Jongeren geven visie op hun toekomst over duurzaamheid

Hoe denken jongeren over hun toekomst? Deze vraag wordt beantwoord in de visie op duurzame ontwikkeling FOREST 4 FUTURE. Op woensdag 19 december presenteert de Nationale Jongerenraad voor Milieu en Ontwikkeling (NJMO) deze jongerenvisie. Hiervoor is een speciale website ontwikkeld, www.forest4future.nl, die 19 december de lucht ingaat. In de afgelopen 8,5 jaar heeft de NJMO in verschillende projecten aan jongeren gevraagd hoe zij over duurzame ontwikkeling denken. Deze ideeën zijn verwerkt in de visie FOREST 4 FUTURE. Naast de website is een boekje geschreven met de titel ‘Een ontdekkingsreis naar een duurzame toekomst’. Dit boekje beschrijft op symbolische wijze de stappen naar een duurzame wereld. Het verhaal gaat over de kok van restaurant Deze Wereld, die er achter komt dat het vermogen van Deze Wereld uitgeput dreigt te raken. Het verhaal is een introductie op de visie FOREST 4 FUTURE. Het boekje zal vanaf 19 december via www.forest4future.nl (in PDF-formaat) te downloaden zijn. ... lees meer

Stop de terreur van de goede doelen

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 11 december 2001). De ‘l’ van liefdadigheid is weer in de maand. Het is de maand van de sinterklaascadeaus en de kerstpakketten, en dat maakt een mens dubbel ontvankelijk voor verzoeken om ook eens aan anderen te denken die het minder getroffen hebben. De fondsenwervers maken overuren in december. Niet dat ze de rest van het jaar op hun handen zitten, verre van dat. Ik heb er geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, maar ik heb wel de indruk dat de verzoeken om een bijdrage blijven aanzwellen en gaandeweg de omvang hebben bereikt van een onstuitbare lavastroom richting mijn brievenbus. Mijn privé-brievenbus wel te verstaan. Ik heb het een beetje bijgehouden, aanvankelijk uit nieuwsgierigheid, later uit ergernis. Het afgelopen jaar ben ik door minstens vierenvijftig instellingen benaderd, door sommige zelfs ieder kwartaal, met telkens een overtuigend verhaal over hoe dringend de nood en hoe effectief mijn bijdrage. ... lees meer

WERELDBURGERS.NL wil bindende internationale gedragsregels voor bedrijven

Ontwikkelingsorganisaties doen appèl op Tweede Kamer en ministers n.a.v. Notitie Mensenrechten De Nederlandse regering moet zich inzetten voor juridisch bindende spelregels voor internationaal opererende bedrijven, omdat zelfregulering onvoldoende werkt. En: kastendiscriminatie zou één van de speerpunten van het Nederlandse mensenrechten- en ontwikkelingsbeleid moeten worden. Deze twee aanbevelingen doen Cordaid, HOM, ICCO, Justitia et Pax, Pax Christi en de Landelijke India Werkgroep, in een brief aan Tweede Kamerleden en de betrokken ministers naar aanleiding van de behandeling van de Notitie Mensenrechten op 13 december a.s. in de Tweede Kamer. De organisaties behoren tot de 54 landelijke en regionale organisaties, actief op het terrein van internationale samenwerking en duurzame ontwikkeling, die binnen de landelijke campagne wereldburgers.nl samenwerken. De campagne vraagt politici bij hun werk een meer mondiale bril op te zetten. ... lees meer

Chairman of ING Group Addresses Georgetown Business Ethics Institute; Calls for Sustainable Development

In a speech sponsored by the Georgetown Business Ethics Institute on November 28, 2001, Ewald Kist, chairman of the executive board of Amsterdam-based ING Group, one of the world’s largest financial services institutions, said that transparency and balance are the keys to doing business responsibly in the 21st century. He urged his peers in the private sector to respond to heightened public expectations by elevating standards of corporate citizenship. ... lees meer

Studie biedt een vergelijkende duurzaamheidsstudie van de zeven grootste Europese autobedrijven

‘Benchmarking Sustainability in the European Car Industry 2001-2002’: BMW, DaimlerChrysler, Fiat, Porsche, PSA Peugeot-Citroën, Renault en Volkswagen doorgelicht door STOCK at STAKE en geëvalueerd door ETHIBEL op hun duurzaam ondernemerschap. De studie ‘Benchmarking Sustainability in the European Car Industry 2001-2002’ biedt een originele combinatie van analyse en evaluatie en betekent een stap vooruit in de screening, beoordeling en rapportering van duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) op sectorniveau aan de hand van een vergelijking van de zeven grootste bedrijven uit de Europese autosector. Het concept is uniek in verschillende opzichten: Voor het eerst wordt in één studie een vergelijkend onderzoek gepubliceerd dat op een omstandige manier de impact van elk van de zeven bedrijven in alle domeinen van het duurzaam ondenemen in kaart brengt. Het onderzoek behandelt immers zowel het interne sociale beleid als het milieubeleid, het externe sociale beleid en de ethische aspecten van het economische beleid. De studie bevat van elk bedrijf een uitgebreid rapport, gebaseerd op informatie van het bedrijf, aangevuld met onafhankelijk bronnenmateriaal en een sterke input van van diverse betrokken partijen (‘stakeholders’), zoals ondermeer vakbonden en milieuorganisaties. ... lees meer

ING legt ondernemers langs de lat

(Gepubliceerd in De Telegraaf van 7 december 2001). Bankverzekeraar ING Groep gaat het internationale bedrijfsleven niet alleen financieel-economisch de maat nemen, maar ook sociaal, maatschappelijk en milieutechnisch. Naast de 900 analisten van ING Barings, die met name kijken naar omzet- en winstontwikkeling, gaan zeven medewerkers van ING Bank ‘niet-financiële’ informatie vergaren over 800 tot 1000 beursgenoteerde ondernemingen uit binnen- en buitenland. ... lees meer

Scriptieprijs Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

De NBN-Rabobank Scriptieprijs wordt elk jaar uitgereikt aan de schrijver/schrijfster van de – naar het oordeel van de jury – beste afstudeerscriptie, die bedrijfsethiek, integriteit en/of maatschappelijk verantwoord ondernemen als hoofdonderwerp heeft. Eveneens kunnen scripties worden ingediend waarbij bedrijfsethiek een belangrijke invalshoek is binnen een bredere probleemstelling. Voor jurering komen scripties in aanmerking die in het kalenderjaar 2001 bij een in Nederland gevestigde universiteit of een hbo-instelling zijn ingediend en goedgekeurd. Voor beide categorieën (hbo en wo) wordt een prijs van 1.000,- Euro uitgeloofd. De scriptieprijs wordt mogelijk gemaakt door Rabobank Nederland. De scriptieprijs wordt jaarlijks uitgereikt in de maand april tijdens de voorjaarslezing van het NBN. ... lees meer

‘Corporate identity is dé succesfactor’

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 5 december 2001). Volgens prof. dr Rien Segers, sinds kort hoogleraar Cultuur & Bedrijf in Groningen, heeft ‘branding’ zijn hoogtijdagen gehad. ‘Ondernemingen die zich op dat ene aspect van bedrijfscultuur blijven focussen, zullen in de problemen komen.’ Over de opkomst van het ‘Easyjettisme’. Toevoegde waarde, daar is het bedrijfsleven meer dan ooit naar op zoek. Want zoals genoegzaam bekend, er zijn geen slechte producten meer en in de prijs zit de muziek ook niet echt. Wat geeft een product of dienst een onderscheidend voordeel? De een vindt dat bedrijven te weinig werken aan klantloyaliteit. De ander constateert dat goederen commodities worden en dat we door middel van het bieden van ervaringen ‘memorabele herinneringen’ bij de klant moeten oproepen (de beleveniseconomie). En een derde zweert bij ‘branding’ en een vierde bij authenticiteit. ... lees meer