Maatschappelijke verslagen zijn nauwelijks transparant

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 23 september 2003). Het Global Reporting Initiative heeft richtlijnen opgesteld voor de opbouw en inhoud van duurzaamheidsverslagen. Vele bedrijven volgen die. Op basis van onderzoek van tien onlangs verschenen verslagen stelt Femke Zwaal vast dat deze nieuwe generatie jaarverslagen nog veel aan communicatiekracht kan winnen. ... lees meer

Aanbieding advies MVO-verslaggeving RJ

Op donderdag 25 september 2003 overhandigt Martin Hoogendoorn, voorzitter van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ), tijdens een speciale bijeenkomst in Den Haag Richtlijn 400 ‘Jaarverslag’ en ‘Handreiking voor Maatschappelijke verslaggeving’ aan de Staatssecretaris van Economische Zaken, Karien van Gennip. ... lees meer

MVO opvolger van marketing”

-Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is de opvolger van marketing. MVO is het businessmodel van de 21ste eeuw.’ Dat zegt marketingdeskundige Goos Geursen in het nieuwste nummer van P+ People Planet Profit. Volgens Geursen begint het duurzame denken langzaam door te dringen in het reclamevak en bij mediabureaus. ... lees meer

Landmark Survey of CSR teaching and academic reserch in Europe

The most comprehensive survey ever conducted on corporate social responsibility (CSR) teaching and research in European academic institutions was launched today by the European Academy of Business in Society (EABIS) and the Nottingham University Business School’s International Centre for Corporate Social Responsibility (ICCSR). ... lees meer

‘Ahold moet nodig met samenleving in gesprek’

(Gepubliceerd in Het Nederlands Dagblad van 17 september 2003). De omzet bij supermarktconcern Albert Heijn daalt harder dan bij de concurrentie. Uit boosheid over de miljoenenhonorering van Ahold-topman Anders Moberg blijven klanten weg. ,,Het is twijfelachtig om personeel van een supermarkt te treffen voor iets waar het part noch deel aan heeft”, zegt Rob van Tilburg, hoofd duurzaam ondernemen bij het adviesbureau DHV. Om de boycot het hoofd te bieden, adviseert Van Tilburg de Ahold-top de dialoog met de samenleving te zoeken. ,,Het kan allemaal wel wat respectvoller.” ... lees meer

Perla koffie Albert Heijn verantwoord geproduceerd

Perla, het koffie-huismerk van Albert Heijn, wordt ingekocht volgens de productie- en gedragscode die door de Stichting Utz Kapeh is opgesteld. Voor de vers gebrande en gemalen koffie van het Eigen Merk Perla, gebruikt Albert Heijn alleen maar koffie die conform de richtlijnen van Utz Kapeh is ingekocht en dus op een verantwoorde wijze is geproduceerd. Vandaag is bovendien de website www.ah.nl/perla geïntroduceerd. Op deze site kunnen klanten achterhalen van welke koffieboeren hun pak Perla koffie afkomstig is. ... lees meer