Prijs voor verantwoord ondernemen van LNV

Het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij en de Nederlandse Voedingsmiddelen Industrie VAI reiken in 2003 voor het eerst een prijs uit om maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) te stimuleren. Zij nodigen het Nederlandse agrobedrijfsleven uit een ‘grensverleggend’ voorstel in te dienen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen – het bewust richten van de ondernemersactiviteiten op people, planet en profit – betekent continu afwegingen maken. Ambitieuze bedrijven en organisaties kunnen een voorstel indienen. Daarin moet aandacht worden geschonken aan de ‘drie p’s’ people, profit en planet. Ook de relatie met belanghebbenden, gebaseerd op transparantie en communicatie, verdient aandacht. Het plan sluit aantoonbaar aan bij de bedrijfsfilosofie van de inzender en gaat verder dan een idee, dat wil zeggen dat het recent uitgevoerd is of uitgevoerd wordt. Het voorstel mag zowel betrekking hebben op een project als op een heel bedrijf. ... lees meer

Eindhovense Award Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

(Gepubliceerd in Het Eindhovens Dagblad van 2 januari 2002). Ondernemers moeten beter kijken hoe ze de samenleving kunnen helpen. Het sponsoren van een voetbalteam met een gratis shirt is onvoldoende, vinden een groep Eindhovense ondernemers en de gemeente. Ze reiken daarom maandag de nieuwe Award Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen uit om bedrijven te stimuleren. ... lees meer

Duurzaam ondernemen levert winst op

(Gepubliceerd in Het Utrechts Nieuwsblad van 20 december 2002). Hoger rendement, geen gebrek aan personeel, laag ziekteverzuim, veel arbeidsvreugde, goede sfeer en een milieuprijs. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) heeft Gerard van der Kleij veel opgeleverd. Voor Van der Kleij, eigenaar van de gelijknamige wasserij in De Meern, is het gewoon een kwestie van -je bedrijf goed leiden, goed zijn voor je mensen, je rendement vergroten’. Het etiket duurzaam ondernemen is er pas later opgeplakt, dit is gewoon zijn eigenwijze stijl. ... lees meer

Consument maalt niet om ethisch gedrag van ondernemingen

Logo’s en teksten op voedselproducten die verwijzen naar milieuvriendelijke productiewijzen of fairtrade-beleid worden door consumenten nauwelijks bekeken. Dat blijkt uit Engels onderzoek van het Institute of Grocery Distribution. De goede bedoelingen van maatschappelijk verantwoord ondernemen ten spijt, letten consumenten op andere zaken. ... lees meer

Unilever: ‘Duurzaamheid is meer dan image-building’

(Gepubliceerd in Trouw op 28 december 2002). Er heerst veel wantrouwen over de motieven van grote concerns om aan ‘duurzaamheid’ te werken. Jeroen Bordewijk van Unilever doet het af als ouderwetse retoriek en wijst op de behaalde successen. Duurzaamheid om de toekomst van het bedrijf zeker te stellen. ... lees meer

‘Duurzaamheid is concurrentievoordeel’

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 27 december 2002). Eind november organiseerde DSM Coating Resins een interne workshop over duurzaam ondernemen. Directeur Bernard van Schaik is enthousiast over het resultaat, maar houdt scherp in de gaten of de initiatieven niet ondergesneeuwd raken door de dagelijkse beslommeringen. ... lees meer

Nike integreert het ‘goede’ ondernemen

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 27 december 2002). Acht jaar geleden raakte Nike in opspraak door een artikel over kinderarbeid in het Amerikaanse weekblad Time. De reputatie van Nike leed daar zwaar onder en de affaire blijft rondspoken, hoe verantwoord Nike nu ook is. ... lees meer

Geven is ook een soort ontvangen

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 24 december 2002). Het is nu twee jaar geleden dat de SER haar rapport over maatschappelijk verantwoord ondernemen , ‘De winst van waarden’, publiceerde. Het rapport is ruim verspreid en goed ontvangen, maar op twee punten gaat de discussie nog steeds door: wat valt er allemaal onder maatschappelijk verantwoord ondernemen , en is het een verplichting of een zaak van vrijwilligheid? ... lees meer

Rights activists put 70 firms on Burma ‘dirty list’

Nearly 70 companies including the Cordiant advertising agency, City law firm Norton Rose and Sea Containers, rail and holiday company, have been targeted ADVERTISEMENT by human rights activists for their activities in Burma. A “dirty list” of businesses whose operations are said to be helping to finance the military dictatorship in south east Asia is published today by the Burma Campaign. ... lees meer