Hoe krijg je ondernemers mee in het vergroenen van bedrijventerreinen?

Bedrijventerreinen bieden veel kansen voor klimaatadaptatie. Het grootste deel van de bedrijventerreinen is in bezit van ondernemers en vastgoedeigenaren. Dat betekent dat gemeenten en waterschappen met hen moeten samenwerken om bedrijventerreinen klimaatbestendiger te krijgen. Het RAAK Publiek project ‘Klimaatadaptieve Bedrijventerreinen’ heeft onderzocht hoe overheden en ondernemers het beste kunnen samenwerken aan klimaatadaptatie op bedrijventerreinen. ‘Groen’ […] ... lees meer

Waarom hybride werken goed is voor mens, bedrijf en milieu

Ook na de coronacrisis blijft hybride werken onverminderd populair. Het overgrote deel van werkend Nederland wil liever nog vaker thuis werken, terwijl bedrijven medewerkers over het algemeen toch liever vaker op een fysieke werkplek zien. Dit komt mede door twijfel of thuis wel net zo hard gewerkt wordt, en anderzijds door een verminderd teamgevoel. Toch […] ... lees meer

37 partijen ondertekenen deal over circulair slopen van gebouwen in Noord-Holland

37 partijen in Noord-Holland gaan de circulariteit in de bouwsector verbeteren. Zij ondertekenen de Circulaire Deal Secundaire Bouwmaterialen Noord-Holland Noord, een initiatief van de provincie Noord-Holland en Circulair Westfriesland. In de deal zijn, gezamenlijk met de deelnemende partijen, afspraken gemaakt over het circulair slopen van gebouwen. Circulair slopen is het zodanig slopen, ontmantelen, demonteren en […] ... lees meer

GIGA Storage ontwikkelt grootste energieopslagproject van Europa in België

GIGA Storage kondigt aan dat zij een 600 MW energieopslag project met een totale capaciteit van 2.400 MWh, genaamd Green Turtle, gaan ontwikkelen in Dilsen-Stokkem, België. Dit baanbrekende project, strategisch geplaatst naast een nieuw 380kV hoogspanningsstation van Elia, gaat een sleutelrol spelen bij de energietransitie binnen België en Europa. Dit initiatief zal een wezenlijke bijdrage […] ... lees meer

Philips lanceert wereldwijde duurzaamheidscampagne ‘Oog voor mens en planeet’

Koninklijke Philips, wereldwijd marktleider in gezondheidstechnologie, zet patiënten en duurzame gezondheidszorg centraal in zijn nieuwe duurzaamheidscampagne ‘Oog voor mens en planeet’. Als onze planeet niet gezond is, kan de mens dat dan wel zijn? Deze vraag staat centraal in de wereldwijde campagne. De milieu-impact van de gezondheidszorg op onze planeet is aanzienlijk. Philips erkent zijn […] ... lees meer

Nederlandse nieuwkomer Elysian ontwikkelt elektrisch passagiersvliegtuig

Tijdens de luchtvaartconferentie AIAA SciTech Forum presenteerde aerospace start-up Elysian deze week samen met onderzoekers van de TU Delft een nieuwe gezamenlijke wetenschappelijke studie waarin ze aantonen dat batterij-elektrisch vliegen op veel grotere schaal kan bijdragen aan verduurzaming van de luchtvaart dan tot nu toe gedacht.  Nieuwe ontwerpprincipes duiden op een fundamenteel groter potentieel van […] ... lees meer

Hunter Douglas presenteert uitgebreide collectie slimme jaloezieën en duurzame stofinnovaties op R+T 2024

Hunter Douglas, wereldleider op het gebied van raambekleding, zal de industrie verrassen tijdens R+T 2024, de internationale vakbeurs voor rolluiken, deuren/poorten en systemen voor zonwering, die plaatsvindt van 19 tot 23 februari. Dit is het uitgelezen moment voor Hunter Douglas om baanbrekende innovaties op het gebied van motorisatie en stoffen te presenteren, die duurzaam en […] ... lees meer

Mosa Meat en Sensorfact opgenomen in Global Cleantech 100 editie 2024

Cleantech Group kondigt met trots de publicatie aan van de Global Cleantech 100 2024, een uitgebreide lijst van de meest veelbelovende particuliere bedrijven die duurzame innovatie stimuleren in verschillende sectoren.  De Nederlandse bedrijven Mosa Meat en Sensorfact zijn in deze lijst opgenomen. Mosa Meat maakt kweekvlees uit dierlijke cellen. Sensorfact biedt een Intelligent energiebeheersysteem (IEMS) […] ... lees meer

Meerderheid reclamebureaus ziet wel iets in concept ‘reclame-uitstoot’

Zes van de tien beslissers bij mediabureaus, productiebureaus, reclamebureaus en media-owners, omarmen het concept van reclame-uitstoot. Die term verwijst naar de uitstoot van broeikasgassen als gevolg van de stijging in sales dankzij advertising. Het idee is dat reclame-uitstoot één van de manieren kan zijn om een positieve en cruciale rol te spelen in de duurzaamheidstransitie. […] ... lees meer