(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 30 maart 2004).
Tijd en plaats van handeling: een week geleden, Parijs, de Conservatoire national des Arts et Métiers, een gerenommeerde instelling van wetenschappelijk onderwijs in praktijkgerichte vakken.
Inzet: een promotie op het gebied van de bedrijfsethiek, in de vorm van een ’thèse sur travaux’. Deelnemers: de promovendus, een zestigjarige Israëlische oud-zakenman, en de promotiecommissie, ‘le jury’, bestaande uit de promotor en vier toegevoegde hoogleraren, waaronder mijzelf.
Uitslag: de doctorstitel, met de aantekening ’très honorable’, wat ‘zeer eervol’ betekent maar in Nederlandse verhoudingen neerkomt op ‘ruim voldoende’.
Een belangrijke vraag in de anderhalf uur durende sessie was: kunnen minderheidsaandeelhouders speciale morele rechten doen gelden? En zo ja, op welke grond?
...
lees meer
(Gepubliceerd in De Standaard van 26 maart 2004).
De tijd dat bedrijven er maar op los konden produceren en vervuilde lucht de atmosfeer in blazen, ambtenaren omkopen aan rijke tafelen en hun personeel als een bende imbecielen behandelen, ligt duidelijk achter ons. Managers moeten verantwoording afleggen aan de samenleving. Gewoon veel winst maken volstaat niet meer.
...
lees meer
Op 28 maart hebben Sara Lee/DE, moederorganisatie van Douwe Egberts Nederland, en Stichting Utz Kapeh een partnership aangekondigd.
De samenwerking betreft het inkopen van Utz Kapeh gecertificeerde koffie en het certificeren van koffieproducenten.
...
lees meer
The WBCSD released “Doing business with the poor: A field guide”. Dhtis guide explores how several companies are starting to break into an untapped market of over four billion potential customers in ways that benefit both the poor and the company.
...
lees meer
Nederlandse bedrijven in India brengen maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) nog maar mondjesmaat in de praktijk. Multinationals hebben meestal wel een officieel MVO- beleid, maar laten de uitvoering over aan de Indiase dochteronderneming. Bij -MKB bedrijven’ ontbreekt meestal een beleid. Voor alle bedrijven geldt dat zij niet of nauwelijks nagaan of de productie in de veelal omvangrijke -uitbestedingsketen’ wel op een maatschappelijk verantwoorde manier plaatsvindt.
Dat geldt ook als het om een gevoelig onderwerp als kinderarbeid gaat.
...
lees meer
A recent Global Environmental Management Initiative report adds to the growing body of evidence correlating social and environmental performance with shareowner value.
...
lees meer
Het Schiedamse bedrijf IHC Caland moet meer druk uit oefenen op de Burmese junta om de mensenrechten in Burma te respecteren en dwangarbeid tegen te gaan. Het bedrijf heeft in het afgelopen jaar naar aanleiding van alle maatschappelijke en politieke druk- enkele positieve stappen gezet maar dit is onvoldoende en bovendien minder dan wat het bedrijf eerder aan diverse critici (waaronder het Burma Centrum Nederland en Milieudefensie) had toegezegd. Het Burma Centrum heeft het bedrijf hierop aangesproken en verwacht meer concrete actie. Vandaag presenteert het bedrijf diens jaarcijfers en plannen voor het komende jaar.
...
lees meer
‘Duurzame producten zijn slecht zichtbaar, beperkt herkenbaar, hebben een beperkt aanbod en beperkte distributie en verkoop. Ze zijn teveel georiënteerd op -what’s in it for the world’ en vullen -what’s in it for me’ voor de mainstream consument te weinig in.’ Dat zegt Jan Hoijtink van het Nederlands Initiatief voor Duurzaam Ondernemen (NIDO).
...
lees meer
The World Bank Group (WBG), whose mission is to alleviate poverty in the developing world, exerts influence not only through its own investments and actions, but also as an exemplar. A coalition of US- and Canada-based socially responsible investment (SRI) advocates is urging WBG President James Wolfensohn to set just such an example by implementing recommendations of the Extractive Industries Review (EIR).
...
lees meer
De internationale organisatie GRI wil nieuwe richtlijnen maken voor jaarverslagen van goede doelen en niet-gouvermentele organisaties (NGO’s).
...
lees meer
De helft van de Nederlandse consumenten gelooft niet dat ondernemingen milieu of maatschappelijke vraagstukken daadwerkelijk serieus nemen, blijkt uit onderzoek van GlobeScan/Environics.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Forum van 25 maart 2004).
Izaak van Melle (62) leidde 26 jaar de gelijknamige snoepfabriek. Drie jaar geleden, na de fusie met Perfetti, zette hij er een punt achter. Wat doet hij nu en hoe kijkt hij terug?
Sinds mijn vertrek speel ik nog een klein rolletje bij Perfetti Van Melle. Ik ben commissaris bij de Nederlandse tak van het bedrijf. De eerste twee jaar na mijn vertrek zat ik bovendien in een adviescommissie met Augusto Perfetti, ter begeleiding van de fusie.
...
lees meer