Tour Operators launch new performance indicators to promote environment friendly tourism

Key social and environmental performance indicators for tour operators are being launched here today during the Environmental Awareness Day at the World Travel Market. The new report by the Tour Operators Initiative (TOI), a global network of tour operators supported by the United Nations Environment Programme (UNEP) in liaison with UNESCO and the World Tourism Organsiation, will help to promote environment friendly and socially responsible tourism. The indicators, in the form of recommendations, represent one of the first -sectoral supplements” to the already established Global Reporting Initiative (GRI) Sustainability Reporting Guidelines (see below). ... lees meer

Onderzoeksprogramma MVO 2003-2004

Voormalig staatssecretaris Gerrit Ybema van Economische Zaken heeft, ter ondersteuning van het bedrijfsleven bij het vormgeven van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), besloten om een tweejarig onderzoeksprogramma MVO te ondersteunen. De nieuwe staatssecretaris Joop Wijn onderschrijft deze beslissing. Het onderzoeksprogramma MVO is ontstaan uit een samenwerkingsverband van zeven universiteiten (EUR, KUB, KUN, Nijenrode, UT, UvA, VU), het NIDO (Nationaal Initiatief Duurzame Ontwikkeling) en het ministerie van Economische Zaken. Daarnaast worden de mogelijkheden voor samenwerking met onderzoeksinstellingen in Europa, die met soortgelijk onderzoek bezig zijn, en kenniscentra zoals het Global Reporting Initiative (dat recent zijn hoofdkantoor in Amsterdam heeft gevestigd), onderzocht. Het Kenniscentrum MVO dat momenteel in oprichting is, zal te zijner tijd een centrale rol gaan vervullen bij het verspreiden van de opgedane kennis naar het bedrijfsleven. ... lees meer

VNG Handreiking maatschappelijk verantwoord ondernemen

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft een handreiking gepubliceerd voor gemeenten met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen. De handreiking SamenWerken aan MeerWaarde heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de versterking van maatschappelijk verantwoord ondernemen en aan de verwezenlijking van maatschappelijke doelstellingen van gemeenten. Omdat het bovenstaande niet op solistische wijze vorm kan krijgen, maar in samenwerking met maatschappelijke partners en het bedrijfsleven, betitelt VNG dit als gezamenlijk maatschappelijk verantwoord ondernemen. De handreiking is geen kant-en-klaar draaiboek. Er is namelijk geen sprake van een recept of een simpel stappenplan dat u kunt doorlopen. Alle activiteiten zijn maatwerk, gebaseerd op vraagstukken, mogelijkheden en ambities in een gemeente. ... lees meer

Milieu-informatie in winkels schiet tekort

Informatie in winkels over de milieubelasting en herkomst van producten en het energieverbruik van apparaten laat te wensen over. Dit blijkt uit recent onderzoek van Milieu Centraal en de Consumentenbond naar de kwaliteit van milieu-informatie in winkels. Verkopers kunnen vaak weinig informatie geven en in enkele gevallen worden tegenstrijdige of foute adviezen gegeven. ... lees meer

Verantwoord ondernemen verkeert nog in de prehistorie

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 11 november 2002). Zolang het bedrijfsleven duurzaam ondernemen beschouwt als het sausje dat een bedorven groentegerecht smaak moet geven of als een mooie jas die een afschrikwekkend lichaam moet verhullen, stelt het allemaal weinig voor, zegt Robert Rubenstein. ... lees meer

Procter & Gamble licht het deksel van de doos op met lancering website

De was- en reinigingsmiddelen divisie van Procter & Gamble (P&G) in West-Europa (met merken als Ariel, Dash en Dreft) lanceert www.scienceinthebox.com. De inhoud van een doos waspoeder is meer dan een simpel mengsel om kleren schoon te krijgen. Het is een staaltje technisch kunnen, het resultaat van onderzoek en ontwikkeling. Het zijn net deze aspecten die P&G nu met de buitenwereld wil gaan delen: P&G licht het deksel van de doos op met de lancering van www.scienceinthebox.com . In het kader van een transparante informatie naar de consument en externe organisaties zal voortaan informatie over was- en reinigingsproducten (inclusief modelformuleringen), onderzoek en ontwikkeling, milieu en humane veiligheid, wetenschappelijke publicaties door wetenschappers binnen P&G, inspanningen van P&G op het vlak van sociale verantwoordelijkheid, en vele andere zaken terug te vinden zijn op één toegankelijke website -www.scienceinthebox.com”. Met deze site is P&G de eerste in deze industriesector die op deze manier een blik achter de schermen mogelijk maakt. ... lees meer

Experts Group recommends improved, more transparent corporate governance rules

Chairman Jaap Winter of the High Level Group of Company Law Experts today presented the Final Report of the Group on a Modern Regulatory Framework for Company Law in Europe to EU Commissioner Frits Bolkestein. After the Group had delivered its Report on Issues Related to Takeover Bids in January 2002, it has turned to its original mandate to provide recommendations for a modern regulatory European company law framework. This mandate was extended by the Commission following the ECOFIN Council meeting in Oviedo on April 12 and 13, 2002, to review specifically a number of issues related to corporate governance: the role of non-executive and supervisory directors, management remuneration, the responsibility of management for financial statements, and auditing practices. These and other corporate governance issues form a major part of the Final Report. The Final Report also addresses a number of company law subjects, such as capital formation and maintenance rules, group and pyramid structures, corporate restructuring and mobility, the European Private Company and other European legal forms of enterprise, as well as certain general themes for future development of company law in Europe. The Group has identified what it believes to be the priorities for the EU on the short, medium and longer term and advises the Commission to set up an EU company law action plan. ... lees meer

SMO en OneWorld lanceren elektronisch platform voor duurzame handel

Op 11 november 2002 opent staatssecretaris Joop Wijn van Economische Zaken het webplatform OneWorldMarket. OneWorldMarket bevordert investeringen en duurzame handel tussen Nederlandse en Afrikaanse, Latijns-Amerikaanse en Aziatische ondernemers. Bedrijven die duurzame handels- en productieketens willen opzetten, ontbreekt het vaak aan kennis, contacten en goede externe ondersteuning. OneWorldMarket voorziet daarin. Doelgroepen zijn bedrijven uit Nederland en ontwikkelingslanden, maar ook niet-gouvernementele organisaties (NGO’s). ... lees meer

Mandatory Sustainability reporting and CSR Bill debated in UK Parliament

The UK Parliament’s House of Commons is currently discussing a new bill, titled Corporate Responsibility (Environmental, Social and Financial Reporting), or “CORE Bill”. The Bill, introduced by MP Linda Perham, is backed by organisations including Amnesty International, Friends of the Earth and UNISON, the trade union representing people who work in public services. The second reading of the bill has been scheduled for 14 November. ... lees meer

Nike Greenwash Decision a Double-Edged Sword

While some cheer the California Supreme Court ruling against Nike as a victory for truth in advertising, others consider it a potential defeat for CSR reporting and increased corporate transparency. In the May 2002 decision of the Kasky v. Nike case, a majority of four California Supreme Court Justices ruled that the sportswear maker’s public statements constituted commercial speech. The other three justices dissented, saying that the statements amounted to free speech. The first amendment to the U.S. Constitution extends utmost protection to freedom of speech, but subsequent laws have placed tight restrictions on commercial speech. Companies must maintain truth in advertising. ... lees meer