Bijna vijf jaar geleden publiceerde de SER ‘Winst van waarden’, zijn advies over maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Dat was de tijd dat Nederland nog met een positieve blik de wereld inkeek en als voorbeeld diende voor Europa. Dat is veranderd. Schandalen in het bedrijfsleven, terrorisme en recessie zorgen voor somberheid. Die staat op zich het streven naar duurzaamheid en mvo niet in de weg, zo blijkt uit de praktijk. ABN Amro , Philips , Unilever en DSM maken het streven naar een duurzame ontwikkeling gewoon onderdeel van hun kernactiviteit.
...
lees meer
by William Baue
An exposure draft of new AA1000 Stakeholder Engagement Standards to be released next week may prove useful to the socially responsible investment community of shareholder activists.
...
lees meer
Ruim 30 bedrijven en organisaties zijn bereid gezamenlijk bijna 20 miljoen euro te investeren in 92.000 roetfilters. Dit maken zij vandaag tijdens de Milieuborrel in Den Haag bekend. Daar presenteert Natuur en Milieu een brede coalitie voor roetfilters. Minister Peijs en staatssecretaris Van Geel zullen de intentieverklaringen in ontvangst nemen.
...
lees meer
TNT bestuursvoorzitter Peter Bakker heeft een intensieve samenwerking aangekondigd met het Ministerie van VROM om zijn vloot binnen afzienbare tijd te kunnen voorzien van roetfilters.
...
lees meer
De schoolbudgetten zijn krap en de wens om iets extra’s te doen is groot. Een geldschieter is welkom, maar waar ligt de grens? ‘Directeuren weten heel goed hoe ver ze kunnen gaan.
...
lees meer
The Dutch-Bangla Bank Limited (DBBL) has won the Asian Corporate Social Responsibility (CSR) Award-2005 for its outstanding programmes in the sector since its inception.
DBBL participated in the Asian CSR Awards programme and finally emerged runner-up in the category of poverty alleviation for its transport loan scheme.
...
lees meer
SenterNovem organiseert op woensdag 16 november a.s. weer haar jaarlijkse netwerkbijeenkomst over duurzaam inkopen. De bijeenkomst vindt plaats in het provinciehuis van de provincie Utrecht en is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met inkopen of aanbesteden en die werkzaam is bij een overheidsorganisatie.
...
lees meer
Maatschappelijke verantwoordelijkheid van
organisaties wordt gebouwd door mensen. Door U?
...
lees meer
Het economische belang van webtoegankelijkheid is lang niet bij heel ondernemend Nederland bekend. Daarom organiseert stichting Bartiméus Accessibility op 21 september 2005, in samenwerking met stichting Waarmerk drempelvrij.nl en de SNS Bank, een informatiebijeenkomst over kwaliteit en toegankelijkheid van Internet voor het Midden- en Kleinbedrijf.
...
lees meer
Luxe bonbons gefabriceerd in Nicaragua, een werkplaats voor meubels van kokospalmen in Mozambique en een fabriek voor tassen van vodden en gerecycled plastic in India. De BiD Challenge 2005, de eerste internationale prijsvraag over armoedebestrijding en winst, heeft deze en nog veel meer interessante resultaten opgeleverd. Tien prijswinnaars van de BiD Challenge wonnen in juni dit jaar elk € 2.500 tot € 20.000 als startkapitaal en zijn nu bezig om onder andere bovenstaande voorbeelden verder uit te werken in ontwikkelingslanden. In het recent uitgekomen ‘Bid Challenge Boek’ zijn de 80 beste ondernemingsplannen voor armoedebestrijding opgenomen.
...
lees meer
Het Wereld Natuur Fonds, DHL Express Nederland en Selekt Mail Nederland gaan intensief samenwerken op het gebied van post en logistiek.
Daartoe hebben zij een overeenkomst gesloten voor de komende drie jaar. DHL Express en Selekt Mail Nederland worden met deze overeenkomst Officieel Logistiek Partner van het Wereld Natuur Fonds. Ook zullen de bedrijven het Wereld Natuur Fonds ondersteunen met acties. Het Wereld Natuur Fonds zal met beide partners de mogelijkheden onderzoeken om het bedrijfsbeleid verder te verduurzamen.
...
lees meer
De ene na de andere bekende titel verdwijnt. Maar de economische basis van het enige tijdschrift over duurzaam ondernemen in Nederland is gezonder dan
ooit. Na een startperiode van drie jaar met vijf oprichters, telt P+ People Planet Profit vanaf het nieuwe najaarsnummer maar liefst elf partners. Het tijdschrift kan daarom de frequentie gaan verhogen van vier naar zes maal per jaar.
...
lees meer