Brussel komt met een aanpassing van de verslaggevingsrichtlijn. Deze vereist dat bedrijven opener zijn over werknemers- en milieuthema’s. De aanpassing voorziet in een marktbehoefte
De waarde van een onderneming ligt in de toekomst. Uitgaande van gangbare kapitaalkosten ligt ongeveer zestig procent van de waarde van een onderneming in het geld dat over vijf jaar of langer zal worden verdiend. En het is aannemelijk dat dit in de toekomst nog hoger zal zijn. Dit omdat de omvang van internationale kapitaalmarkten sneller groeit dan de economie als geheel, wat de kapitaalkosten omlaag brengt en de waarde van toekomstige kasstromen omhoog. Het voorspellen van kasstromen op deze lange termijn is echter ondoenlijk. Op een dergelijke termijn zijn zaken als werknemersverloop en -ontwikkeling, klanttevredenheid en het inspelen op trendveranderingen in eindmarkten betere indicatoren van hoe het ervoor staat.
...
lees meer
Olieconcern Shell heeft het afgelopen jaar meer olie in Nigeria opgepompt, maar dit succes wordt ondergesneeuwd door het aanhoudende geweld in het land.
...
lees meer
In opdracht van de Consumentenbond heeft SOMO onderzoek gedaan naar maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in de mangoketen.
...
lees meer
Global Reporting Initiative News Update – May 2005
...
lees meer
By building social issues into strategy, big business can recast the debate about its role, argues Ian Davis
THE great, long-running debate about business’s role in society is currently caught between two contrasting, and tired, ideological positions.
On one side of the current debate are those who argue that (to borrow Milton Friedman’s phrase) the “business of business is business”. This belief is most established in Anglo-Saxon economies. On this view, social issues are peripheral to the challenges of corporate management. The sole legitimate purpose of business is to create shareholder value.
...
lees meer
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) heeft zeker een positieve invloed op ontwikkelende economieën, maar ook belangrijke beperkingen. Dit concludeert SOMO-medewerker Francis Weyzig in zijn afstudeerscriptie ‘Corporate social responsibility in Mexico’, waarmee hij op 23 mei 2005 de prijs voor beste scriptie over internationale ontwikkeling van 2004 ontving. Deze prijs wordt elk jaar uitgereikt door de AIID en de Wereldbank.
...
lees meer
Dow Benelux heeft in 2004 de milieubelasting op belangrijke punten verder teruggedrongen, terwijl de productie is gestegen. De gevolgen van de wereldwijde reorganisatie voor medewerkers bleven beperkt. Dit meldt Dow Benelux in het duurzaamheidsverslag 2004. Nieuw in dit verslag is een opiniepeiling. Dow wil graag van de omgeving weten wat zij van de prestaties vindt. Belangstellenden kunnen vanaf vandaag on-line stemmen op één van de negen geselecteerde Dow-projecten uit het duurzaamheidsverslag.
...
lees meer
Unilever’s latest Social and Environmental Reports 2004 “Listening, Learning, Making Progress” highlight the company’s progress in living out its commitments as a responsible corporate citizen and explain the importance of its new vitality mission in growing its business.
...
lees meer
Vermogensbeheerder Robeco gaat namens grote klanten als pensioenfondsen rechtstreeks beursbedrijven benaderen over duurzaam ondernemen. De nieuwe dienstverlening gaat in de zomer of in het najaar van start.
...
lees meer
Met een groeiend aantal bedrijven die een duurzaamheidsmanager aanstellen, verwacht je grote vooruitgang op dit vlak. Het tegendeel blijkt waar. De bevoegdheden van de duurzaamheidsmanager zijn veelal beperkt tot reputatie- en issuemanagement. Hierdoor wordt de volgende stap gemist, waarin maatschappelijke vooruitgang direct gecombineerd wordt met strategische beslissingen over innovatie, product- en marktontwikkeling.
...
lees meer
Christenen hechten op hun werk over het algemeen meer aan veiligheid, zekerheid en zingeving dan aan macht, status en succes. Dat blijkt uit een onderzoek van christennetwerk GMV onder 500 leden. Christennetwerk GMV gaat leden onder andere via cursussen helpen op ‘christelijke’ wijze om te gaan met hun werk. ,,Een christen zou niet moeten denken aan zijn contract, maar aan zijn roeping”, zegt voorzitter Herman Timmermans.
...
lees meer
While more and more businesses embrace Corporate Social Responsibility (CSR) principles, the authors pinpoint two problems with the concept as it is understood today. Firstly, it reinforces “the separation thesis”, or the idea that business issues and social issues can be dealt with separately, promoting the potentially destructive idea that the underlying structure of business is either not good or is morally neutral. Secondly, the problem with CSR is that it has focused oÃ??n “Corporate” social responsibility, implying that corporations, due to their size and success and perhaps their shareholding pattern, have to shoulder responsibilities that smaller and more closely-held businesses do not.
...
lees meer