olie-industrie is verantwoordelijk voor 13% van de totale wereldwijde emissie van broeikasgassen. ... lees meer

Joop Janssen (Heijmans): “Fatsoen in je lijf”

(Gepubliceerd in Het Nederlands Dagblad van 24 augustus 2002). De komende week is Joop Janssen voor het laatst bestuursvoorzitter van bouwonderneming Heijmans. Opnieuw heeft de ziekte van Kahler, een soort beenmergkanker, hem getroffen. De praktiserende rooms-katholiek Janssen heeft zich altijd sterk gemaakt voor verantwoord ondernemen. ... lees meer

Ondernemen is het nemen en afleggen van verantwoording

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 26 augustus 2002). Ondernemingen klagen dat maatschappelijke organisaties hoge eisen stellen, maar zelf weinig verantwoording afleggen. Marleen van Ruijven is het daar niet mee eens. De legitimiteit van die organisaties ligt in internationaal recht. Op grond van daarvan worden de eisen geformuleerd. ... lees meer

Milieu-organisaties: ‘Strengere regels voor multinationals’

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 23 augustus 2002). Greenpeace en Milieudefensie gaan zich op de komende wereldtop over duurzame ontwikkeling in Johannesburg inzetten voor strengere regels die wereldwijd te handhaven zijn voor internationale bedrijven. Nutreco heeft deze week aan den lijve ondervonden dat het Milieudefensie menens is met het aanpakken van bedrijven die zich in de ogen van de milieuorganisatie in ontwikkelingslanden misdragen. De zalmkweker is de eerste van vijf die in het komende halfjaar door Milieudefensie aangeklaagd zullen worden. Welke de andere zijn, blijft vooralsnog geheim. Deze handelwijze van Milieudefensie is niet nieuw. Greenpeace kwam in juni met zijn rapport ‘corporate crimes’, waarin 37 gevallen van milieuovertredingen door bedrijven worden beschreven. Onder de overtreders bevinden zich Bayer , Monsanto, Shell en Unilever . ... lees meer

Transparantie bij donaties goede doelen noodzakelijk

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 23 augustus 2002). Bedrijven willen waar voor hun donatie, zo luidde de kop boven een artikel in Het Financieele Dagblad van 7 augustus. Daarin worden de resultaten beschreven van een onderzoek naar het geefgedrag van bedrijven. En wat blijkt: bedrijven zien hun bijdrage aan goede doelen steeds minder als een schenking maar als een investering in hun goede reputatie. Altruïsme maakt plaats voor zakelijkheid. Verzakelijking van het fenomeen sponsoring is echter niet nieuw. Sectoren als sport, cultuur en entertainment gingen de goede doelen met succes voor. Ajax wordt niet alleen gesponsord uit clubliefde en het Van Gogh-museum niet alleen vanwege zijn fraaie collectie. Nu sponsoring gemeengoed is geworden, is een duidelijke verschuiving waarneembaar naar andere doelen. Naar doelen die voor de sponsor nog betaalbaar en ‘exclusief’ te claimen zijn. ... lees meer

First in-depth research into the CSR reporting in annual reports

“All mouth, no trousers?” is the first in-depth research into the reporting of corporate responsibility in annual reports. Each annual report from the top 100 European companies has been examined for ethical statements. The 52 that contain some form of statement are then further evaluated to ascertain whether these claims ring true. Using a unique evaluation model, each report is scored according to three perspectives: integration, affirmation and substantiation. The resulting 130-page report contains a wealth of information about the reporting of corporate responsibility in company annual reports, as well as best practice advice. ... lees meer