(Dit artikel van Eveline Lubbers is verschenen in Kleintje Muurkrant nr 390, 16 april 2004)
De tegenvallende gas- en oliereserves veroorzaakten grote onrust onder de aandeelhouders. In enkele weken ging 10 miljard euro van de beurswaarde van Shell in rook op. Geheel in de geest van deze tijd -waar de aandelenkoers is gekoppeld aan reputatie en charisma- richt de kritiek zich op topman Phill Watts. Hij wist de publieke arena te mijden tot bij de presentatie van de kwartaalcijfers, en dacht daar weg te komen met een deemoedig excuus over de gemaakte fouten. Shell dreigt terug te vallen in de arrogante houding, die het concern decennia lang eigen was.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 10 april 2004).
Nederlandse bedrijven in India brengen maatschappelijk verantwoord ondernemen ‘mondjesmaat in de praktijk’. Multinationals hebben vaak wel een officieel beleid voor verantwoord ondernemen in ontwikkelingslanden, maar ze laten de uitvoering daarvan over aan de Indiase dochteronderneming en dat levert niet het gewenste resultaat op. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Corporate Social Responsibility in India – Policy and practices of Dutch companies’ in opdracht van de Landelijke India Werkgroep.
...
lees meer
High performing businesses show a strong correlation between CSR (corporate social responsibility) activities and stronger performance in terms of productivity and profitability than other businesses, according to new analysis conducted by The Work Foundation and The Virtuous Circle. The report, Achieving High Performance: CSR at the Heart of Business, published on 25 March 2004, argues that there is now a sufficient weight of empirical evidence to indicate that building CSR activities into the heart of business strategy leads to higher productivity and profitability.
...
lees meer
Three European firms today beat 26 other national Award winning organisations from 15 European countries when they received awards for excelling at reporting on the social and environmental impacts of their activities. Awards winners in the eighth year of the European Sustainability Reporting Awards (ESRA) were Novo Nordisk A/S (Denmark) and Aalborg Portland A/S (Denmark). Slibverwerking Noord-Brabant (Netherlands) received a Commendation.
...
lees meer
U.S. businesses are lagging behind their counterparts in
Europe, Australia and South Africa in taking seriously their corporate social responsibility or CSR,
according to a new study released today by Echo Research, the global specialists in reputation
audit and analysis. While, major U.S. multinationals still lead in philanthropy, they have a -blind
spot” that misses the growing importance of CSR to socially responsible investing around the
world, the study found.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Trouw op 1 april 2004).
Projectontwikkelaar Bouwfonds gaat in 20 procent van al zijn nieuwbouwwoningen in Nederland voortaan alleen maar duurzaam geproduceerd hout met het FSC Keurmerk vertimmeren. Bouwfonds is de eerste grote projectontwikkelaar die een dergelijke stap zet.
...
lees meer
Duurzaam ondernemen is lef hebben en vertrouwen in de toekomst. Wie duurzaam onderneemt, neemt maatschappelijke verantwoordelijkheid en investeert nú in later. De kunst is om bewust om te gaan met bedrijfsresultaten, zonder dat dit ten koste gaat van medewerkers en het milieu. Stichting Milieufederatie Limburg, de Kamer van Koophandel Zuid-Limburg en de Provincie Limburg belonen bedrijven die zoeken naar vormen van duurzaam ondernemen en moedigen overige bedrijven aan dit ook te doen. Het thema dit jaar is: Gedurfd duurzaam: ondernemen met visie. Te winnen: 5.000,- en een kunstwerk. En volop aandacht in de media, aldus Peter Thissen, een van de genomineerden van de Duurzaamheidsprijs in 2003.
...
lees meer
Metals and oil magnate Viktor Vekselberg surprised the country in February when he dropped over $90 million to return the Faberge egg collection to Russia. Just last month Roman Abramovich’s Sibneft assumed a $54 million sponsorship deal with Moscow soccer team CSKA.
Oligarchs are scrambling to outdo themselves in conspicuous displays of giving, but are such investments into the arts and sports a corporate duty or a purely voluntary decision?
...
lees meer
Elektronicaconcern Philips gaat graag prat op zijn -maatschappelijk verantwoorde ondernemen’. Uit onderzoek van de Campagne tegen Wapenhandel blijkt echter dat Philips kennelijk geen moeite heeft met wapenleveranties aan Israël. Het bedrijf stelt op zijn webpagina dat het F-16 en Apache onderdelen verkoopt aan NAVO-landen en Israël. De leveringen vinden plaats binnen het kader van het zogenaamde compensatiebeleid.
...
lees meer
SustainAbility, in partnership with the United Nations Environment Programme and Standard & Poor’s, are calling for companies and organisations producing sustainability reports/websites to submit their latest report/website for the next Global Reporters international benchmark survey.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Trouw op 30 maart 2004).
Koffiebrander Douwe Egberts gaat vier procent van de omzet in Nederland verkopen met het Utz Kapehcertificaat. Daarmee zet het bedrijf een belangrijke stap in het duurzamer maken van de koffiemarkt.Maatschappelijke organisaties spreken van een doorbraak.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Trouw op 29 maart 2004).
Voor ‘overbodige luxe’ moet je niet naar Aldi. De Duitse supermarktketen, die zijn beperkte keuze tot handelsmerk heeft verheven, geeft geen euro meer uit dan strikt noodzakelijk. Zo op het oog een mooi principe, want wie tussen de dozen van Aldi boodschappen doet, betaalt geen cent te veel.
...
lees meer