COP28: Nederland en andere EU-landen doen voorstel tegen greenwashing op vrijwillige koolstofmarkten

Effectieve en betrouwbare vrijwillige koolstofmarkten kunnen een rol spelen bij de ondersteuning van snellere en ambitieuzere klimaatactie. Deze markten faciliteren de handel in koolstofcertificaten, waarbij één certificaat gelijk staat aan één ton CO2. Op basis van deze certificaten maken organisaties en bedrijven klimaatclaims die kunnen helpen bij het maken van keuzes voor het behalen van […] ... lees meer

Installatiesector wil tempo maken met circulariteit

Technische installaties in de gebouwde omgeving kunnen sneller circulair worden. Dat stelt de technieksector in de Actieagenda Circulaire Installaties. Door circulair aan te besteden, beschikbaarheid van data, passende financiering en kennisdeling kunnen grote stappen worden gezet. Brancheorganisatie Techniek Nederland, Dutch Green Building Council (DGBC) en kennisplatform TVVL overhandigden de Actieagenda op 7 december tijdens de […] ... lees meer

Baandoorbrekende Samenwerking tussen GSES en SSGM voor Duurzaamheid in de VAE”

Tijdens de COP28 UAE in Expo City Dubai, hebben het Global Sustainable Enterprise System (GSES) en de Society of Sustainability and Green Materials (SSGM) officieel en met trots aangekondigd dat ze hun krachten bundelen om duurzaamheidsinspanningen in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) te verbeteren. De Global Sustainable Enterprise System (GSES), dat eerder Expo 2020 Dubai […] ... lees meer

NBA publiceert ‘Stappenplan dubbele materialiteitsanalyse CSRD’

De NBA heeft een ‘Stappenplan dubbele materialiteitsanalyse CSRD’ gepubliceerd. Dit document biedt handvatten bij het maken van een materialiteitsanalyse ten aanzien van duurzaamheidsonderwerpen. Die analyse vormt een centraal onderdeel van de CSRD.  Deze publicatie bevat een concreet Stappenplan van de NBA-projectgroep CSRD dat eerder dit jaar is getest tijdens werksessies met accountants. Ook de ervaringen […] ... lees meer

Atos introduceert Sustainable Digital Workplace om organisaties te helpen duurzame ambities te realiseren

Atos kondigt de Sustainable Digital Workplace aan: een aanbod dat erop is gericht organisaties wereldwijd te ondersteunen bij het realiseren van hun MVO-doelen. Maar liefst 57 procent van de CO2-voetafdruk van bedrijfs-IT kan worden toegeschreven aan apparatuur op de werkplek. Dit nieuwe serviceaanbod van Atos is daarom een belangrijke stap voorwaarts om innovatieve en duurzame […] ... lees meer

Internationale trein voor groeiende groep zakenreizigers heel normaal

Zakelijke reizigers kiezen steeds vaker de trein op bestemmingen tot 400 kilometer. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van zakelijke vlucht- en treindata door de Coalitie Anders Reizen en Natuur & Milieu onder grote werkgevers. Tegelijk worden zakelijke reizigers nog belemmerd in hun keuze voor de trein. Er kan hier al gemakkelijk veel winst gemaakt […] ... lees meer

Milence start uitrol van netwerk en opent eerste laadhub voor elektrische zware voertuigen in Venlo

Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de TRATON GROUP en Volvo Group, opent fase één van zijn eerste laadhub bij Truck Parking Venlo. Hiermee start Milence de werkzaamheden in Nederland. De hub bestaat uit vier laadstations. De tweede fase, die gepland staat voor het eerste kwartaal van 2024, omvat nog eens vier laadstations en […] ... lees meer

UI GreenMetric: WUR voor zevende keer op rij duurzaamste universiteit ter wereld

Met een 9,5 heeft Wageningen University & Research (WUR) de eerste plek van de 2023 UI GreenMetric ranking geprolongeerd. Dit betekent dat WUR ook dit jaar is uitgeroepen tot de duurzaamste universiteit ter wereld. De UI GreenMetric World University Rankings, jaarlijks georganiseerd door Universitas Indonesia (UI), baseert de ranglijst op de uitkomsten van een uitgebreide […] ... lees meer

Global Marketing Index 2023: ‘Steeds meer organisaties communiceren over hun maatschappelijke initiatieven’

Internationaal PR- en marketingbureau TEAM LEWIS presenteert vandaag voor de zesde keer zijn jaarlijkse Global Marketing Engagement Index™. Het rapport analyseert hoe de top 300 bedrijven van de Forbes Global 2000 lijst connectie maken met hun doelgroepen. Voor deze analyses wordt gebruik gemaakt van een eigen methodologie, de Marketing Engagement Tracker (MET). De score voor het […] ... lees meer

Eneco gaat Albert Heijn stroom leveren van meest ecologische windpark op Noordzee

Albert Heijn en Eneco gaan een langdurige samenwerking aan voor de afname van groene stroom van een nieuw te bouwen windpark. Met de opwekking van Nederlandse windenergie via dit park voorziet Albert Heijn in de helft van de eigen stroombehoefte vanaf 2027. De stroomafnameovereenkomst met Eneco zorgt voor de beschikbaarheid van duurzame stroom voor 15 […] ... lees meer

Onderzoek ASN Bank: 84% van de Nederlanders maakt zich wel degelijk zorgen over het klimaat

Door de weersextremen en klimaatrampen van afgelopen jaar maken meer Nederlanders zich zorgen over het klimaat. Ook vindt 56% dat politieke partijen zich meer moeten inzetten om de klimaatproblematiek tegen te gaan. Tegelijkertijd vond slechts 14% klimaat het belangrijkste beleidsthema bij de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen, zo blijkt uit onderzoek van ASN Bank onder 1.000 Nederlanders […] ... lees meer