New report highlights benefits of NGO partnerships for companies

A new report from the Nordic Partnership takes the temperature of business/NGO partnerships in the Nordic region one year after the 2002 Johannesburg Summit. The report, -A New Era of Nordic Partnerships for Sustainability?” finds that many Nordic organisations are struggling to find their place in this new era of partnerships, despite the Nordic tradition of stakeholder dialogue. ... lees meer

Max Havelaar-bananen behalen beste resultaat in Europese consumententest

In opdracht van zes Europese consumentenorganisaties heeft een Belgisch onderzoeksbureau gedurende één jaar onderzoek gedaan naar bananen van Chiquita, Dole, Del Monte, Turbana, Fyffes, Noboa en Max Havelaar. In dit internationale onderzoek naar de ethiek in de bananenhandel en productie is vooral gelet op sociale en milieucriteria en de transparantie. Bananen met het Max Havelaar Keurmerk krijgen op alle criteria de hoogste score. ... lees meer

Laat afspraken over duurzaamheid buiten kartelverbod

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 20 januari 2004). De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) bestaat vijf jaar. In die tijd ontwikkelde de NMa zich tot een geduchte kartelpolitie. De organisatie strijdt terecht tegen misbruik van economische machtsposities, monopolies en tegen (te) vergaande mededingingsafspraken door brancheorganisaties en ketens. Tegelijkertijd remt de rigide aanpak de (internationale) duurzame ontwikkeling. De NMa zou zich flexibel moeten opstellen tegenover ketenafspraken die over duurzaamheid gaan. ... lees meer

Ruim baan voor het grootkapitaal

(Gepubliceerd in Trouw op 24 januari 2004). Wanneer wordt duurzaam ondernemen business as usual? kopt de uitnodiging van de zoveelste congres over ‘ondernemen met hoofd en hart’. Tja, wanneer? Deze week was het de beurt aan het Brits-Nederlandse olieconcern Shell, dat na de nachtmerrie van de Brent Spar snel een voortrekkersrol kreeg als een maatschappelijk verantwoorde onderneming. ... lees meer

Ontwikkelingshulp gebeurt ter plekke

(Gepubliceerd in Trouw op 23 januari 2004). Het publiek is moe van de medelijden opwekkende spotjes van de hulporganisaties, aldus ‘Per saldo’ (Trouw, 17 januari), geïnspireerd door de actie van de UNDP, die ondernemingen en banken aanspreekt om geld te geven voor ontwikkelingssamenwerking. ... lees meer

Postcodeloterij schept geen betere wereld

(Gepubliceerd in Trouw op 22 januari 2004). Deelnemers aan de Postcodeloterij spelen mee in de prettige wetenschap dat 44 goede doelen profiteren van de prijs van hun lot. Maar een loterij ademt een andere geest uit dan nodig is voor een betere wereld. ... lees meer

Duurzaamheid moet verplicht

(Gepubliceerd in Trouw op 22 januari 2004). De Europese Unie moet bedrijven wettelijk verplichten om zich in ontwikkelingslanden te houden aan mensenrechten, sociale en milieuregels. Vrijwillige codes waarop multinationals zich nu baseren, schieten schromelijk tekort, zegt de Britse ontwikkelingsorganisatie Christian Aid. ... lees meer

Kenniscentrum MVO komt niet van de grond

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 23 januari 2004). Het Kenniscentrum Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen , waarvan onlangs al een directeur benoemd is, komt mogelijk helemaal niet van de grond. De Tweede Kamer voelt er veel voor om de voorgenomen activiteiten van dit kenniscentrum, een initiatief van het ministerie van Economische Zaken, onder te brengen bij het bestaande Nationaal Initiatief voor Duurzame Ontwikkeling (Nido) te Leeuwarden. ... lees meer