Programma Nationaal Initiatief Duurzame Ontwikkeling: duurzaam ondernemen met hoofd en hart loont

De praktijk van duurzaam ondernemen is meer dan het publiceren van cijfers in jaarverslagen. Een bedrijf dat daadwerkelijk duurzaam onderneemt, introduceert binnen zijn organisatie een nieuwe manier van denken en doen. De afgelopen twee jaar hebben negentien bedrijven ervaren dat die inspanning loont en het bedrijf zelfs financieel-economisch profijt kan opleveren. Deze bedrijven hebben binnen het programma -Van Financieel naar Duurzaam Rendement’ van het Nationaal Initiatief Duurzame Ontwikkeling (NIDO) met enthousiasme samengewerkt aan het concreet gestalte geven aan duurzaam ondernemen binnen hun eigen bedrijf. Hun ervaringen heeft prof.dr. Jacqueline Cramer, manager van het programma, beschreven in het boek -Ondernemen met hoofd en hart; duurzaam ondernemen: praktijkervaringen’, dat zij vandaag presenteerde tijdens een bedrijvenbijeenkomst in Baarn. ... lees meer

ZLTO werkt aan gedragscode voor leden

De leden van de ZLTO en de organisatie nemen zichzelf en de buitenwereld serieus. Vandaar dat de ZLTO een gedragscode in het leven gaan roepen. Tijdens de Algemene Ledenvergadering is afgesproken dat de code uitgewerkt en medio volgend jaar definitief wordt. ... lees meer

CNV: bouw moet meer werk maken van verantwoord ondernemen

De gedragscode die het Algemeen Verbond Bouwbedrijf (AVBB) heeft opgesteld naar aanleiding van de bouwfraude schiet tekort. Dat schrijft de Hout- en Bouwbond CNV in een brief aan AVBB-voorzitter Elco Brinkman. De bond mist in de gedragscode de positie van de klokkenluider. Daarnaast pleit de bond in de brief voor een andere vorm van aanbesteding, waarbij de ‘sociale’ kosten buiten de aanneemsom worden gehouden. ... lees meer

Maatschappelijke organisaties brengen normen voor verantwoord ondernemen in kaart

Staatssecretaris Wijn van Economische Zaken neemt morgen een referentiekader voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in ontvangst dat is onderschreven door dertig Nederlandse organisaties die samenwerken in het MVO Platform. Zij bepleiten dat Nederlandse bedrijven hun gedrag in het buitenland baseren op internationaal afgesproken normen, onder meer op gebied van mensenrechten, arbeid, gezondheid en milieu en verwachten daarbij een actieve rol van de overheid. ... lees meer

Consumentenbond eist wettelijk informatierecht

84% van de Nederlandse bevolking vindt dat er onvoldoende informatie beschikbaar is om in de winkel te kunnen kiezen voor -verantwoord gemaakte’ producten. 73% is van mening dat de overheid winkels moet verplichten om informatie te geven over hoe producten zijn gemaakt als consumenten daarom vragen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond, die wil dat zo’n informatieverplichting wordt vastgelegd in de Wet openbaarheid van productie en ketens (Wok). De bond heeft een voorstel hiervoor vandaag overhandigd aan de Staatssecretaris van Economische Zaken. ... lees meer

Dilemma’s delen met bedrijven

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 9 december 2002). Morgen is de internationale dag van de rechten van de mens. Amnesty International start een landelijke actie tegen martelingen in Rusland. David Vriesendorp, sinds eind vorig jaar directeur van Amnesty, staat voor de taak de relatie met het bedrijfsleven nader in te vullen en Amnesty te laten groeien. ‘Mensenrechten hebben een geringe aaibaarheidsfactor.’ ... lees meer

Nyenrode Handboek Bedrijfsethiek wint prijs

Nyenrode hoogleraar bedrijfsethiek Ronald Jeurissen en zijn collega’s (Harry Hummels, Edgar Karssing, Bert van de Ven en Raoul Wirtz) hebben met hun boek Bedrijfsethiek, een goede zaak op 6 november jl. de Drs. J.J.F. van den Bergh Prijs gewonnen. De prijs wordt door de Stichting voor Toegepaste Psychologie toegekend aan een Nederlandse praktijkbeoefenaar of onderzoeker die aantoonbaar een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan de praktische toepassing van gedragswetenschappelijke inzichten op het terrein van personeel en organisatie. Aan de prijs is een geldbedrag van EUR 5000,- verbonden. ... lees meer

Duurzame ondernemingen zijn niet slechter

(Gepubliceerd in De Standaard op 18 november 2002). Doen ondernemingen of beleggingsfondsen die duurzaam proberen te werken het beter op de beurs? Die vraag hield de studiedienst van de BBL een tijdlang bezig. Isabelle Christiaens, die mee instaat voor de beleggingsstrategie van ING Investment Management, komt tot het besluit dat ze het alleszins niet slechter doen dan andere bedrijven of fondsen. Dat hun aanpak vertrouwen wekt, is volgens haar ook mooi meegenomen in tijden van boekhoudschandalen. ... lees meer

Bedrijven bang voor reputatieschade

Uit onderzoek van adviesbureau Aon blijkt dat reputatieschade door grote bedrijven in de Benelux als het ernstigste bedrijfsrisico wordt gezien. Desondanks doen vier van de vijf ondernemingen niks aan het beheersen van dit risico. Volgens AON stellen bedrijven zich hiermee “bijzonder kwetsbaar op met betrekking tot onverwachte gebeurtenissen.” Dat is echter nog maar de vraag. Recente onderzoeken van DHV en de Vrije Universiteit hebben aangetoond dat de reputatie van bedrijven minder kwetsbaar is dan weleens wordt gedacht. Wordt er toch reputatieschade geleden, dan vertaalt zich dat niet automatisch in zakelijke problemen. ... lees meer

Verslag missie India in kader “ondernemen tegen armoede”

Van 21 tot 26 november jl. brachten wij gezamenlijk een bezoek aan India. Dit bezoek had tot doel te onderzoeken hoe de aanpak geschetst in de nota -Ondernemen tegen Armoede” in de praktijk vorm kan worden gegeven. Wij werden vergezeld door een bedrijfslevendelegatie van 25 Nederlandse bedrijven en (onderwijs) instellingen, voornamelijk uit de sectoren infrastructuur, waterbouw, baggeren, consultancy, financiën en onderwijs. De bedrijfslevendelegatie stond onder leiding van de directeur van Paques B.V. te Balk, de heer Jos Paques. ... lees meer

Charitas verdringt de commerciële sponsoring

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 2 december 2002). Commerciële sponsoring maakt plaats voor sponsoring van goede doelen. In de VS is ‘corporate giving’ aan het goede doel al veel langer beleidsinstrument van de onderneming om maatschappelijk in de samenleving te participeren, maar vooral ook te investeren. Een goed maatschappelijk klimaat is immers in het voordeel van de onderneming bij het aantrekken van gemotiveerde en hoog gekwalificeerde werknemers, bedrijfsinvesteringen en het imago. ‘Corporate Philanthropy’, zoals de Amerikanen het noemen, ofwel bedrijfsfilantropie is hierbij een middel om uiting te geven aan die maatschappelijke betrokkenheid. Daarom heeft menig Amerikaanse onderneming haar eigen corporate foundation waarmee maatschappelijke en goede doelen worden gesteund en het bedrijfsimago van de onderneming wordt verstrekt. Niet alleen lokaal, regionaal of landelijk, maar in sommige gevallen ook internationaal. Soms in het verlengde van de activiteiten van de onderneming, zoals het farmaciebedrijf Merck, dat veel medisch onderzoek steunt, in andere gevallen branchevreemd, zoals de Ford Foundation, die een belangrijke wereldwijde organisatie op ontwikkelingswerk is geworden. ... lees meer

Over IKEA en MVO

(Gepubliceerd in De Gelderlander op 6 december 2002). IKEA is het wereldwijde succes van Ingvar Kamprad. Een eigenzinnige Zweed die in zestig jaar een bewonderd maar zeker ook verguisd wereldconcern opbouwde met meer dan 150 vestigingen in 31 landen en een omzet van dik elf miljard euro. ... lees meer