(Gepubliceerd in Het Nederlands Dagblad van 6 mei 2004).
Werknemers die zich in de tijd van de baas inzetten voor de maatschappij, zijn op verscheidene fronten zeer rendabel voor het bedrijf. Deze mensen staan positiever in hun werk en produceren uiteindelijk beter dan mensen die geen vrijwilligerswerk doen.
...
lees meer
The World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) is a new sponsor to the Sustainability Leadership Award. The award, launched in 2001 by Sustainability Asset Management (SAM) and the Sustainable Performance Group (SPG), honors extraordinary leadership by individuals working within or in cooperation with the private sector to make sustainability happen.
...
lees meer
The World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) and World Resources Institute (WRI) today released a new edition of the international standard used worldwide by businesses to report and set targets for their greenhouse gas emissions (GHGs).
...
lees meer
De goede naam van een bedrijf of merk wordt bepaald door een ingewikkelde mix van rationele én emotionele overwegingen van de stakeholders. Inzicht daarin kan veel betekenen voor de effectiviteit van corporate communicatie.
...
lees meer
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Rapportage Wet SAMEN 2002 28 april 2004
...
lees meer
De hoofdleverancier van Albert Heijn, Konmar en Super de Boer, het Nederlandse bedrijf Heiploeg, importeert garnalen uit dictatoriaal Burma. De Burmese militaire junta is zelf betrokken bij de garnalenindustrie. Hierbij hebben de dictators ook gebruik gemaakt van dwangarbeid. Dit blijkt uit onderzoek van Goede Waar & Co, dat deze vandaag heeft gepubliceerd.
...
lees meer
Op 19 mei worden de resultaten van het project Duurzaam Groningen bekend gemaakt tijdens een slotmanifestatie in het Gasuniegebouw te Groningen. De Groninger gedeputeerden Hans Gerritsen (economie) en Tonnis Musschenga (milieu) gaan in op de vraag: gaat Duurzaam Groningen verder dan vandaag? Zij en anderen proberen daarop een antwoord te vinden, door de resultaten te delen met de deelnemers aan de slotmanifestatie.
...
lees meer
A recent international survey by GlobeScan Inc. (formerly Environics International) reveals that consumers in North America, Europe, and Australia are consulting corporate social and environmental reports more commonly than originally thought. Knowledge of a company’s social report also appears to improve consumer impressions of the company and positively affects their purchasing behavior. All told, these findings present a strong business case for the general public being a potential target audience for corporate social and environmental reporting.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 8 mei 2004).
Het was een opmerkelijk schouwspel, drie weken geleden in de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties in New York. Op de plaats waar normaal gesproken ministers of ambassadeurs de crises in de internationale politiek bespreken, zat opeens Heinrich von Pierer, bestuursvoorzitter van het Duitse industriële conglomeraat Siemens . Hij kreeg uitgebreid de tijd om tijdens een hoorzitting zijn visie te geven op de rol van het bedrijfsleven bij het voorkómen van conflicten en het herstellen van de vrede in de wereld.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 27 april 2004)
Hoe valt het streven van INGnaar maatschappelijk verantwoord ondernemen te rijmen met de investering in antipersoonsmijnen, die nota bene middels een internationaal verdrag verboden zijn?
...
lees meer
Jonge, snelle veelverdieners verrijken hun leven anno 2004 door zich ook regelmatig in de tijd van de baas in te zetten voor het algemeen nut. Ze willen hun leven meer inhoud geven door niet alleen veel geld te verdienen maar ook charitatief actief te zijn. En de baas kan er blij mee zijn, want uit een eerste onderzoek blijkt dat het leidt tot een positievere en productievere werknemer.
...
lees meer
(Gepubliceerd in De Standaard op 17 april 2004).
Vraag een doorsnee consument om een bananenmerk te noemen, en je krijgt gegarandeerd Chiquita als antwoord. Die naamsbekendheid is een enorme troef, die het bedrijf wil uitspelen om meer te worden dan zomaar een bananenproducent. Michel Loeb, de Belgische manager die sinds januari de Europese activiteiten van Chiquita leidt, staat mee symbool voor de nieuwe wind die bij de fruitmultinational waait.
...
lees meer