In het kader van Trivisi zoekt de vzw Ethibel uit hoe ondernemingen het Belgische sociaal label, dat betrekking heeft op de hele productieketen van een product (of dienst), het best kunnen aanvragen. Ã?? Het sociaal label is een nieuw instrument, het gaat om ketenbeheer in een brede zin, wat nog niet vaak werd toegepast.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 19 juni 2003).
Woensdag 11 juni schreef René Kim in Het Financieele Dagblad over de rol van investor relations en het strategisch belang van duurzaamheid. Ik ben de eerste die het strategisch belang van duurzaamheid onderschrijft. Maar in tegenstelling tot wat Kim beweert kunnen we weinig verwachten van investor relations, public relations, product development, marketing of sales, zolang het bestuur of het senior management zich hier niet sterk bij betrokken voelt. Met andere woorden: zonder toewijding van het topmanagement zal nauwelijks vooruitgang worden geboekt met het werkelijk institutionaliseren van duurzaamheid in ondernemingen.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 19 juni 2003).
Een internationaal gezelschap spreekt sinds dinsdag in Londen over grotere transparantie in de grondstofindustrie, zoals olie, goud en diamanten. In ontwikkelingslanden verdwijnen miljarden euro’s in de zakken van de leiders. Publicatie van betalingen aan overheden kan hieraan een eind maken.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 18 juni 2003).
Shell scoort van alle bedrijven van de AEX-index het hoogst op duurzaamheid. Dat blijkt uit ‘ Duurzaam ondernemen onder AEX-bedrijven’, een onderzoek van het Dutch Sustainability Research (DSR) dat vandaag op een congres van de Vereniging van Beleggingsanalisten gepresenteerd wordt.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 18 juni 2003).
Succes valt of staat vaak met vernieuwing. Denk aan innovatieve merken als 3M, Virgin, Cup a Soup, Easyjet of Nokia . Maar wat hebben deze merken gemeen, behalve dat ze innovatief zijn? Welke vernieuwingen beklijven, en welke worden weggehoond?
...
lees meer
Als onderdeel van het internationale onderzoeksprogramma gericht op de ontwikkeling van de -European Corporate Sustainability Framework is recent een scan ontwikkeld die inmiddels op het internet is geplaatst (www.ecsf.info). Het onderzoek, dat voornamelijk gefinancierd wordt door de Europese Commissie (ESF), heeft geresulteerd in een zogenaamd -new generation framework’ dat organisaties kan ondersteunen bij het omgaan met complexiteit en transformatie die resulteren bij het vormgeven en uitwerken van duurzaam en verantwoord ondernemen.
...
lees meer
The positive impact that business can make by tackling social problems in partnership with Japan’s growing network of non-profit organizations (NPOs) is highlighted by a new report, published today.
...
lees meer
Investors and companies are still not having a meaningful dialogue about the business value of Corporate Responsibility (CR), according to research published today (Wednesday, June 18) at an event hosted by Derek Higgs, Chairman, Business in the Environment. The research report ‘Speaking the Same Language’ was commissioned by Business in the Community and the UK Social Investment Forum and conducted by Arthur D. Little.
...
lees meer
According to the fourth annual Corporate Social Responsibility (CSR) Monitor survey of over 21,000 consumers, shareholders and corporate employees in 21 countries, significant proportions of people in most countries are unable to name a socially responsible company.
...
lees meer
“Nike v. Kasky could undermine the ability to require accurate reporting”
Article by Adam M. Kanzer and Cynthia A. Williams.
...
lees meer
Rankings released by the World Economic Forum today reveal that Botswana is the leading country among 21 African economies in terms of quality of public institutions, an Index that consists of the perceived degree of corruption and the rule of contracts and law. Succeeding Botswana in the Public Institutions Index are Tunisia, Gambia and South Africa respectively.
...
lees meer
Vodafone gaat voor al haar 2241 antenne installaties in Nederland gebruik maken van groene stroom. Groene energie wordt opgewekt uit biomassa en waterkracht en brengt geen extra kooldioxide (CO2) in het milieu. Met dit unieke milieuvriendelijke initiatief levert Vodafone een bijdrage aan de vermindering van het broeikasteffect.
...
lees meer