Corporate responsibility messages still short stop of the city

Investors and companies are still not having a meaningful dialogue about the business value of Corporate Responsibility (CR), according to research published today (Wednesday, June 18) at an event hosted by Derek Higgs, Chairman, Business in the Environment. The research report ‘Speaking the Same Language’ was commissioned by Business in the Community and the UK Social Investment Forum and conducted by Arthur D. Little. ... lees meer

World Economic Forum Ranks African Countries on Corruption

Rankings released by the World Economic Forum today reveal that Botswana is the leading country among 21 African economies in terms of quality of public institutions, an Index that consists of the perceived degree of corruption and the rule of contracts and law. Succeeding Botswana in the Public Institutions Index are Tunisia, Gambia and South Africa respectively. ... lees meer

Groene stroom voor alle antenne installaties Vodafone

Vodafone gaat voor al haar 2241 antenne installaties in Nederland gebruik maken van groene stroom. Groene energie wordt opgewekt uit biomassa en waterkracht en brengt geen extra kooldioxide (CO2) in het milieu. Met dit unieke milieuvriendelijke initiatief levert Vodafone een bijdrage aan de vermindering van het broeikasteffect. ... lees meer

KvK Rivierenland ontwikkelt ondernemersvisie op duurzaamheid

De Kamer van Koophandel Regio Rivierenland werkt momenteel aan een integrale ondernemersvisie op duurzaamheid. Adviesbureau DHV ondersteunt de Kamer hierbij. Met de ontwikkeling van deze visie wil de Kamer kansen creëren op het gebied van People, Planet en Profit in de regio. Ook wil de kamer duurzame ontwikkeling regionaal vormgeven, met als doel zowel milieuvoordelen als economische groei van het bedrijfsleven in het Rivierengebied te stimuleren. Voor het ontwikkelen van deze visie verneemt de kamer graag de ideeën van bedrijven in de Regio Rivierenland over duurzame ontwikkeling. ... lees meer

Eindhoven stimuleert maatschappelijk verantwoord ondernemen Inschrijvingen MVO-Award 2003 gestart

De Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)-award is een initiatief van de gemeente Eindhoven en het Eindhovense bedrijfsleven om het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in Eindhoven te stimuleren. De Award beloont bedrijven die concreet vorm willen geven aan hun MVO-beleid. Bedrijven die mee willen dingen naar de MVO-Award kunnen zich tot 1 september 2003 aanmelden op www.mvo-eindhoven.nl. ... lees meer

Duurzaamheid gaat niet via democratie

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 11 juni 2003). Het klimaat voor duurzame producten lijkt gunstiger dan ooit. Toch komt het marktaandeel van dat soort producten zelden boven de 3% uit. Op welk marktaandeel kan een marketeer rekenen die een nieuw duurzaam product introduceert? Blijkens een consumentenonderzoek in opdracht van Max Havelaar uitgevoerd door Trendbox te Amsterdam zegt zo’n 11% van de consumenten ‘altijd’ een eerbaar product te kiezen als dit verkrijgbaar is. We hebben het hier over de zogenaamde ‘believers’: mensen die zeggen de voorkeur te geven aan duurzame producten. Voorwaarde is wel dat het product nieuw is, zich onderscheidt, kwalitatief goed is en bovendien makkelijk verkrijgbaar. ... lees meer

Investor relations onterecht bang voor duurzaamheid

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 11 juni 2003). Duurzaamheidsprestaties verbeteren aantoonbaar de reputatie en de performance van bedrijven. Tijd voor investor relations officers om hun schroom te overwinnen, zegt René Kim Ook investor relations officers, degenen binnen een onderneming verantwoordelijk voor communicatie met financieel analisten en grote beleggers, weten intussen iets van duurzame ontwikkeling. Bedrijfsschandalen en studies over duurzame ontwikkeling hebben bijgedragen aan het besef dat het denken in kortetermijnwinstverwachtingen, bèta’s, en koerswinstverhoudingen tekortschiet. ... lees meer

Vergelijkende studie MVO prestaties 6 grote zuivelbedrijven

Bedrijven worden steeds meer aangesproken op maatschappelijk verantwoord ondernemen. MVO betekent: een goede balans tussen economische rendement, zorg voor het milieu en zorg voor werknemers en consumenten. Het LEI onderzocht in opdracht van het ministerie van LNV hoe zes grote zuivelondernemingen in dit opzicht scoren. Het betreft de Nederlandse FCDF en Campina, en vier bedrijven uit de rest van de EU. De financiële resultaten van de Nederlandse ondernemingen blijven in sommige opzichten achter bij die van de twee grootste buitenlandse concurrenten, het Franse Danone en het Italiaanse Parmalat. Op milieugebied lopen ze daarentegen voorop, samen met Danone. Danone geeft ook de meeste aandacht aan werknemers, consumenten en voedselveiligheid. De Nederlandse ondernemingen doen het op die gebieden niet slecht, maar zouden daarover beter moeten communiceren. ... lees meer