Bedrijven bang voor reputatieschade

Uit onderzoek van adviesbureau Aon blijkt dat reputatieschade door grote bedrijven in de Benelux als het ernstigste bedrijfsrisico wordt gezien. Desondanks doen vier van de vijf ondernemingen niks aan het beheersen van dit risico. Volgens AON stellen bedrijven zich hiermee “bijzonder kwetsbaar op met betrekking tot onverwachte gebeurtenissen.” Dat is echter nog maar de vraag. Recente onderzoeken van DHV en de Vrije Universiteit hebben aangetoond dat de reputatie van bedrijven minder kwetsbaar is dan weleens wordt gedacht. Wordt er toch reputatieschade geleden, dan vertaalt zich dat niet automatisch in zakelijke problemen. ... lees meer

Verslag missie India in kader “ondernemen tegen armoede”

Van 21 tot 26 november jl. brachten wij gezamenlijk een bezoek aan India. Dit bezoek had tot doel te onderzoeken hoe de aanpak geschetst in de nota -Ondernemen tegen Armoede” in de praktijk vorm kan worden gegeven. Wij werden vergezeld door een bedrijfslevendelegatie van 25 Nederlandse bedrijven en (onderwijs) instellingen, voornamelijk uit de sectoren infrastructuur, waterbouw, baggeren, consultancy, financiën en onderwijs. De bedrijfslevendelegatie stond onder leiding van de directeur van Paques B.V. te Balk, de heer Jos Paques. ... lees meer

Charitas verdringt de commerciële sponsoring

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 2 december 2002). Commerciële sponsoring maakt plaats voor sponsoring van goede doelen. In de VS is ‘corporate giving’ aan het goede doel al veel langer beleidsinstrument van de onderneming om maatschappelijk in de samenleving te participeren, maar vooral ook te investeren. Een goed maatschappelijk klimaat is immers in het voordeel van de onderneming bij het aantrekken van gemotiveerde en hoog gekwalificeerde werknemers, bedrijfsinvesteringen en het imago. ‘Corporate Philanthropy’, zoals de Amerikanen het noemen, ofwel bedrijfsfilantropie is hierbij een middel om uiting te geven aan die maatschappelijke betrokkenheid. Daarom heeft menig Amerikaanse onderneming haar eigen corporate foundation waarmee maatschappelijke en goede doelen worden gesteund en het bedrijfsimago van de onderneming wordt verstrekt. Niet alleen lokaal, regionaal of landelijk, maar in sommige gevallen ook internationaal. Soms in het verlengde van de activiteiten van de onderneming, zoals het farmaciebedrijf Merck, dat veel medisch onderzoek steunt, in andere gevallen branchevreemd, zoals de Ford Foundation, die een belangrijke wereldwijde organisatie op ontwikkelingswerk is geworden. ... lees meer

Over IKEA en MVO

(Gepubliceerd in De Gelderlander op 6 december 2002). IKEA is het wereldwijde succes van Ingvar Kamprad. Een eigenzinnige Zweed die in zestig jaar een bewonderd maar zeker ook verguisd wereldconcern opbouwde met meer dan 150 vestigingen in 31 landen en een omzet van dik elf miljard euro. ... lees meer

Duurzaam ondernemen in de binnenvaart

Druk het stempel ‘duurzaam’ op wat je doet, en je bent als ondernemer een hele bink. Duurzaam of verantwoord ondernemen, duurzaam goederenvervoer, ‘responsible care’ of ‘sustainability’ in het Engels, kwaliteitssystemen, zorg voor milieu en veiligheid zijn populaire begrippen. Met de verse nota ‘Naar een duurzame Binnentankvaart’ heeft het CBRB de binnenvaart bij de feiten en wensen op het gebied van duurzaamheid bepaald. Om te ontdekken wat het is (en wat niet!), èn waar duurzaamheid aansluit bij varend ondernemen, klikt Het Web naar bronnen die online voor iedereen bereikbaar zijn. Duurzaamschip.nl is daarvan in meer dan één opzicht een schoolvoorbeeld. ... lees meer

MKB koopt integer in

Het midden -en kleinbedrijf houdt bij de selectie van toeleveranciers veelvuldig rekening met de integriteit van toeleveranciers. Dit blijkt uit onderzoek van Ethicon, wetenschappelijk centrum duurzaam ondernemen van de Erasmus Universiteit Rotterdam. ... lees meer

Milieudefensie: “Akzo betrokken bij plan kap tropisch regenwoud”

Milieudefensie heeft een ‘junglegordijn’ gehangen voor de toegang tot het Akzo Nobel-hoofdkantoor in Arnhem. Tegelijk worden personeel en bezoekers van het bedrijf getrakteerd op het geluid van motorzagen. Milieudefensie protesteert hiermee tegen plannen die Akzo heeft in Indonesië waarbij 48 duizend hectare tropisch regenwoud voor de bijl gaat. In Indonesië geldt een stop op zulke kaalkap. Akzo Nobel heeft een Memorandum of Understanding (MoU) gesloten met een Singaporees bedrijf dat op het Indonesische eiland Kalimantan een pulpfabriek wil gaan bouwen. Als onderdeel van het fabriekscomplex heeft Akzo Nobel toegezegd een chemische fabriek te bouwen voor het leveren van bleekchemicaliën. Om de pulpfabriek van hout te voorzien zal zo’n 48 duizend hectare tropische regenwoud worden omgezaagd om houtplantages aan te leggen. ... lees meer

De merkwaarde van maatschappelijk verantwoord ondernemen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) staat op de agenda van steeds meer bedrijven. Er ontbreekt alleen vaak een verbindende schakel tussen MVO en het merkenbeleid, meldt Scan deze week in het Tijdschrift voor Marketing. Merken- en marketingmanagers ontkomen er niet meer aan zich af te vragen wat de consequenties voor hun merk zijn en of MVO hun merk meerwaarde verschaft. De Adviesgroep Duurzaam Ondernemen van DHV en SCAN organiseren op 17 december a.s. een (besloten)workshop over dit onderwerp met als titel “Be good and tell it”. ... lees meer

Duurzaam Ondernemen in Limburg: de prijs is het bewijs!

In juni 2003 wordt voor het eerst de Duurzaam Ondernemen Prijs Limburg uitgereikt aan een bedrijf met maximaal 150 werknemers. De prijs is een initiatief van de Limburgse Milieufederatie in samenwerking met de Kamer van Koophandel Zuid-Limburg en de Provincie Limburg. Doel van de prijs is een bedrijf dat op innovatieve en inspirerende wijze bezig is met duurzaam ondernemen in het zonnetje te zetten en duurzame ontwikkeling op de agenda van het Limburgse bedrijfsleven te krijgen. ... lees meer