Moet Côte d’Or letten op uw gewicht?

(Gepubliceerd in Het Algemeen Dagblad van 18 mei 2004). Het milieu? Oké, daar wil een bedrijf nog wel eens aan denken. Maar een te hoge hypotheek? En criminelen op internet? Bedrijven voelen zich nauwelijks verantwoordelijk voor de effecten van wat ze doen. ... lees meer

WBCSD welcomes new member: TPG N.V.

TPG N.V., headquartered in Amsterdam, is the holding company for Royal TPG Post and TNT. It is a global provider of mail, express and logistics services employing 163,000 people in 64 countries and serving over 200 countries. ... lees meer

MVO heeft niets te maken met liefdadigheid

(Gepubliceerd in het NRC van 8 mei 2004). Economisch filosoof en schrijver Johan Norberg heeft blijkens zijn uitspraken in NRC Handelsblad van 27 april wel erg oppervlakkig gefilosofeerd over het onderwerp maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hij verwart dat laatste begrip steeds met liefdadigheid, terwijl het om wezenlijk iets anders gaat. ... lees meer

GRI welcomes ISO’s first steps in SR field

The Global Reporting Initiative (GRI) today welcomed the release by the International Organisation for Standardisation (ISO) of the report on social responsibility prepared by its multi-stakeholder Advisory Group on Social Responsibility (SR) . The report responds to a mandate from ISO to make recommendations to the international standards body about what role there might be for ISO to play in the development of SR related standards. ... lees meer

Landmijnen ,,horen niet bij ING”

(Gepubliceerd in De Standaard van 28 april 2004). Op initiatief van Netwerk-Vlaanderen probeert een groep kritische aandeelhouders de banken tot een vredelievender beleid te bewegen. In hun tournee langs de aandeelhoudersvergaderingen was gisteren ING aan de beurt. ... lees meer

Chocolade-industrie bant kinderarbeid

(Gepubliceerd in De Standaard op 26 april 2004). De chocolade-industrie en de West-Afrikaanse politieke leiders hebben de handen in elkaar geslagen om kinderarbeid uit de cacaoplantages te bannen. Hun doel is om tegen midden 2005 de plantages in kaart te brengen waar kinderen worden tewerkgesteld in virtuele slavernij, alsook de zakencijfers die profiteren van de handel in kindarbeiders. ... lees meer

Voedingsmiddelenindustrie ontwikkelt gedragscode om overgewìcht terug te dringen

De Nederlandse voedingsmiddelenindustrie (VAI) levert met haar gedragscode een bijdrage aan het terugdringen van overgewicht. In het RVZ advies -gezondheid en gedrag’ werd de overheid geadviseerd regels op te stellen om reclame voor ongezonde producten aan banden te leggen. De industrie neemt nu zelf de regulering in handen. Een lovenswaardig initiatief dat uitstekend past in de boodschap van RVZ advies: stimuleer gezond gedrag door de gezonde keuze gemakkelijker te maken. ... lees meer

Vernieuwde Duurzaam Geld Gids is uit

De Consumentenbond, adviesbureau DHV en de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) hebben een vernieuwde gids gepubliceerd over duurzaam beleggen en sparen voor de consument.’De Duurzaam Geld Gids’ is met financiële steun van het ministerie van Vrom gerealiseerd en is een actuele versie van die uit 2002. ... lees meer

Verantwoord ondernemen, zeker in beginsel

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 11 mei 2004). Het gebeurt niet elk jaar, zelfs niet elke tien jaar, dat een politieke partij naar buiten komt met een nieuw beginselprogramma. Bij de Partij van de Arbeid was het bijna dertig jaar geleden. Maar nu is het er dan, het nieuwe ‘beginselmanifest’. Of eigenlijk nog niet helemaal, want de zes bladzijden tekst die vorige week werden gepresenteerd vormen nog een concept dat in december definitief wordt vastgesteld. Maar dan moet het ook vijftien jaar meekunnen, verklaren de opstellers. Reden en tijd dus om ernaar te kijken. ... lees meer

Schadegoeroe verdient aan groen herstellen

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 11 mei 2004). Zeker tien bordjes van keuringsinstituten en brancheorganisaties heeft Peter Brouwers op de gevel geschroefd. Van Focwa Eurogarantiebedrijf tot Bovag. De logo’s moeten de betrouwbaarheid van zijn bedrijf versterken. Maar opvallende afwezigen zijn de prijzen die de 52-jarige Roermondse ondernemer in de wacht heeft gesleept. En waarmee hij internationaal scoort. Want Brouwers is een goeroe. Een groene. Hij is de trendsetter op het gebied van het milieuvriendelijk opknappen van beschadigde auto’s. ... lees meer