Exxon zet grote achtervolging in voor duurzaamheid

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad op 11 november 2003 (opiniepagina)). Shell wordt door velen in Nederland gezien als een duurzame oliemaatschappij, terwijl het Amerikaanse olieconcern ExxonMobil de reputatie heeft een van de minst duurzame bedrijven te zijn. Deze perceptie is volgens mij mede het gevolg van de verschillende manieren waarop deze bedrijven communiceren over duurzaamheid. ... lees meer

Shell’s improving social-responsibility record makes the oil giant attractive to investors

(Published in Fortune on 10 november 2003). Over the past couple of years a surprising trait has emerged among the oil giants: Some of their most outstanding employees are actually environmentalists. Or at least you’d think so from their advertising. From BP’s claim to be moving “beyond petroleum” to Exxon Mobil’s “promise of technology,” the companies that fill our gas tanks are trying their darnedest to build an eco-friendly image. But will the pitch pay off with investors? ... lees meer

Ethisch denken grote bedrijven is -flinterdun’

(Gepubliceerd in Het Friesch Dagblad van 8 november 2003). Het ethisch denken bij grote bedrijven, supermarkten bijvoorbeeld, is ,,flinterdun”. Als het niet goed gaat met de economie, worden allerlei beloften en voornemens over milieu en dierenwelzijn overboord gegooid. Die uitspraak deed europarlementariër Albert Jan Maat gisteren in Leeuwarden naar aanleiding van de supermarktoorlog. ... lees meer