Duurzaam? Maak chocoladereep kleiner”

(Gepubliceerd in Het Nederlands Dagblad van 17 maart 2004). Nog even, en voedingsconcerns zoals Unilever komen in actie om te voorkomen dat hun klanten te dik worden van hun chocola. Dat zegt Rob van Tilburg na een onderzoek onder zeventien Nederlandse multinationals. ,,Bedrijven nemen maatschappelijk verantwoord ondernemen serieus.” ... lees meer

LEI: Duurzaam investeren geremd

Agrarische bedrijven zijn terughoudend in duurzaam investeren door onduidelijkheid over de rol van de overheid bij het stimuleren van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat constateert het Landbouw Economisch Instituut (LEI) naar aanleiding van een onderzoek. ... lees meer

Duurzaam ondernemen winstgevend”

(Gepubliceerd in De Stentor van 12 maart 2004). Bedrijven in het midden- en kleinbedrijf weten weinig van duurzaam ondernemen af. Zouden ze vanuit die filosofie werken, dan levert dat winst op en is de wereld beter af. Om duurzaam ondernemen te bevorderen is het Kennisplatform Duurzaam Ondernemen Oost-Nederland opgericht. ... lees meer

Companies that Count: results of the UK Corporate Responsibility Index published

The results of the second Corporate Responsibility Index were published today (Sunday, March 14th 2004) in The Sunday Times ‘Companies that Count’ supplement. Participation in the Index is up by 14% on the previous year, with 139 companies now using it as a tool to manage, measure and report their corporate responsibility. The results reveal an increase in the average score up from 68% to 80%. ... lees meer

Gulpener brouwer wil meer dan rendement

(Gepubliceerd in Trouw van 15 maart 2004). De Gulpener bierbrouwerij is een kleine speler in Nederland. Het bedrijf probeert zich te midden van de grote concerns te handhaven door echt werk te maken van duurzaam ondernemen en zich verantwoordelijk te voelen voor de regio waarin het opereert. ... lees meer

Onderzoek DHV: “Maatschappelijke verantwoordelijkheden worden door multinationals vaak intuïtief en ad hoc benoemd”

Eigen verantwoordelijkheden ten aanzien van maatschappelijke issues zoals milieuschade, kinderarbeid en mensenrechten worden door veel Nederlandse multinationals vaak intuïtief en naar aanleiding van concrete voorvallen benoemd. Dit blijkt uit gesprekken van advies- en ingenieursbureau DHV met bestuursleden van zeventien grote Nederlandse multinationals. De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd op het vijfde Sustainibility Congres op 16 maart in ’t Spant in Bussum. ... lees meer

Rekenkamer publiceert achtergrondstudie ‘Verbreding van de publieke verantwoording’

‘Verbreding van de publieke verantwoording’ is een thema dat extra aandacht krijgt in het rapport ‘Verantwoording en toezicht bij rechtspersonen met een wettelijke taak, deel 4’. In een tegelijk gepubliceerde achtergrondstudie ‘Verbreding van de publieke verantwoording’ diepen wij allerlei vormen van verantwoording aan andere partijen dan de verantwoordelijke minister verder uit. Aan bod komt ook maatschappelijk verslagggeving/GRI. ... lees meer

ANEC Position Paper Standardisation and Corporate Social Responsibility

This position paper outlines the requirements and recommendations as identified by ANEC with respect to the desirability and feasibility of standards on Corporate Social Responsibility (CSR). Both at national and international level, initiatives exist related to CSR and standardisation. In some countries, the national standards body embarked on elaborating a national CSR standard, whilst the Consumer Policy Committee of ISO (ISO COPOLCO) recommended to ISO Council to explore the feasibility and desirability of a Management System Standard (MSS) in line with ISO 9000/ISO 14001 on CSR. In addition, at European level, a Multi-stakeholder Forum was set up to improve knowledge about the relationship between CSR and sustainable development. ... lees meer

Renaat Landuyt: “Drie publieksacties om het toekomstgericht ondernemen in Vlaanderen te stimuleren”

Vandaag blikt Renaat LANDUYT, minister vice-president van de Vlaamse regering en Vlaams minister van werkgelegenheid, terug op ruim drie jaar TRIVISI. TRIVISI is het ambitieuze project van minister LANDUYT dat het toekomstgericht ondernemen in Vlaanderen moet stimuleren en waar de aandacht voor mens, milieu en maatschappij centraal staat. Reeds meer dan 1.500 bedrijven en organisaties zijn in het TRIVISI-project meegestapt. Om het verantwoord ondernemen ook bij het brede publiek bekend te maken lanceert de minister vandaag de drie publieksacties “Kinderen toegelaten”, “Bedrijfsleiders van morgen” en “Jongeren over toekomstgericht ondernemen”. Daarnaast zijn er ook nog initiatieven gericht op de bedrijven. Deze acties zijn een concrete realisatie van de ondernemingsconferentie van eind vorig jaar. ... lees meer