Recreatiesector behaalt Milieukeur

Ruim honderd bedrijven in de recreatiesector ontvingen een milieubarometer tijdens de tweede landelijke uitreiking donderdag 22 juni jongstleden in het Nationaal Sport Centrum Papendal. Onder hen bevindt zich een aantal bungalowparken van Center Parcs en Gran Dorado die het hoogste niveau, de gouden milieubarometer, gekoppeld aan Milieukeur, hebben behaald. Milieukeur is voor het eerst aan een dienstverlenende sector, de recreatiesector, uitgereikt. De milieubarometer kan worden gezien als het keurmerk voor duurzaam ondernemerschap in de recreatiesector. ... lees meer

Herfkens opent aanval op NCDO

Minister Herfkens heeft felle kritiek op de Nationale Commissie voor internationale samenwerking en duurzame ontwikkeling (NCDO). Dat meldt het tijdschrift onzeWereld deze maand. De NCDO heeft tot taak de interesse van de Nederlandse burgers voor ontwikkelingssamenwerking en milieubehoud op peil te houden. ... lees meer

VNO-NCW bepleit aandacht bedrijven voor mensenrechten

Internationaal opererende ondernemingen hebben er belang bij zich te verdiepen in de mensenrechtensituatie in de landen waar zij opereren. Bedrijven worden in toenemende mate aangesproken op hun gedrag. Bedrijven die zich bezinnen op hun eigen positie ten aanzien van de rechten van de mens – in de breedste zin van het woord – en die mogelijk positief bijdragen aan het mensenrechtenklimaat, vergroten hun eigen kans op succes op de lange termijn. Dat is de strekking van de brochure Ondernemen en de rechten van de mens van de ondernemingsorganisatie VNO-NCW. ... lees meer

Rapport verschenen met uitwerking van economische aspecten van duurzaam ondernemen

Van de 3’P’s (People-Planet-Profit) was de Profit-kant nog het minst uitgewerkt. Het zou meer moeten zijn dan de financiele resultaten van een onderneming. Meer economisch van aard. Maar verder kwam het nog niet. Britisch Telecom (BT) en de bekende engelse professor Simon Zadek (voorzitter van the Institute of Social and Ethical AccountAbility) hebben een rapport gepubliceerd waarin een slag is gemaakt met een uitwerking. ... lees meer

Sponsors EK tekenen gedragscode voor betere arbeidsomstandigheden

De sponsors van het Europees Kampioenschap Voetbal hebben toegezegd menselijke arbeidsvoorwaarden na te komen bij de productie van sportkleding. Dit is een succesje van een actie van de Schone Kleren Campagne (SKC). Toch lijkt de toezegging hoofdzakelijk voor de publiciteit belangrijk. Want in de praktijk worden de mooie woorden nauwelijks waargemaakt, zegt het SKC. ... lees meer