Contractonderzoek Marketing: hoe bevorder je duurzaam consumentengedrag

Duurzaamheid is voor ondernemingen een steeds belangrijker thema. Maar de consument lijkt nog niet zo geneigd zich duurzaam te gedragen. Kijk bijvoorbeeld naar het marktaandeel van biologische producten: dat blijft nog steeds zeer laag. De vakgroep Marketing van de Faculteit der Economische Wetenschappen gaat daarom de komende twee jaar kennis vergaren over de consumptie en de marketing van duurzame producten. De onderzoekers hebben daarvoor een contractonderzoek binnengehaald van Stichting Duurteelt / het consortium Alles over Eten. ... lees meer

Bedrijven als de missing link in internationaal klimaatbeleid

Klimaatvraagstukken staan volop in de belangstelling. Tony Blair heeft het klimaatbeleid tot een van de twee speerpunten van zijn G8-top (6-8 juli) bestempeld. 24 Grote internationale bedrijven hebben de de G8 opgeroepen om duidelijke regels op te stellen en een internationaal systeem van emissiehandel in te voeren. Tegelijkertijd blijft de regering Bush zich verzetten tegen het Kyoto Protocol onder invloed van, zoals eerder deze maand op basis van regeringsdocumenten werd onthuld, machtige bedrijven als oliegigant Exxon (Esso). Het zijn ontwikkelingen die Ans Kolk, hoogleraar Sustainable management aan de business school van de Universiteit van Amsterdam, met grote belangstelling volgt. ... lees meer

Proeftuinen MVO: Meer lerende dan belerende overheid

Gemeente- en provinciebesturen zijn hartstochtelijk op zoek naar een passende rol in het samenspel met bedrijven rond maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat bleek bij de uitwisseling van ervaringen met zes MVO-proeftuinen uit het programma met Preventie naar Duurzaam Ondernemen (PreDO). Een impressie van een workshop begin juni bij SenterNovem, halverwege de uitvoering van de proefprojecten. Geschreven om als betrokken professionals ervaringen te delen en andere overheden te inspireren. Met als achterliggende bedoeling nog meer bedrijven enthousiast te maken. ... lees meer

Kabinet toont te weinig duurzame initiatieven

Het kabinet moet zich veel meer inzetten voor een duurzame bedrijfsvoering van de overheid. Morgen debatteert de Tweede Kamer daarover. Met een jaarlijks inkoopbudget van 30 miljard euro heeft de overheid een ijzersterk instrument in handen om de doorbraak van milieuvriendelijke producten te realiseren. Helaas laat het kabinet deze kans liggen. ... lees meer

Milieudefensie: Shell moet verantwoordelijkheid nemen

Morgenochtend, dinsdag 28 juni van 9.30 tot 10.30, houden gedupeerden van Shell, ondersteund door Milieudefensie en het Nederlands Instituut voor Zuidelijk Afrika (NiZA), een zogeheten picketline voor de deur van het Circustheater waar de jaarlijkse aandeelhoudersÃ??vergadering van Shell plaatsvindt. Hiervoor zijn vertegenwoordigers van lokale gemeenschappen die nog steeds milieu- en gezondheidsschade ondervinden van activiteiten van Shell, vanuit de hele wereld naar Nederland gekomen. Ze willen Shell aanspreken op haar verantwoordelijkheid. ... lees meer

Beantwoording kamervragen over corruptie in ontwikkelingslanden

De vaste commissie voor Buitenlandse Zaken1 heeft een aantal vragen voorgelegd aan de minister voor Ontwikkelingssamenwerking naar aanleiding van de brief inzake uitvoering van de motie Herben/Wilders betreffende corruptie in ontwikkelingslanden (29 800 V, nr. 93). De minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 7 juni 2005. ... lees meer

DaimlerChrysler behaalt uitstekende waarderingscijfers voor duurzaam ondernemen

Het onderzoeksbureau scoris GmbH te Hannover, gespecialiseerd op het gebied van duurzaam ondernemen, heeft DaimlerChrysler in een vergelijking met de 30 ondernemingen van de Duitse aandelenindex de tweede plaats toegekend, vóór alle andere automobielondernemingen. In de studie naar de prestaties van Duitse multinationals heeft het instituut voor de tweede keer het duurzaam ondernemen van de 30 Duitse multinationals onderzocht met Henkel AG als winnaar. ... lees meer

Akzo laat met pijn miljoenen lopen voor bedrijfsprincipes

‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niets nieuws voorAkzo Nobel. Netjes ondernemen is voor ons vanzelfsprekend. Het zit hier achter het behang.’ Zo begon Hans Wijers, bestuursvoorzitter van Akzo Nobel, gisteren de persbijeenkomst over de publicatie van het eerste maatschappelijk verslag van zijn bedrijf. ... lees meer

European hotels get a wake-up call

Eurosif, in partnership with Vigeo, published an overview report of the “Hotel and Tourism” sector aimed at raising awareness among a wide European audience on the nature and understanding of the social and environmental issues, as well as the related business opportunities, potentially affecting long-term returns and productivity within the sector. ... lees meer

Akzo Nobel publiceert eerste MVO-rapport, stelt dit jaar EUR 5 mln beschikbaar voor een Community Program en maakt samenwerking met Rode Kruis bekend

Arnhem, 23 juni 2005 – Akzo Nobel publiceert vandaag haar eerste rapport over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), waarin de onderneming verzekert dat het Triple P (People, Planet, Profit)-concept dient als basis voor de bedrijfsvoering. Om het wereldwijde karakter van deze aanpak binnen de onderneming te onderstrepen, maakt Akzo Nobel ook de start van een Community Program bekend, waarvoor in 2005 EUR 5 mln beschikbaar wordt gesteld. Dit wereldwijde programma is bedoeld om de betrokkenheid van medewerkers bij lokale maatschappelijke projecten over de gehele wereld te bevorderen. ... lees meer