(Gepubliceerd in De Volkskrant op 27 mei 2004).
In de kledingbranche wordt onvoldoende aandacht besteed aan maatschappelijk ondernemen. Dat stelt Goede Waar en Co. Deze alternatieve consumentenbond hield daarom bekende ketens tegen de ‘verantwoordelijke meetlat’. Het modemerk van Kuyichi scoorde hoog, de meeste merken kwamen er bij de bond echter bekaaid vanaf.
...
lees meer
Consumenten houden bij hun oordeel over de producten, aandelen en de banen die een bedrijf aanbiedt, niet alleen rekening met de deskundigheid maar ook met reputatie op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid van het bedrijf. Echter, die reputatie hangt af van de manier waarop een bedrijf zijn ondernemingsmerk laat zien in communicatie over producten, het zogenaamde corporate merkenbeleid. Dit stelt Guido Berens in zijn proefschrift Corporate branding: De ontwikkeling van ondernemingsassociaties en hun invloed op de reacties van belanghebbenden, waarop hij vrijdag 4 juni 2004 promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
...
lees meer
(Gepubliceerd in de PZC van 18 mei 2004).
Dow Terneuzen is niet blij met de storingen die de fabriek vorig jaar troffen, zo blijkt uit het milieujaarverslag over 2003 dat gisteren werd voorgelegd aan de eigen medewerkers. Regelmatig moest het bedrijf als gevolg van storingen affakkelen.
...
lees meer
May 2004 news update of the Global Reporting Initiative (GRI).
...
lees meer
(Published in The Financial Times of 24 May 2004).
A report on the practice of corporate social responsibility (CSR) by Dutch companies in India has come down heavily on these companies for not living up to their responsibility.
...
lees meer
ISO (International Organization for Standardization) has launched a Web site – www.iso.org/sr – to support the International Conference on Social Responsibility that it is holding on 21-22 June 2004 in Stockholm, Sweden
...
lees meer
(Gepubliceerd in Trouw op 22 mei 2004).
De Europese Unie moet het verbruik van duurzame energie bevorderen door concurrerende stroombedrijven te verplichten een bepaald percentage aan groene stroom (uit zon, wind, water en biomassa) te produceren of te verhandelen. Dat voorstel staat in het duurzaamheidsverslag 2003 van het Nederlandse energieconcern Nuon, dat deze week is gepubliceerd.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Algemeen Dagblad van 18 mei 2004).
Het milieu? Oké, daar wil een bedrijf nog wel eens aan denken. Maar een te hoge hypotheek? En criminelen op internet? Bedrijven voelen zich nauwelijks verantwoordelijk voor de effecten van wat ze doen.
...
lees meer
TPG N.V., headquartered in Amsterdam, is the holding company for Royal TPG Post and TNT. It is a global provider of mail, express and logistics services employing 163,000 people in 64 countries and serving over 200 countries.
...
lees meer
(Gepubliceerd in het NRC van 27 april 2004).
Economisch filosoof en schrijver Johan Norberg ziet niets in maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Enron en Shell waren hierin het meest actief.”
...
lees meer
(Gepubliceerd in het NRC van 8 mei 2004).
Economisch filosoof en schrijver Johan Norberg heeft blijkens zijn uitspraken in NRC Handelsblad van 27 april wel erg oppervlakkig gefilosofeerd over het onderwerp maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hij verwart dat laatste begrip steeds met liefdadigheid, terwijl het om wezenlijk iets anders gaat.
...
lees meer
The Global Reporting Initiative (GRI) today welcomed the release by the International Organisation for Standardisation (ISO) of the report on social responsibility prepared by its multi-stakeholder Advisory Group on Social Responsibility (SR) . The report responds to a mandate from ISO to make recommendations to the international standards body about what role there might be for ISO to play in the development of SR related standards.
...
lees meer