Het ziet er slecht uit voor de inkomsten van sportclubs. Een deel van de sponsors verwacht meer effect van reclame via goede doelen, zoals natuurorganisaties en scholen. Dit blijkt uit een onderzoek door het vakblad Sponsor Magazine onder 100 sponsormanagers bij Nederlandse bedrijven.
...
lees meer
The European Parliament has agreed a motion that promotes the uptake of corporate social responsibility by European businesses – but says that this must remain a voluntary movement.
The debate, held following the World Economic Forum at Davos, called for multinational companies to include social, societal and environmental concerns in their business activities. The Parliament also agreed that the process of globalisation must be accompanied by efforts to reduce poverty.
...
lees meer
Ethibel, bekend van zijn Europees label voor duurzame beleggingen, heeft samen met vijftig ondertekenaars vanuit heel Europa de formele vraag ingediend bij de Europese Commissie om in haar komende richtlijnen inzake prospectusverplichtingen bepalingen op te nemen op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Deze bepalingen zouden emittenten die een prospectus moeten indienen, verplichten om daarin uit te leggen in welke mate zij rekening houden met niet-financiële risico’s.
...
lees meer
Greenpeace België is er al mee begonnen maar ook in Nederland wil Greenpeace energiebedrijven op hun -groenheid’ gaan beoordelen. -We weten nu welke bedrijven groene stroom leveren. Maar het is voor de consument verder onduidelijk in welke mate het bedrijf zelf duurzaam opereert.”
...
lees meer
Internationale milieuproblemen zoals klimaatverandering en het verlies aan biodiversiteit kunnen alleen worden opgelost als er tegelijkertijd kansen worden gegeven aan de armen. Aangezien 20% van de mensheid gebruik maakt van 80% van alle hulpbronnen, hebben rijke landen de verantwoordelijkheid om hun onevenredig grote milieudruk terug te dringen. Duurzame ontwikkeling is geen zaak van overheden alleen. Vooral partnerships tussen overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties moeten aan dat proces een belangrijke bijdrage leveren.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 10 februari 2003).
Meer invloed van de aandeelhouders dwingt geen integer en verantwoord gedrag van het management af, zegt Ieke van den Burg
Het Amerikaanse weekblad Time riep in het eindejaarsnummer drie kranige Amerikaanse vrouwen uit tot personen van het jaar. Ze kregen deze eer als klokkenluiders in een jaar dat gekenmerkt werd door wangedrag van grote ondernemers en boekhoudschandalen. De vrouwen weten waar ze het over hebben. Ik citeer uit het interview. Sherron Watkins van Enron zegt: ‘We hebben in dit land een leiderschapsvacuüm. We waarderen de verkeerde mensen [.]We waarderen ”splash leaders”.’ Cynthia Cooper van Worldcom voegt daar aan toe: ‘Mensen die aan de top komen zijn renpaarden, geen werkpaarden. Ze zijn erg charismatisch.’ Waarop Watkins zegt: ‘En de zwarte kant van charisma is narcisme!’
...
lees meer
On 7 February 2003 the social partners of the European Sugar Industry, CEFS and
EFFAT, signed a joint code of conduct setting minimum standards on corporate social responsibility (CSR) in eight areas. The European Sugar Industry is the first sector to voluntarily agree on minimum CSR standards on a broad scale.
...
lees meer
Staatsecretaris Wijn van EZ heeft aan de kamer een brief gestuurd over het Kenniscentrum MVO.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Friesch Dagblad van 7 februari 2003).
De overeenkomst tussen de kerkelijke ontwikkelingsorganisatie ICCO en multinational Ahold illustreert een trend van meer samenwerking tussen hulporganisaties en het bedrijfsleven. Steeds meer vertegenwoordigers van beide partijen zien in dat samenwerking hun ten goede komt.
De multinational aan de ene kant poetst het maatschappelijk verantwoorde imago en daarmee mogelijk de omzet verder op, de hulporganisatie aan de andere kant vindt nieuwe afzetmarkten voor de doelgroep in het ontwikkelingsland.
...
lees meer
Europeanen hebben meer vertrouwen in non-gouvermentele organisaties (NGO’s) dan in de overheid, media of in het bedrijfsleven. Dit in tegenstelling tot de VS waar het vertrouwen in bedrijven het grootst is. NGO’s winnen wel steeds meer het vertrouwen van de Amerikanen.
Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de Trust Survey, een halfjaarlijks onderzoek door StrategyOne, het onderzoeksbureau van Edelman.
...
lees meer
TNO en CEFIC gaan de komende twee jaar onder experts van chemische bedrijven, overheden en ngo’s op het gebied van duurzaam ondernemen een groot Europees onderzoek uitvoeren. Daarin staan twee vragen centraal: welke issues spelen er binnen chemische bedrijven op het gebied van duurzaam ondernemen en welke innovaties zijn het meest kansrijk om tot een werkelijk duurzame chemische industrie te komen? Het idee voor dit project is ontstaan bij TNO en bouwt voort op een voorstel dat de organisatie twee jaar geleden heeft ingediend bij de Europese Commissie. ‘Maar toen kregen we geen financiering,’ zegt ir. Maurits Butter die namens TNO Strategie Technologie en Beleid (STB) bij het project is betrokken.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Nederlands Dagblad van 7 februari 2003).
Oud-premier Wim Kok wordt commissaris bij Shell (en bij ING). Met een glimlach maakte de bestuursvoorzitter van Koninklijke Olie, Jeroen van der Veer, dit nieuws eergisteren bekend.
...
lees meer