Sustainability rating for insurance companies: less than 25% recommended

The Norwegian insurance company Storebrand has come out top in a sustainability assessment of the insurance sector carried out by Munich-based rating agency oekom research. Storebrand beat 69 competitors for the top place in oekom’s Corporate Responsibility Rating, a sustainability rating based on 200 environmental and social criteria. The Norwegian company scored a “B” on a scale of A+ to D-. Another 15 insurance companies were assessed as having sustainability performance well above average in an international comparison by oekom research. Over 15 sustainably managed funds with a total volume of more than 750 million Euros are using oekom’s ratings in making investment decisions. ... lees meer

27 inschrijvingen voor eerste Duurzaam Ondernemen Prijs Limburg

In Limburg doen 27 bedrijven, verspreid over de hele provincie, een gooi naar de eerste Duurzaam Ondernemen Prijs Limburg. De inschrijftermijn hiervoor liep op 1 maart af. Deze nieuwe prijs wordt eind mei voor het eerst uitgereikt aan een bedrijf met maximaal 150 werknemers, dat op innovatieve en inspirerende wijze bezig is met duurzaam ondernemen. ... lees meer

MKB Nederland: “Regeldrift overheid stimuleert maatschappelijk ondernemen niet”

“De overheid denkt maatschappelijk ondernemen te stimuleren, maar handelt in wezen onmaatschappelijk.” Dit stelt Jan ten Hoopen, voorzitter van de Stichting Maatschappelijk Ondernemen van MKB-Nederland tijdens het Slot Zeist Congres op 17 maart 2003. De overheid heeft in plaats van ondernemers te stimuleren, ondernemers bestookt met boetes en alsmaar nieuwe wet- en regelgeving, die slechts kostenverhogend werken. Tijdens het Slot Zeist Congres presenteert Ten Hoopen een NIPO-onderzoek naar preventie en reïntegratie, dat wordt aangeboden aan minister De Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. ... lees meer

ICCO blijft samenwerken met Ahold

De protestantse ontwikkelingsorganisatie ICCO zet haar samenwerking met Ahold voort, ondanks het boekhoudschandaal bij dat concern. Dat zei J. van Ham, algemeen directeur van de interkerkelijke organisatie voor ontwikkelingssamenwerking ICCO gisteren, in een IKON-radioprogramma. ... lees meer

UN Global Compact and Global Reporting Initiative Strengthen Cooperation

Two leading international initiatives that promote corporate citizenship have agreed to strengthen their collaboration to help companies to improve their economic, social, and environmental performance. UN Secretary-General Kofi Annan’s Global Compact (GC) and the Global Reporting Initiative (GRI) announced a new agreement that will see shared outreach, pilot programs, performance models, and technical activities aimed at elevating corporate involvement in sustainable development. ... lees meer

Economie zet duurzaam ondernemen onder druk

(Gepubliceerd in Het Nederlands Dagblad van 19 maart 2003). Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun producten op duurzame wijze te produceren. Zeventig procent van de bedrijven zegt bezig te zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Maar, zo vreest zestig procent van de ondernemers, de aandacht voor mvo zal afnemen door de economische malaise. ... lees meer

‘Consument dom gehouden over duurzame producten’

(Gepubliceerd in Het Nederlands Dagblad van 19 maart 2003). Biologische appels, scharreleieren, duurzame vis, groene energie. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor hun producten via een duurzame methode te produceren. De consument juicht het toe, maar vindt in de supermarkt zijn weg nog niet naar de schappen met biologische producten. ... lees meer

Staatssecretaris Wijn: vertrouwen consument herstellen door maatschappelijk verantwoord ondernemen

Ook in deze economisch minder gunstige periode, die invloed heeft op de prestaties van bedrijven, zijn er kansen voor bedrijven om door maatschappelijk verantwoord te ondernemen het vertrouwen van consumenten, burgers en non gouvernementele organisaties (NGOs) te herstellen. Dat schrijft staatssecretaris Joop Wijn van Economische Zaken in een brief aan de Tweede Kamer waarmee hij de Ondernemerschapsmonitor winter 2002-2003 aanbiedt. ... lees meer

Best practices en onderzoek tonen meerwaarde van maatschappelijk verantwoord ondernemen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het werkt gewoon beter.’ Met deze boodschap plaatsen verschillende bedrijven (o.a. Fortis, KPMG, Ordina en Shell) advertenties in Het Financieele Dagblad en het tijdschrift P+. Daarin laten zij zien hoe maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) in de praktijk kan worden gebracht. Deze advertenties zijn onderdeel van de campagne die Samenleving & Bedrijf, landelijk netwerk van bedrijven die mvo willen ontwikkelen, op 12 december jl. is gestart tijdens de Europese Business Marathon Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in Utrecht. Dat duurzaam -of maatschappelijk verantwoord- ondernemen kan worden gekoppeld aan het creëren van lange termijn aandeelhouderswaarde, blijkt uit het rapport -The added value of corporate social responsibility’, dat het Nationaal Initiatief Duurzame Ontwikkeling (NIDO) vandaag publiceerde. ... lees meer