De Tweede kamerleden Van der Staaij en Huizinga-Heringa hebben de volgende motie ingediend op 17 november jl.
...
lees meer
In het novembernummer van Forward, het maandblad van het VBO, staan de resultaten van een enquête waarin aan bedrijfsleiders werd gevraagd hoe zij ngo’s percipiëren. De enquète werd uitgevoerd bij 165 bedrijfsleiders van kleine en middelgrote ondernemingen door Ogilvy Public Relations op vraag van het VBO. Resultaten : slechts 30% van de ondervraagde ondernemingen onderhouden een relatie met ngo’s. Om wat te doen ? De belangrijkste redenen hebben te maken met maatschappelijk verantwoord ondernemen of met beeldvorming.
...
lees meer
ABN AMRO heeft afgelopen dinsdag tijdens de uitreiking van de SponsorRing 2003 de oeuvreprijs gewonnen.
Meer dan 250 sponsorprofessionals zagen dat Ellen Kousen van ABN AMRO de prijs overhandigd kreeg uit handen van Ajax-directeur Arie van Eijden.
Volgens de jury laat het sponsorbeleid van ABN AMRO een grote continuïteit zien, dat ieder jaar weer op creatieve en effectieve wijze wordt ingevuld. De bank is volgend jaar voor de 31e keer hoofdsponsor van het ABN AMRO World Tennis Tournament in Ahoy’ Rotterdam en sponsort voetbalclub Ajax al 13 jaar. Ook met de sponsoring van de tentoonstelling, zoals vorig jaar Van Gogh & Gauguin, weet men veel eer in te leggen.
Behalve ABN AMRO was ook Nationale-Nederlanden genomineerd voor de oeuvreprijs.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 20 november 2003).
Hoe geloofwaardig is Ahold als het zegt dat het zijn koffie voor 100% inkoopt bij kleine boeren. Roeien tegen de publieke opinie in?
Ahold steekt nu al enkele jaren geld en tijd in duurzaamheidsprojecten: koffie, vis en energiezuinige supermarkten (koeling). Het supermarktconcern brengt een apart verslag uit over hoe het omgaat met mens en milieu. Eind vorig jaar werd de tijd rijp geacht om het koffie- en het visverhaal ook naar de consument uit te dragen.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 19 november 2003).
Een van de allerbelangrijkste trends in de welvarende westerse wereld is onmiskenbaar: maatschappelijk verantwoord ondernemen . Oudere doelgroepen – senioren en babyboomers – willen het omdat het onder hun definitie valt van wat een kwalitatief goed leven inhoudt én van wat kwalitatief goede producten zijn. Jongeren willen het omdat ze het sympathiek vinden en hard nodig na 11 september; onderschat de nawerkingen van die wereldgebeurtenis niet.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Trouw op 15 november 2003).
,,Sjors, doe jij mee? Het liefst wil Sjors onder zijn stoel duiken, want echt een lekker verhaal heeft hij niet. Traag staat hij op en stamelt enkele gemeenplaatsen uit het handboek bankmanager. De toehoorders reageren teleurgesteld. Hier had iets moois kunnen ontstaan, het momentum was er, maar Sjors doet niet mee.
...
lees meer
In 2004 wordt zo goed als zeker het Nederlands Sociaal Forum (NSF) opgericht, een regionale variant van het Wereld Sociaal Forum (WSF) en het Europees Sociaal Forum (ESF). Op het ESF in Parijs vorige week vonden besprekingen over één Nederlandse beweging plaats. Het slagen van een goed debat in Nederland over de onderwerpen over een ‘andere wereld’ hangt ook af van de media en leiders.
Verschillende niet-gouvermentele organisaties (NGO’s), waaronder Novib en Milieudefensie, melden dat de oprichting van een NSF binnen één jaar Ã??zeer waarschijnlijkÃ?? is.
Ook Olivier Hoedeman, anders-globalist, onderzoeker en campagnevoerder voor Corporate Europe Observatory (CEO) denkt dat de beweging er zal komen. De Nederlandse NGO`s werken volgens hem actiever mee dan ooit.
...
lees meer
A new website carrying the latest news and information about the commercial rationale for corporate responsibility from the UK and around the world went live this week.
The website is led by AccountAbility, a leading international corporate responsibility and sustainable development organisation, and the Center for Corporate Citizenship at Boston College in the USA, in partnership with ten other likeminded organisations around the world.
...
lees meer
Big business may be catching the sustainable development bug, but small and medium size enterprises (SMEs) are resistant to the business case. What can be done to make sustainability more inclusive? A new WBCSD discussion paper explores the issues.
There’s no denying that interest and involvement of business in sustainable development have increased tremendously over the past 10 years. But while the concept has embedded itself in the psyche of brand conscious multinationals, the culture and management systems of SMEs have hardly changed at all – especially those at the smaller end of the spectrum.
...
lees meer
Key performance indicators for HIV/AIDS reporting by all organisations were released today by the Global Reporting Initiative (GRI) at an event hosted by the South African Human Rights Commission.
-Standardised HIV/AIDS public reporting is an essential element of the global response to the pandemic” stated Paul Hohnen, GRI Strategic Director, in Johannesburg for the launch of the reporting framework.
To address this need, the GRI, sponsored by the Bill and Melinda Gates Foundation, initiated a multi-stakeholder process based in South Africa to build a comprehensive and credible framework for HIV/AIDS reporting.
...
lees meer
The November 2003 Update of the Global Reporting Initiative (GRI).
...
lees meer
Anna Diamantopoulou European Commissioner responsible for Employment and Social Affairs The role of public policies in promoting CSR Address at the Presidency Conference on Corporate Social Responsibility Venice, 14 novembre, 2003
...
lees meer