De aandacht voor compliance groeit bij veel bedrijven. Jammer genoeg gebeurt dat nogal eens te laat. Het typische patroon is dan; eerst is er een incident, er wordt een boete opgelegd door een toezichthouder. Het bedrijf betuigt openbaar spijt, al dan niet met erkenning van aansprakelijkheid, gesteld wordt dat medewerkers een compliance-cursus zullen gaan volgen en ook wordt er een compliance officer aangesteld. Van deze compliance officer wordt verwacht dat hij voortaan alle relevante activiteiten vooraf controleert. Veelal een onmogelijke opdracht, maar ook een onwenselijke situatie. Een compliance officer moet niet vooraf controleren, maar wél pro-actiever anticiperen.
...
lees meer
Een winkel waar kritische consumenten mooie kleding kunnen kopen, die gemaakt is met respect voor mens en milieu. Het klinkt als de normaalste zaak van de wereld, maar in Amsterdam staat hij er eigenlijk pas sinds kort: de YOI Store.
...
lees meer
Zowel Nederlandse als Belgische studenten kunnen deelnemen aan de nieuwe Nashuatec MVO-Scriptieprijs.
De scripties moeten een thema, product, dienst, proces of dilemma behandelen waarin maatschappelijk verantwoord ondernemen centraal staat. De hoofdprijs is een duurzaam aandelenpakket ter waarde van 1.250 euro. De prijswinnaar krijgt bovendien als ‘high potential’ een springplank aangeboden voor een prachtige job, door publicatie van het werkstuk in het tijdschrift P+ People Planet Profit en coaching door CSR Academy, adviesbureau op MVO-gebied.
...
lees meer
As Google recently illustrated when it compromised its “Don’t be evil” motto to do business in China, socially responsible corporate behavior does not always go hand in hand with the bottom line.
In fact, while there may be a business case for doing good, there is no evidence that more responsible firms perform better financially, according to Haas Professor David Vogel, author of the new book, “The Market for Virtue: The Potential and Limits of Corporate Responsibility.” Similarly, socially responsible investment funds don’t deliver higher or lower returns than any other fund, Vogel writes.
...
lees meer
Boudewijn Berentsen van FNVFormaat constateert dat beleggers bedrijven niet op hun echte prestaties meten als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). (FD, 7 februari) Naar zijn idee kijken beleggers alleen naar de kwaliteit van de duurzaamheidsverslagen bij het beoordelen van de mvo-prestaties.
...
lees meer
De consument moet aan de vegetarisch kweekzalm. Visvoedingsfabrikant Nutreco ziet dat als de enige mogelijkheid om ook op lange termijn de groeiende wereldbevolking aan zalm te helpen.
...
lees meer
Stewart Scott International (SSI), waarin DHV een meerderheidsbelang heeft, is de komende drie jaar de technisch adviseur van SOS Kinderdorpen in Zuid-Afrika. Dit houdt in dat SSI advies- en ingenieursdiensten levert bij het beheer en onderhoud van bestaande kinderdorpen en bij de realisatie van nieuwe.
...
lees meer
Eerlijke kleding is helemaal in. Kledingmerken als H&M en Expresso storten zich erop. Nike en Puma komen met een ecolijn. Fair trade wordt in een nieuw maar vooral hip jasje gestoken. Ook Floortje Dessing doet mee aan deze rage. Zelf draagt ze al jaren jeans van Kuyichi.
“Vroeger was eerlijke kleding lelijk, maar nu worden er mooie dingen gemaakt. Ik draag zelf al jaren Kuyichi-spijkerbroeken”, vertelt Floortje Dessing, ambassadeur van Max Havelaar en het Rode Kruis. De energieke televisiepresentatrice is op dit moment in Kaapstad op zoek naar nieuwe ontwikkelingsprojecten voor de stichting Share Trade. De laatste week van februari opent ze een fair trade-winkel, genaamd Nuku Hiva, die eerst een maand gaat proefdraaien. In de winkel aan de Amsterdamse Haarlemmerstraat vind je onder andere hippe jeans van Kuyichi. “Mensen willen een goede broek die goed zit. Daarnaast weet je ook dat het helemaal klopt”, zegt Dessing.
...
lees meer
Vanaf Valentijnsdag (14 februari 2006) hoeft geen bedrijf meer single te zijn. Op die dag wordt namelijk een datingsite voor bedrijven gelanceerd: www.innodate.nl. Dit initiatief van Partners for Innovation heeft tot doel om innovatieve matches en kruisbestuivingen tot stand te brengen.
...
lees meer
Het Verbond van Verzekeraars stelt een toetsingscommissie voor zijn gedragscode in. Deze onafhankelijke commissie gaat – onder meer aan de hand van klachten van consumenten en organisaties – toetsen in hoeverre verzekeraars voldoen aan de gedragscode (bron: Verzekerd!, januari 2006). De gedragscode is ooit in het leven geroepen om duidelijk te maken wat maatschappelijk verantwoord ondernemen in de verzekeringbranche betekent. Met name gaat het om betrouwbaarheid, professionaliteit, solidariteit, maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie.
...
lees meer
Geen smeerolie werkt in het zakenleven beter dan het bezoeken van een sportevenement. In het jaar van de Olympische Winterspelen in Turijn en het WK voetbal in Duitsland fêteren relaties elkaar volop met snoepreisjes. “Maar je moet de schijn niet tegen je krijgen.”
...
lees meer
In de toekomst zullen ontwerpers een grote bijdrage aan het oplossen van het milieuprobleem moeten leveren. Op de tentoonstelling ‘re-f-use’ in Delft, die gewijd is aan duurzaam design, is te zien hoe ze dat gaan doen.
...
lees meer