FNV: Internationaal Olympisch Comité (IOC) moet haar inkoopbeleid herzien

Het Olympische vuur dat vorige week werd ontstoken is besmet. De kleding van de 11.500 fakkeldragers is gemaakt in Birma. De FNV, de Schone Kleren Kampagne, Burma Centrum Nederland en de Novib roepen het Internationaal Olympisch Comité (IOC) op haar inkoopbeleid te herzien. FNV-bestuurder Agnes Jongerius ontstak daarom vrijdag 8 februari op de Dam het alternatieve Olympisch vuur. Met deze alternatieve openingsceremonie roepen de vier organisaties het IOC op haar inkoopbeleid aan te passen en zich te conformeren aan de internationale verdragen over mensenrechten en arbeidsnormen. ... lees meer

European CSR Academy brings together leading business schools

A new European Academy on Corporate Social Responsibility is to be launched during July this year, which sees the coming together of some of the continent’s leading business schools. The participants are ESADE (Spain), INSEAD (France), Cranfield Business School, Ashridge Business School (U.K.), Copenhagen Business School (Denmark), The College of Europe and Vlerick Gent Management School (Belgium). ... lees meer

Research Shows Companies at Risk of Bribery & Corruption

Friends Ivory & Sime (FIS), a leading player in Socially Responsible Investment with over Ã??33 billion in assets under management, published the results of a large-scale survey entitled The Governance of Bribery and Corruption: A Survey of Current Practice. The study investigates how businesses are facing up to the risks posed by bribery and corruption. The research, conducted among 82 multinationals drawn from across the UK and Continental Europe, addresses how companies assess the potential risks posed by operating in corrupt environments, and what measures they have in place to manage them. The research highlights that 59% of companies surveyed report having a code of conduct that makes reference to bribery and corruption, fewer than a quarter report having the clearly-defined management systems and lines of accountability that would be needed to back up their policy commitment. Through reoÃ??, its pioneering engagement approach, Friends Ivory & Sime engages in dialogue with companies in which it holds shares, with a view to better assessing the quality of their risk management systems and encouraging the adoption of improved social, environmental and corporate governance practices, where these can enhance shareholder value. ... lees meer

Nederlandse topmanagers blinken uit in politieke correctheid

Nederlandse topmanagers willen strengere regels voor kinderarbeid en meer invloed voor pressiegroepen als Greenpeace tijdens de Wereld Handelsbesprekingen. Managers in andere Europese landen hechten daar minder waarde aan. Dat blijkt uit onderzoek van de koeriersdienst UPS onder 1500 Europese managers uit zeven verschillende landen. Nederland betoont zich hiermee sterk politiek correct. Het lijkt een typische uiting van het dominee/koopman-syndroom dat ons land kenmerkt. ... lees meer

Europeanen hebben meer vertrouwen in NGO’s dan in het bedrijfsleven of de overheid

Europeanen hebben over het algemeen meer vertrouwen in non gouvernementele organisaties (NGO’s) dan in het bedrijfsleven of de overheid. Voor de gemiddelde Amerikaan daarentegen zijn op dit moment bedrijfsleven, overheid en NGO alle drie ongeveer even geloofwaardig. Dit blijkt uit het tweede jaarlijkse onderzoek van Edelman Public Relations onder Europese en Amerikaanse opinieleiders, gepresenteerd tijdens het World Economic Forum in New York. ... lees meer

Column FD: “Beter één p op het netvlies dan drie p’s in de lucht”

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 7 februari 2002). Ondernemingen worden in toenemende mate gestuurd op waardecreatie oftwel aandeelhouderswaarde. Daarnaast is de aandacht voor duurzaam ondernemen of maatschappelijk verantwoord ondernemen sterk toegenomen. Beide ontwikkelingen zijn een gevolg van grotere externe druk op bedrijven. Aandeelhouders dwingen bedrijven weloverwogen om te gaan met het hun verstrekte kapitaal. Een breed spectrum van belanghebbenden (stakeholders) verlangt echter dat bedrijven niet alleen de financiële maar ook de sociale – en milieudimensies expliciet mee wegen in hun besluitvorming. Dit laatste wordt veelal samengevat als de triple P gedachte: een goede prestatie op de drie dimensies people, planet en profit oftewel mensen, milieu en winst. ... lees meer

Sir Peter Davis launched social responsibility reporting UK website

Sir Peter Davis, the chairman of Business in the Community, launched of a new source of company information for City analysts, investors, consumers and other stakeholders. The Impact on Society Reporting Website is a new online research tool for those interested in how businesses impact the communities in which they operate. For the first time, people are able to see a consistent framework for measuring, reporting and communicating business impacts. ... lees meer

CSR topics in Global CEO Survey

CEOs the world over are taking decisive actions to address the challenges of the global economy, become more transparent in the information shared with investors, and capitalise on the promise of the Internet — all the while maintaining focus on their companies’ corporate social responsibility. These are a few of the key findings from PricewaterhouseCoopers’ fifth annual Global CEO Survey, conducted in conjunction with the World Economic Forum. Results of the survey, which enjoyed record participation this year with 1,161 CEOs from 33 countries, were announced by Global CEO Sam DiPiazza at the annual meeting of the World Economic Forum in New York. ... lees meer