-Maatschappelijk verantwoorde’ ondernemers, verenigd in het Social Venture Network, roepen politici en politieke partijen en ondernemingen op tot een breed maatschappelijk partnerschap om in goed samenspel de complexe vraagstukken van deze tijd te lijf te gaan. Concreet vragen wij u de innovatieve potentie van de (Nederlandse) ondernemer en zijn maatschappelijke oriëntatie
op de juiste wijze te prikkelen en te benutten. Ondernemers zijn de afgelopen
eeuw de motors geweest van onze hoge welvaart. In de toekomst kunnen ze
daarnaast medeverantwoordelijkheid dragen voor het realiseren van welvaart
en welzijn in Nederland en daarbuiten.
...
lees meer
De verkiezingen staan voor de deur. En het wordt de hoogste tijd dat het nieuwe kabinet iets gaat doen voor de proefdieren. Dat vindt Proefdiervrij. Nog steeds worden duizenden dieren gebruikt in uiterst pijnlijke proeven. Zelfs voor cosmetica zoals mascara, lippenstift en shampoo blijft men dierproeven doen. Daarom is Proefdiervrij op 1 januari een nieuwe mediacampagne gestart.
Deze campagne bestaat uit radio- en tv-commercials, een mailactie op de website van Proefdiervrij waaraan verontruste burgers kunnen meedoen en een symbolische actie op de Dam. Proefdiervrij eist van het nieuwe kabinet meer geld voor de ontwikkeling van alternatieven voor dierproeven.
...
lees meer
UK proposals to make company directors explicitly responsible for environmental and social performance are now firmly on the agenda of corporate law reform according to supporters of the legislation.
Labour MP for Ilford North, Linda Perham, who wrote the Corporate Social Responsibility Bill 2002 , said even though it was twice defeated in parliament last year, proposals contained in the bill are firmly on the agenda of corporate law reform.
...
lees meer
-Iedereen moet weten hoe groot zijn mondiale voetafdruk is”, dat is één van de doelstellingen uit de jongerenvisie op de Nationale Strategie voor Duurzame Ontwikkeling (NSDO). De Nationale Jeugdraad presenteert deze visie op 13 januari 2003 in Nieuwspoort in Den Haag. In deze visie met de titel -Blik op de toekomst” is in 12 doelstellingen uiteengezet hoe jongeren het proces naar een duurzame samenleving zien en hoe de Nederlandse NSDO volgens hen geformuleerd moet worden. De eerste versie wordt om 15.00 uur officieel aan staatssecretaris van Geel (VROM) overhandigd.
...
lees meer
Het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij en de Nederlandse Voedingsmiddelen Industrie VAI reiken in 2003 voor het eerst een prijs uit om maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) te stimuleren. Zij nodigen het Nederlandse agrobedrijfsleven uit een ‘grensverleggend’ voorstel in te dienen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen – het bewust richten van de ondernemersactiviteiten op people, planet en profit – betekent continu afwegingen maken.
Ambitieuze bedrijven en organisaties kunnen een voorstel indienen. Daarin moet aandacht worden geschonken aan de ‘drie p’s’ people, profit en planet. Ook de relatie met belanghebbenden, gebaseerd op transparantie en communicatie, verdient aandacht. Het plan sluit aantoonbaar aan bij de bedrijfsfilosofie van de inzender en gaat verder dan een idee, dat wil zeggen dat het recent uitgevoerd is of uitgevoerd wordt. Het voorstel mag zowel betrekking hebben op een project als op een heel bedrijf.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Eindhovens Dagblad van 2 januari 2002).
Ondernemers moeten beter kijken hoe ze de samenleving kunnen helpen. Het sponsoren van een voetbalteam met een gratis shirt is onvoldoende, vinden een groep Eindhovense ondernemers en de gemeente. Ze reiken daarom maandag de nieuwe Award Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen uit om bedrijven te stimuleren.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Utrechts Nieuwsblad van 20 december 2002).
Hoger rendement, geen gebrek aan personeel, laag ziekteverzuim, veel arbeidsvreugde, goede sfeer en een milieuprijs.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) heeft Gerard van der Kleij veel opgeleverd.
Voor Van der Kleij, eigenaar van de gelijknamige wasserij in De Meern, is het gewoon een kwestie van -je bedrijf goed leiden, goed zijn voor je mensen, je rendement vergroten’. Het etiket duurzaam ondernemen is er pas later opgeplakt, dit is gewoon zijn eigenwijze stijl.
...
lees meer
DHV is een samenwerking aangegaan met 3xP Sustainable Business Solutions op het gebied van informatievoorziening van duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hiertoe behoort informatievoorziening op het gebied van milieu, gezondheid, risico en veiligheid, human resources en duurzaamheid.
...
lees meer
(Gepubliceerd in De Standaard op 2 januari 2003).
Public relations, lange tijd beschouwd als een uitwas van de reclamesector, een onderdeel van de zo belangrijk geachte image building , is de laatste jaren zelf uitgegroeid tot een miljoenenbusiness, die ook nog eens een prominente maatschappelijke rol opeist.
...
lees meer
Logo’s en teksten op voedselproducten die verwijzen naar milieuvriendelijke productiewijzen of fairtrade-beleid worden door consumenten nauwelijks bekeken. Dat blijkt uit Engels onderzoek van het Institute of Grocery Distribution. De goede bedoelingen van maatschappelijk verantwoord ondernemen ten spijt, letten consumenten op andere zaken.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Trouw op 28 december 2002).
Er heerst veel wantrouwen over de motieven van grote concerns om aan ‘duurzaamheid’ te werken. Jeroen Bordewijk van Unilever doet het af als ouderwetse retoriek en wijst op de behaalde successen. Duurzaamheid om de toekomst van het bedrijf zeker te stellen.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 27 december 2002).
Eind november organiseerde DSM Coating Resins een interne workshop over duurzaam ondernemen. Directeur Bernard van Schaik is enthousiast over het resultaat, maar houdt scherp in de gaten of de initiatieven niet ondergesneeuwd raken door de dagelijkse beslommeringen.
...
lees meer