Seminar duurzaamheidsverslaggeving: “Frontrunners trekken andere bedrijven mee”

Op 4 oktober werd voor de derde keer in successie een seminar georganiseerd over duurzaamheidsverslaggeving door adviesburo DHV, SNS Asset Management en de VBDO. Dit keer stonden niet de richtlijnen van het Global Reporting Initiative (GRI) centraal maar de praktijk van duurzaamheidsverslaggeving. Het publiek (circa 100 aanwezigen) bestond dan ook overwegend uit betrokkenen van (grotere) ondernemingen zoals managers communicatie, investor relations, milieu e.d. ... lees meer

Vereniging NCW publiceert publicatie Maatschappelijk ondernemen, een handreiking

De maatschappij verwacht veel van ondernemingen. Ondernemers zijn zich daar steeds meer van bewust en willen daaraan ook, voor zover dat op hun weg ligt, tegemoet komen. In het belang van hun bedrijf én de maatschappij. Dat staat in het voorwoord van Maatschappelijk ondernemen, een handreiking, een gemeenschappelijke publicatie van de Vereniging NCW, Centrum voor maatschappij betrokken management van de Vereniging VNO-NCW, en de Algemene Werkgeversvereniging VNO-NCW. Op 21 september bood NCW-voorzitter mr. Jacques Schraven – samen met AWVN-voorzitter Bernard Wientjes – het eerste exemplaar aan aan dr. Herman Wijffels, voorzitter van de Sociaal Economisch Raad. ... lees meer

Social, ‘Green’ Responsibility are key to sustainable development, says World Bank

World Bank President James D. Wolfensohn appealed to business leaders to further expand their notions of corporate responsibility beyond earnings to encompass obligations to society at large, especially in developing countries. Corporate sustainability today includes recognition of the leadership role that the private sector must take in ensuring social progress, improved equity, higher living standards, and stewardship for the environment, Wolfensohn said yesterday in a World Bank-sponsored workshop. Corporate responsibility is not philanthropy-it is good business, he said. ... lees meer

UK study: “-Green companies sell themselves short in the city”

Listed companies that are leading the way with their environmental and social policies are selling themselves and their shareholders short by failing to make the case to the City, according to research published by Business in the Environment (BiE). When asked to name spontaneously the most important factors to take into account when judging companies, 13% of companies’ own investor relations managers (IRMs) deemed environmental and social issues important – but only 3% of analysts, 4% of institutional investors and 3% of financial journalists. ... lees meer

OECD Report: “Corporate Responsibility: Private Initiatives and Public Goals”

Private initiatives for corporate responsibility have been a major development in international management over the last twenty years. The initiatives include issuance of codes of business conduct, implementation of management systems and broader efforts to improve business accountability. Yet, there is little agreement about what these initiatives mean or how effective they are. The OECD project on corporate responsibility seeks to shed light on various aspects of the corporate responsibility movement: What are firms and business associations doing? How have governments influenced the initiatives? What contributions, if any, have these initiatives made to improving the business sector’s ability to comply with law and regulation and to respond to broader societal expectations? ... lees meer

Companies rise to city’s challenge on CSR

A conference organised by Business in the Environment (BiE), the business-led campaign for corporate environmental responsibility, on 2 October gave clear guidance to companies on how to -bridge the gap’ between investment in environmental and social responsibility, and the value attributed to this by shareholders. The conference followed research published in May which showed that although companies’ investor relations managers believed they were communicating effectively on these issues, investors did not agree. ... lees meer

Duurzaam ondernemen ook voor detailhandel

‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen moet hoog op de agenda komen van de detailhandelaren.’ Dat zei Bert Kolkman, voorzitter van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) op het congres Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in de Detailhandel. Om dit te stimuleren werd op het congres een praktijk- en een werkboek gepresenteerd waarmee ondernemers actief aan de slag kunnen. ... lees meer

Drieënzeventig procent heeft het mis

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 2 oktober 2001). Het heeft even geduurd, maar nu zijn ook economiestudenten gewonnen voor verantwoord ondernemen . Met ruim vierhonderd man – inderdaad, voornamelijk mannen – kwamen zij vorige week naar Tilburg, waar de studentenvereniging van de economische faculteit een congres had georganiseerd over ‘Responsible business’. Ik was een van de sprekers. De organisatoren hadden mijn inleiding trefzeker samengevat in de stelling: ‘ Verantwoord ondernemen is niet een geleidelijke ontwikkeling maar een radicale verandering’. De zaal kreeg de gelegenheid om via een stemmachine op de stelling te reageren. Drieënzeventig procent was het ermee oneens. Drieënzeventig procent had het dus mis. ... lees meer

Ray C. Anderson, CEO of Interface Inc., first winner of the Sustainability Leadership Award

SAM Sustainable Asset Management / Sustainable Performance Group (SPG) for the first time presented the Sustainability Leadership Award. This annual award acknowledges an individual who, through his willingness to question orthodox thinking and determination to make alternative solutions work, has managed to make tangible progress in corporate sustainability. The winner was picked by an independent jury and received a prize sum of CHF 50,000. The first winner is Ray C. Anderson, CEO of Interface Inc. ... lees meer

Integratie van allochtonen is taak voor bedrijfsleven

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 1 oktober 2001) Nederlanders zijn geneigd te denken dat ze in een kleurrijke samenleving leven. En niemand zal ontkennen dat Nederland multicultureel is. Echter, in ons land is geen integrale benadering van de ‘nieuwe Nederlanders’ te bekennen. Uit een onlangs verschenen onderzoek van Motivaction blijkt dat bedrijven nog steeds een Nederlandse bril op hebben en daardoor niet de behoeften van de allochtone doelgroep zien. Door het negeren van 2,7 miljoen consumenten in de pr- en marketingstrategie laten bedrijven duidelijk kansen liggen. Zij hebben geen beeld van deze doelgroep en weten niet hoe ze bereikt kunnen worden. Volgens Hans Dijkstal zijn bedrijven lui en wordt er duidelijk te veel geld verdiend. Anders zouden ze wel beter uitzoeken wie hun klanten zijn. ... lees meer

Overheids-milieujaarverslag in 2003 digitaal?

Milieuverslaglegging door bedrijven aan de overheid wordt gemakkelijker en beter. Dat is het doel van een project dat eind volgend jaar moet leiden tot elektronische milieuverslaglegging (E-MJV). In analogie met de belastingdienst zullen milieucijfers door bedrijven elektronisch kunnen worden ingediend, gevalideerd door de overheid en gebruikt door (gerechtigde) afnemers. Dit kan via internet of per modem. De betrouwbaarheid van de rapportage kan daarbij sterk verbeteren als het formulier intelligent wordt gemaakt door het inbouwen van slimme rekenhulpen, controles en -geheugen’. Het huidige rapportageformat wordt in een parallel project eenduidiger en gebruiksvriendelijker gemaakt. Ook inhoudelijk wordt het format aangepast aan de huidige beleidsvragen. ... lees meer